Ik heb niet alle reacties gelezen, maar hier ook een moeder die 4 dagen per week werkt. Mijn man werkt ook 4 dagen. Onze uk gaat 2 dagen naar het kdv en 1 dag naar opa en oma, dat gaat prima. Ik had ervoor kunnen kiezen om te stoppen met werken ja, maar als kostwinnaar doe ik dat nu eenmaal niet met als gevolg dat ik opmerkingen kreeg als; 'Als je nietw ilt stoppen met werken, waarom neem je dan kinderen?'. Juist, ahum. Ik NEEM helemaal niks en daarnaast; mannen zijn toch meestal kostwinnaar? Dus als die niet stoppen mag je geen kind krijgen dus? Wij hebben voor deze oplossing gekozen en iedereen die bijdehand doet tegen mij krijgt gelijk mijn jaarsalaris om zijn oren gegooid met de opmerking; zou jij stoppen met werken dan? Neuh, dacht het ook niet. Ik heb én een carrière én een kind en ik ben er helemaal blij mee. Sterkte allemaal en laat de rest lekker kletsen (misschien moet ik eerst de rest eens lezen voor ik dubbele dingen zeg). Liefs van mij
helemaal mee eens. Die zwangerschapsverlof langer maken? je HOEFT niet altijd te blijven werken denk ik dan. Je carriere kan je nog je heeeeeele leven aan werken, je kind is maar 1 periode zo klein ik zou bang zijn dat ik teveel mis omdat ik perse carriere moest maken, als ik 80 bent en aan mijn leven terugdenk dan denk ik niet aan die geweldige baan die ik toen had maar aan mijn kinderen die opgroeien tot volwassenen en dat je dat heb mogen doen in je leven.. Als je perse een carriere wil maken is dat prima maar niet heel Nederland hoeft daarvoor zich opzij te zetten je hebt zelf die keuze dan gemaakt. WAAR zijn de voorzieningen voor mama's die zelf voor hun kinderen zorgen vraag ik me dan af? Want dat is juist het meest natuurlijke wat er is en word amper beloond het enige wat word beloond zijn de werkende mama's (verlof, KDV toeslagen, kolfruimtes / tijd noem maar op) Ik vind het zoiezo een beetje raar dat je je pas weer een beetje "jezelf" voelt als je gaat werken net of je thuis niet jezelf kan zijn en niet belangrijk bent als je thuis blijft? Meeste thuisblijfmama's zijn juist zelfstandiger en hebben meer thuis te vertellen dan de mama's die werken (naar mijn eigen ervaringen om mij heen te zien) Ik vind het prima als iemand 4-5 dagen wil gaan werken maar je kan niet alles hebben en steeds meer willen (meer verlof, meet vrij, overal rekening met je houdend) als je daar niet steeds over klaagt vind ik het prima en gewooneen keuze die je maakt (niet mijn keuze maar daarom niet slechter)
He Fem, ben het helemaal met je eens! hier het zelfde liedje maar dat heb ik al geschreven. Er zijn veel mensen die er geen moer van begrijpen dat een vrouw OOK kostwinner kan zijn hahahahaha hier ook een papadag/mamadag/oma-opadag en 2x kdv ( toen ze 4 en halve maand was) en het gaat super! Minder/meer werken, carriere opbouwen nadat je kindje naar school gaat is leuk bedacht door sommige mensen maar vaak hangt het af van vele factoren, bv werkgever,leeftijd ( ikzelf ben over 3 maanden 40 jaar pff) beroep etc etc En ja... Ik zou er niet aan moeten denken te moeten teren op mijn man zijn zak ( quote/unquote) door schade en schande zal ik ten alle tijden er voor zorgen dat ik voor mij en mijn meisje kan zorgen, mocht er ooit wat gebeuren. Maar goed ieder zijn meug, ik moet er echt niet aan denken te stoppen met werken, ik ben dan inderdaad geen leuke moeder en deze uitspraak is niet om mijn werk goed te praten,het is nu eenmaal zo en niet anders. Ondanks mijn werk staat mijn dochter op nummer 1! en een ieder die dit niet wil geloven, moet het tegendeel maar eens bewijzen.......overgens ben ik een kind van een thuisblijfmoeder
Hey Irma, Ik ben blij dat ik niet de enige ben hoor! En natuurlijk kan ik stoppen met werken, maar dan kunnen we nergens meer wonen (mijn man krijgt echt een heel laag salaris) en tja, dan zeggen mensen dat je dan maar kleiner moet gaan wonen. *Ahum* we krijgen nog geen twee-kamer appartement op zijn salaris. prima, maar dan kiezen wij ervoor om beiden te blijven werken en zolang wij ons er prima bij voelen vind ik het best, jammer dan maar wat anderen denken . Ik vind het gewoon niet leuk om mijzelf steeds te blijven verdedigen, als moeder 3 dagen werkt en papa 5 is het allemaal 'logisch' maar als je beiden 4 dagen werkt kan het ineens niet? Zo typisch. En natuurlijk denken mensen hier anders over, het zou wat zijn als we allemaal hetzelfde denken . Liefs van mij
Mag ik eerlijk zeggen dat ik het hier absoluut niet mee eens ben? MIJN keuze is om te gaan werken en ik heb absoluut niet het gevoel dat ik iets mis van Sharon. Ik breng mijn kind ook normen en waarden bij en vanaf 4 jaar neemt de school dit toch enigzins over van het kdv? (als ik het in jouw optiek zie dan he). Werken staat bij mij absoluut niet op no. 1, mijn gezin wel en daarom kies ik ervoor om 4 dagen te werken anders redden wij het niet hoor als gezin (of we moeten in een doos gaan wonen?). Maargoed, gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde toch?
Ach verdedigen doe ik niet meer belave toen ik dit item voor ogen kreeg. Onze inkomens verschillen de laatste maanden niet meer zoveel dus wij hebben het op dit moment best " ruim" , maar ondanks dat denk ik er niet aan om te stoppen mijn hubby trouwens ook niet hahahaha. Huh moet ik kdv toeslag, kolfruimtes en zwangerschaps verlof als beloning zien? sorry maar dit snap ik effe niet enne oja wij doen samen het huishouden, want dat kan namelijk ook
De mensen die het financieel wel moeten kunnen niet anders klaar.. Maar de mensen die verkondigen een slechte moeder te zijn zodra ze niet werken vind ik de grootste kul ever.. Volgens mij wordt je moeder omdat je een kind wilt opvoeden en niet omdat je alles wilt..Carriere, mooie auto, groot huis oja en nog kunnen zeggen dat je moeder bent.. want dat past wel in het plaatje. Teren op mijn man zn zak?Wat een lachertje.. Ten eerste verdien ik zelf door thuiswerk! Ten 2e ookal had ik dat niet, ik voed zijn kind op.. Mijn man moet er niet aan denken dat ik Mali elke ochtend op t kdv zou dumpen.. Ik neem immers geen kinderen voor kdvleidsters.. Gelukkig ziet mijn man het ook echt niet zo dat ik afhankelijk van hem ben..Zou het heel erg vinden als ik wel zo'n man had.. Hij vind mij juist super zelfstandig omdat ik mijn verantwoordelijkheid neem voor het gezin, hier alles draaiende hou en kies voor mn kind in plaats van een lekker kantoorbaantje.
En zo zie je maar weer Eline20.. gelukkig zijn er ook mensen die er anders over denken. Ik geef je in 1 ding gelijk.. Ik en mijn hubby moeten er ook niet aan denken om de kleine iedere dag naar het kdv te brengen, en dat doen we dan ook niet..
ja sommige mensen weten niet wat ze missen. Gelukkig weten werkende moeders wel beter en het is gewoon een feit dat werkende moeder net zo veel, zo niet meer plezier uit het ouderschap halen dan niet-werkende ouders (dit geldt immers niet alleen voor moeders). Lees eens een blad en je zult dit overal terug vinden. Dus ik werk met veel voldoening 4 dagen in de week en als ik thuis ben kan ik de energie die ik uit mijn werk haal heerlijk in de aandacht aan mijn dochter stoppen. Over normen en waarden kan ik wel het volgende zeggen, aangezien mijn dochter geen broertjes of zusjes heeft zal ze de normen en waarden ook deels op het KDV leren, want ik kan haar niet leren delen als ze alleen is. Ook samen spelen gaat lastig als je alleen een kat hebt. Het KDV is veel meer dan alleen opvang, voor mijn dochter is het echt een stukje van haar ontwikkeling en ik ben heel blij dat we die mogelijkheid hebben.
Hallo! Ik werkte voor de geboorte van Tamara 5 dagen, dus full-time. Toen mijn verlof voorbij was, ben ik naar een 4-daagse werkweek gegaan, maar besloot 1 dag per week ouderschapsverlof op te nemen. Ik werk dus nu 3 dagen en het bevalt me super! Werk op maandag, woensdag en vrijdag..dus heerlijk om en om. In februari is mijn ouderschapsverlof voorbij... Dus heb laatst al een gesprek gehad met mijn baas en daarin aangegeven dat ik niet 4 dagen wil werken, maar 3. Mijn baas zei meteen dat het geen probleem is en dat hij blij is dat ik zo'n goede balans heb gevonden tussen werken en moederen. Ik vind het heerlijk om te werken, maar thuis zijn bij ons meisje is ook super en heb het zo mooi verdeeld. Maar als iemand wel 4 dagen wil werken, is ook goed toch! Dat hangt gewoon van jezelf af en jouw partner is ook een dag thuis, mooi geregeld hoor! Liefs Elly.
Tuurlijk mag dat! Wat betreft de normen en waarden, dit neemt de school idd over maar dan is het verschil in mijn ogen dat in de eerste 4 jaren toch echt de basis gelegd word.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het over full-timers. Zelf werk ik nml. twee dagen per week, vind het heerlijk. En wil ook zeker niet meer gaan werken. Juist hierom kan ik niet zo goed begrijpen dat mama's het fijn vinden om de god ganse week te gaan werken en genoegen nemen met die paar uurtjes dat je je kindje ziet per dag. Ik moet er niet aan denken. Werkende ouders halen meer plezier uit het ouderschap? Ja zou ik ook zeggen, je komt thuis van je werk, je geeft de kleine te eten en hup naar bed, hahahahaha lekker makkelijk. Wat een plezier heb je dan, als je dan over tig jaar terug denkt aan de kindertijd dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie toch wel veel gemist te hebben. Ik vind het ook goed dat kinderen leren delen maar moet je ze dan zovaak naar een kdv doen, jou dochter is alleen maar ik neem aan dat er toch ook wel nichtjes neefjes vrienden buurtkindjes enz... zijn om mee te spelen.
Bron: http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpag ... Schop1.htm Sámen zorgen? Nee dus. Want ergens ging er iets mis. Zo blijken vaders dat samen zorgen nog niet helemaal begrepen te hebben. Ja, ze doen thuis wel meer, maar het leeuwendeel van de opvoeding en het huishouden komt nog altijd op hun vrouwen neer. Die proberen naast hun baan krampachtig alle ballen hoog te houden en worstelen ondertussen met hun nieuwe rol. Zo snel komen ze niet los van de traditionele normen die ze van huis uit hebben meegekregen. Tot in de jaren zestig hoorde moeder thuis te zijn, dienstbaar en zichzelf volledig wegcijferend. Deze protestants-christelijke, calvinistische denkbeelden mogen we dan hopeloos ouderwets vinden, ze laten nog altijd hun sporen na. De meeste Nederlanders vinden ook nu nog dat een kind het beste af is bij zijn eigen ouders. Zon 30 procent heeft zelfs bezwaar tegen het buitenshuis werken van moeders, als dat betekent dat het kind naar de crèche moet. En moeders zijn volgens de helft van de mannen en een derde van de vrouwen nog altijd geschikter om kleine kinderen op te voeden dan vaders. Geen status Tegelijkertijd doet de overheid een dringend beroep op vrouwen om toch vooral deel te (blijven) nemen aan het arbeidsproces: alleen dan zijn de kosten van de dreigende vergrijzing op te vangen, is de subtiele boodschap. Reden waarom ook thuisblijfmoeders zich niet meer onbezorgd fulltime op hun kinderen kunnen storten. Thuis zijn is ongeëmancipeerd, levert geen bijdrage aan de economie en heeft geen status. Ik voel me wel eens ongemakkelijk in gezelschap omdat ik geen spannende werkverhalen kan vertellen. De meeste mensen worden niet erg enthousiast van een successtory over mijn kinderen, zegt thuisblijfmoeder Henriëtte Loerakker. En op de site van thuisblijfmoeders voelt iemand zich rot omdat ze - hoewel ze niet werkt - haar kind weleens uitbesteedt: ze was toch voltijdsmoeder? Moederoorlog Fijntjes peperen werkende en thuisblijvende moeders het elkaar ook nog eens in. De discussies over de wederzijdse tekortkomingen zijn zo fel en venijnig, dat het wel een moederoorlog lijkt. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgen moeders het tegenwoordig ook nog eens op hun brood van de zogenaamde powerfeministes. Die willen dat vrouwen meer gaan werken en minder gaan poetsen. Je zou zelfs je studiegeld moeten terugbetalen als je thuis blijft! Ten slotte verschijnt er van tijd tot tijd ook wel weer ergens een onderzoek waaruit blijkt dat het kroost van werkende ouders (lees: moeders) op allerlei gebieden tekort komt. Knappe meid die in zon sfeer géén schuldgevoel ontwikkelt. Irreële idealen Schuldgevoel komt voort uit de angst om niet te voldoen aan je eigen ideaalbeeld en benauwdheid om wat anderen wel niet van je zullen denken, zegt psychosociaal therapeut Marian Lijnse, die trainingen en lezingen over het omgaan met schuldgevoelens geeft. Elk mens creëert ideaalplaatjes - van de perfecte moeder, partner, werknemer - op basis van hun eigen opvoeding, maatschappelijke normen en opvattingen van de nabije omgeving. Lijnse: Die plaatjes zijn per definitie irreëel en komen regelmatig met elkaar in botsing. Daar komt nog bij dat moeders last hebben van een overdreven verantwoordelijkheidsgevoel: het geluk van de hele wereld rust op hun schouders.... voor het hele verhaal kun je bovenaan op de link klikken. Deze discussie kun je blijven voeren dus
Wat wil je dan? Verlof, KDV toeslag en kolfrecht, terwijl je toch thuis zit? Dit zijn dingen die gewoon nodig zijn... Zonder verlof is het niet mogelijk een kind te krijgen, zonder KDV toeslag is het meestal niet de moeite waard te werken en zonder kolfrecht zou ik mijn dochter geen borstvoeding kunnen geven.... zijn nu eenmaal voorzieningen die nodig zijn als moeders werken, is helemaal geen beloning.
Pffffffffffffffff, ik zeg dit nog: Als ik naar ons lieve,vrolijke en fantastische zoontje kijk, dan besef ik dat er niks zoveel voldoening geeft dan er voor hem te zijn als hij me nodig heeft, met hem lachen, hem troosten als hij verdrietig is, met hem spelen enz..enz.. Al deze momenten zou ik voor geen goud willen missen. Dit is voor mijn gelukkig zijn, lekker 100% van mijn gezin genieten.Hij groeit zoooo hard en het duurd maar zo even voordat ze groot zijn dus wil ik er volop van genieten. "Later als ze groot zijn" is er nog tijd zat om te werken!
Hey Guppy81, Efkes vraagje: hoeveel uren werk jij dan? Ik werk 5 dagen aan 6 uren dus 30 uren per week werk ik. Mijn man werkt fulltime. En ja ik zie ons zoontje nog heel veel omdat ik in shiften werk (ofwel van 6.30-12.30 uur ofwel van 12.30-18.30 uur Over mijn man zijn huishoudbijdrage kan ik ook niet klagen. Hij doet dit dan wel int weekend. Laat je niet gek maken door sommigen, je hebt recht op een carrière. Jullie zullen wel best weten wat goed is voor zowel je kindje als jullie als ouders. groetjes Edelweisje
Hier nog een mama die vier dagen in de week werkt. Daar komt bij dat mijn werk niet bepaald naast de deur is gelegen, dus op de werkdagen heb ik ook nog eens twee en een half uur reistijd. Mijn man werkt 5 dagen in de week. Dat is pittig, maar het is te doen. Het bevalt ons goed. Ik zou niet minder willen werken dan 4 dagen per week, hoewel dat financieel zou kunnen. Met verplichte cursusdagen, vergaderingen etc. blijven er in mijn functie, als je bijv. 3 dagen per week werkt, feitelijk vaak maar 2 werkdagen per week over waarin je kunt toekomen aan je kerntaken. Dat vind ik te weinig. Ik heb mijn werk altijd geweldig gevonden, dat is niet veranderd sinds onze kleine meid er is. Ik heb tijdens mijn verlof ook gemerkt dat een leven als fulltime thuismoeder mij niet gelukkig maakt. Bij mijn afweging speelt ook mee dat ik straks, als onze dochter naar school gaat, pas het ouderschapsverlof wil opnemen. Ook heb ik dan waarschijnlijk een andere (hogere) functie waarin ik wat flexibeler met mijn uren om kan gaan. Ik wil er dan - samen met mijn man - meer voor haar zijn als ze uit school komt, omdat ik op dit moment niet zo'n voorstander van BSO ben. Onze dochter gaat vier dagen per week naar het kdv. Opvang door grootouders is bij ons niet aan de orde (te ver weg/ te oud/ werken zelf nog). Ik ben er nog niet uit of ik dit uiteindelijk de meest geschikte opvang vind. Bij een gastouder is de opvang kleinschaliger, dat heeft ook zijn voordelen. Onze dochter vindt het wel erg leuk op het kdv. Ze vindt het fantastisch om tussen al die kindjes te zijn. Dat de opvoeding zo door meerdere personen gebeurt, vind ik niet zo bezwaarlijk. Ik kan namelijk niet zeggen dat mijn opvoeding per se de allerbeste is (al streef ik daar natuurlijk wel naar!). En een kind heeft snel genoeg door dat op verschillende plaatsen verschillende regels leren. En als ik zie hoe de omgangsregels op het kdv zijn, dan kan ik die alleen maar toejuichen. Natuurlijk zijn er mensen die hun mening geven over het feit dat ik vier dagen per week werk. Dat mogen ze best. Ik snoer ze altijd nogal snel de mond met de vraag waarom ze dat niet ook richting de papa doen, die werkt immers fulltime, maar daar kijkt niemand van op. Terwijl papa een minstens zo goede opvoeder/verzorger is als ik ben. En ten slotte, ik heb het al meer gelezen in de eerdere berichten, wil ook ik een rolmodel zijn voor onze dochter. Financiële onafhankelijkheid, zelf je eigen pensioen opbouwen, iets doen met je capaciteiten en je verder ontwikkelen is voor mij belangrijk. Dat wil ik haar ook meegeven.
Hier ben ik het dus 100% mee eens. Niet dat het er wat toe doet, maar ik krijg iets meer salaris als mijn man doet (verdwijnt toch op 1 grote hoop), daarnaast vind ik mijn werk ontzettend leuk, maar omdat ik een kindje gekregen heb moet ik mijn carrière dus maar opzij schuiven? Nee, dat doe ik niet, ik streef ernaar om beiden te hebben en dat gaat er goed. Ondertussen maak ik met mijn 30 jaar deel uit van het MT en weet je, ik hoop dat ik mijn dochter dit ook kan meegeven; zelfstandig kunnen zijn en worden en voor jezelf kunnen zorgen. Niet omdat dit beter is, maar omdat IK dit prettig vind. Ik wil eigenlijk niemand voor het hoofd stoten en misschien doe ik dat nu wel, sorry daarvoor dat is niet bewust. Hoe dan ook, als jij je als ouder prima voelt in de situatie zou je je eigenlijk niet hoeven te verdedigen. Thuis blijven bij je kindje(s) is een geweldige keuze, maar dat is werken ook! Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik iets mis van onze dochter en op het KDV gaat het fantastisch! Zolang zij een lief, tevreden, gezond en actief kind is (etc etc etc) is het toch prima, zodra ik merk dat zij eronder gaat lijden wordt het een ander verhaal.
Eigenlijk wilde ik als moeder die 4 dagen werkt niet reageren op dit verhaal....maar ik kan het toch niet laten..., want het irriteert me toch een beetje... Ik werk zelf op een uitzendbureau en kom dagelijk in aanraking met moeders die de jaren voor het zorgen voor hun kind gekozen hebben....geloof mij...het is altijd verdomde moeilijk om voor deze doelgroep een passende baan te vinden, laat staan iets waar ook nog carriere in te maken valt. Dat wil niet zeggen dat ze niet gekwalificeerd genoeg zijn, maar werkgevers zitten er niet zo op te wachten dat mensen een tijd uit het arbeidsproces zijn geweest. Bovendien moet je negen van de tien keer weer helemaal onder aan de ladder beginnen, omdat je al zo lang uit het proces bent... Ik zelf werk 4 dagen omdat ik vind dat ik mijn functie niet goed kan doen in minder dan 4 dagen en aangezien ik mijn werk nou eenmaal erg leuk vind wil ik dat graag zo houden. Mijn zoon past prima in mijn plaatje, aangezien ik nog steeds de enige ben die dat bepaald. En scheve gezichten?? Ja hoor...genoeg...vooral in het begin... "4 dagen werken?? En je kind dan??" Tegenwoordig antwoord ik alleen maar...: "die gaat 2 dagen naar de opvang en hij zorgt 2 dagen voor zichzelf....kan toch prima??" Tja...domme vragen...domme antwoorden. Waar ikzelf wel erg benieuwd naar ben is hoe alle werkende moeders hun huishouden er ook nog eens bij doen...dat blijft voor mij een drama.....