Haha nou of jammer dat er vrouwen zijn die hun kind niet als behoeften zien, dat ze daar hun ontspanning niet in vinden maar dat ze graag ALLES willen.. Heel erg graag een kindje als je ontspannen bent en als je het volkomen zat bent je tas pakken en op kantoor zitten bwv. Dus jammer Nope! Het is namelijk voor mij een verandering geweest.. Vroeger waren je behoeftes waarschijnlijk ook lekker stappen met vriendinnen tot 5 uur sochtends.. Of doe je dat ook nog steeds?Aangezien er weinig veranderd als je kind geboren is? Ik vind dat vrouwen hunzelf tegenwoordig zo snel op de eerste plaats gooien.. Mali staat bij bij op nummer 1.. En misschien zal je dingetjes daarvoor inleveren.. Maar geloof me dat is niets vergeleken met wat ik van haar terugkrijg.
@Eline: Er zijn echt veel dingen die ik zou willen zeggen in reactie op jouw posts, maar ik denk dat dat misschien verkeerd over gaat komen. Daarom 2 dingen: 1) ik denk absoluut niet dat er een verschil is tussen papa en mamaliefde voor een kind, ik denk dat het lijkt alsof veel mannen niets van kinderen afweten of niet in tune zijn met hun kinderen omdat ze niet de kans krijgen om echt op hetzelfde niveau te zorgen. 2) ik vind dat kinderen onder geen enkele voorwaarde verantwoordelijk zouden moeten zijn voor het welbevinden of het vervullen van de behoeften van hun ouders. Want wat gebeurt er dan als je kind iets doet wat niet in je straatje past. Als ze iets willen wat jij niet wil of waar jij ongelukkig van wordt?
Ik denk inderdaad ook dat daar wel een groot verschil in zit, als je een leuke baan hebt, waar je energie van krijgt dan kies je er denk ik sneller voor om te werken, dan wanneer je een baan hebt die alleen maar energie vreet. Bovendien ligt het volgens mij ook aan wat voor baan je hebt en welke opleiding je hebt gevolgt. Ik heb een HBO-opleiding gedaan, waar ik nu nog een studieschuld voor afbetaal. Als ik thuis zou gaan zitten, vraag ik me toch heel hard af of ik dan niet net zo goed na de middelbare school thuis had kunnen gaan zitten... Bovendien liggen behoeften van mensen nou eenmaal anders en sommige vrouwen kunnen zich prettig voelen als ze thuis zijn en voor de kinderen en het huishouden zorgen...waarvoor overigens mijn respect, maar anderen zijn daar nou eenmaal niet voor geboren...zoals ik... Maar mag ik daarom dan geen kinderwens hebben? Da's wel erg kort door de bocht..
Ten eerste.. Zeg wat je wilt..Op mij kom je niet verkeerd over hoor, ben niet zo snel van slag. Ten 2e.. Volgens mij maak ik duidelijk dat ik inderdaad mijn kind gelukkig wil maken dus dat ik snap niet waar je vandaan haalt dat mijn kind verantwoordelijk is voor het vervullen van mijn behoeften.. Ik snap niet welke kant je op wilt.. Hoezo als mn kind iets doet wat ik niet wil?Tuurlijk doet ze dat en gaat ze dat nog heel vaak doen.. Betekend het dan dat ik in een enorme depressie raak omdat zij het enige zou zijn wat ik heb? Hopelijk hoef ik je niet uit te leggen dat dat nergens op gebaseerd zou zijn en de grootste onzin is.. Want is er dan een verschil..?Reageer jij straks anders als je kind dingen doet waar jij totaal niet mee eens bent? Is dat dan heel anders omdat jij werkt?Volgens mij begrijp ik je punt echt niet en als ik het wel begrijp dan is het in mijn ogen een hele kromme beredenering..
Eline20: Heel goed dat jij de perfecte mama bent hoor! Tenminste zo doet het overkomen. Ik voel mij niet slecht dat ik 5 dagen in de week naar school ga! Het zijn meerendeel halve dagen dat wel. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter straks tegen me op kan kijken en zien van hey zo kan het dus ook. Alles wat ik doe dat doe ik namelijk voor haar! Ik had gedacht dat ik als een zombie op school zou zitten omdat ik haar zo vreselijk zou missen. Dit was 2 dagen zo en daarna vond ik het heerlijk om weer even Chantal te zijn i.p.v mama. Overigens ging ze pas met 20 maanden naar het kdv maar ben ik dan nu een slechte moeder omdat ik naar school ga en straks ga werken. Nee ik vind van niet! Want ik doe het allemaal voor haar!
Papaliefde is volgens mij ook echt niet minder dan mamaliefde hoor, mijn man zou toch zwaar beledigd zijn als ik dat zou zeggen, hijdoet het soms anders misschien maar dat is juist leuk. Wat betreft het opofferen: natuuuurlijk, iederreen 'offert' volgens mij een hoop dingen op, om te beginnen uitslapen, een stuk vrijheid in uitgaan, vakantie etc, geld e.d. Hoort er allemaal bij, hoor je mij absoluut niet over klagen. Maar volgens mij hoef je, in tegenstelling tot wat Eline vindt, je niet alles op te offeren van jezelf en je leven helemaal in het teken te stellen van je kindje. Volgens mij wordt je kindje er echt niet slechter van als je als moeder ook nog een beetje je eigen behoeften in het oog houdt af en toe. Lijkt me ook wel riskant om jouw hele geluk op te hangen aan je kindje, nu zijn ze nog klein maar ze gaan ooit hun eigen gang (en misschien een heel andere dan je ooit voor mogelijk had gehouden). Ik zie bij veel oudere vrouwen, o.a. mijn moeder dat ze nogal een lege-nest-syndroom overhouden en toch nogal spijt over niet vervulde carrieres. etc. die je als je 45+ ben took niet zo makkelijk weer opbouwt. Toch jammer voor ze vind ik,
Hahaha nou geloof me, ik doe me niet voor als de perfecte mama hoor.. Nogal lachwekkend vind ik dat! Ik geef gewoon mn mening net zoals jullie dat doen.. En sjah als je je daardoor aangevallen voelt is dat zonde.. Het lege nest syndroom.. Sjah dat kan iedereen krijgen..Ben er niet zo bang voor.. Ik heb inderdaad gezegd dat de behoeften van mn kind nu voorgaan.. Betekend niet dat ik 24 uur per dag met lego blokjes speel hoor Ook ik(jaja ) heb contacten, ontwikkel mezelf, en de avonden gebruik ik dus ook voor dingen voor mezelf.. En papa liefde VIND ik anders dan mama's. Bij ons is het zo dat mijn man 5 dagen werkt.. Hij heeft andere dingen met Mali dan ik.. Gewoon positief.. En ik verwacht niet dat mijn man de hele dag stofzuigt, mali verzorgd, bij de buurvrouw op de koffie gaat etc.. We hebben gewoon afspraken, hij zorgt op de traditionele voor het brood op de plank, en in het weekend ziet hij Mali en is die écht papa. En ik zorg ervoor dat thuis alles op rolletjes loopt.. Tenminste ik doe mijn best ervoor. Ik heb nooit geroepen dat ik alles perfect doe, dat ik geen fouten maak.. Maar goed, ik vind het ook een beetje kinderachtig dat ik op deze manier aangekeken wordt. Blijkbaar is dit forum nu voor meepraten en niet voor je eigen mening geven.
Nee Eline20 zo zit het niet maar wij worden er toch ook op aangekeken dat wij werkend/schoolgaand zijn. Want in jouw ogen hoort dat niet. Of ik zie het zo verkeerd. Daarbij komt ook nog dat er hier ook niet om thuismama's ging maar om werkende mama's die het prettig vinden ook te werken.
Bij de mama's die wel werken, hebben papa's misschien een andere rol, waardoor papaliefde en mamaliefde, soms dezelfde inhoud hebben. Ik denk dat een thuisblijfmama of een werkende mama, allebei net zo goed kan zijn. Het heeft gewoon te maken, met je gevoel dat je er bij hebt. De een voelt zich een betere mama, door thuis te blijven en de andere is een vrolijkere mama door te werken. Volgens mij moet iedereen dit voor zichzelf uitmaken. Als je je gelukkig voelt in de situatie en je ziet dat je kindje tevreden is, dan is er volgens mij niets mis!
Ik wil me verder helemaal niet mengen in deze discussie, maar ik wil jou wel even een compliment geven. Ik vind het ontzettend knap en stoer van je dat je zo knokt om je opleiding af te maken. En ik vind dat je daar mee een goed voorbeeld geeft aan je dochter, nl dat je alles kunt bereiken wat je wilt, als je er maar voor werkt. En ik geloof absoluut dat je een goede moeder bent! En wat de rest betreft, ik voel mij (als werkende mama) soms best aangevallen maar het heeft denk ik geen zin om er op in te gaan. Dit is nu eenmaal de eeuwig durende discussie tussen werkende en niet werkende moeders.
Ok, nu ff ontopic. Ik persoonlijk zou niet meer dan 4 dagen kunnen werken omdat ik dat simpelweg te veel vindt met een kind. Maar dat vind ik. Ik zou daarentegen persoonlijk niet minder dag 3 dagen kunnen werken omdat ik echt afwisseling moet hebben en omdat ik mijn werk heel leuk vindt. Ik merk dat sinds ik weer aan het werk ben nog meer kan genieten van mijn zoontje. Daarnaast heb ik gelukkig andere behoeften. Ik ben niet een moeder die alles maar dan ook alles opzij legt voor haar kind als het niet hoeft. Let op: als het niet hoeft. Zolang het goed gaat met mijn kind, doe ik ook andere dingen erbij zoals werken, weg met vriendinnen, leuke dingen doen met mijn man. Deze combinatie maakt mij een supergelukkige moeder. Ik ben heel gelukkig met mijn leven nu omdat het zoveel afwisseling bevat. Ik zou knettergek worden als ik een thuismoeder zou zijn. Iedereen is anders en wij hebben allemaal verschillende behoeften. Het zou fijn zijn als je je in kan leven in een ander zelfs als het niet jouw manier van leven is.
Wij hebben ervoor gekozen dat mijn man full-time werkt en ik partime. Ik werk de ma, di en wo ochtend. Heb de eerste 7 maanden thuis gezeten omdat ik graag voor mijn meisje wilde zorgen en ik haar nog zo klein vond voor het kdv. (met andere woorden ik kon mijn meisje nog niet missen) Voor mij is dit de perfecte combinatie van het moeder en werkende vrouw zijn. Ik merkte dat ik aan het eind van de dag een beetje chaggie werd van de hele dag kiekeboe spelen. Nu kom ik uit mijn werk en is het eerste wat ik doe heerlijk spelen met mijn dochter. Denk dat ik een leukere moeder ben nu ik werk. Voor mij zou meer dan dit werken geen optie zijn, maar dat is puur mijn gevoel. Met andere woorden of je nu thuisblijfmoeder bent of 5 dagen werkt het belangrijkste is denk ik dat je een goede moeder bent die van haar kind houd en dat kan bij beide opties volgens mij.
Mijn kindjes staan bij mij absoluut op nummer 1 dat ten eerste. En het werkt bij mij echt niet zo dat ik mijn kids zat ben dat ik dan lekker ga werken.....Ik geniet van mijn kinderen en ze zijn mijn alles. Daarnaast vind ik het heerlijk om een aantal dagen per week even mijn eigen ding te hebben en mij heerlijk te kunnen ontplooien en met het werk bezig te kunnen zijn. Bovendien denk ik dat het voor de ontwikkeling van mijn kinderen ook heel goed is om een paar dagen per week op het KDV door te brengen. Ze leren daar toch weer andere dingen als ik ze leer en dat is voor hun ontwikkeling ook weer goed. Mijn kinderen gaan altijd voor op alles, maar ik ben blij dat ik niet alles heb opgegeven en naast hun ook nog mijn eigen leven en dingen heb. Zo blijf ik zelf ook groeien. En stappen doe ik inderdaad ook nog wel eens.....heb ik namelijk af en toe ook nog behoefte aan. Wat een slechte moeder ben ik hé...
Kiwi ik ben het helemaal met je eens.....doordat ik werk geniet ik veel meer van mijn kinderen. Ik begrijp helemaal wat je bedoeld!
Hallo Ik zit een beetje vluchtig hier door te lezen . Ik kan het niet helemaal volgen . Ik vind dat iedereen zijn eigen leven heeft en het doet zoals die het zelf prettig vind . Ik denk wel dat je ook zelf je dingen moet kunnen doen bv uit eten gaan ,hobby`s hebben en zo . Ik vind als je zelf prettig in je vel zit en er af en toe eens lekker tussen uit gaat dat je dat ook uitstraalt naar je kindje . Mijn man en ik zijn wel van baan veranderd om zoveel mogelijk er te zijn voor ons zoontje .
Voor mij heeft het weinig zin een discussie te voeren met moeders die zich snel aangevallen voelen.. Als je wilt werken ga je lekker werken als je het niet wilt doe je het niet Ik vond het misschien goed mijn mening te geven net zoals iedereen dat doet.. Maar aangezien hier mensen gelijk een paniekaanval krijgen is al het positieve eraf.. En uhm moesje78.. Ik zal het eventjes uitleggen, misschien is dat makkelijker Ik bedoel moeders die 2 keer per week stappen dronken thuiskomen en blabla..Maar goed als jij dat doet dan is dat natuurlijk jouw ding..
En de discussie dendert gewoon voort... Prinses ik vind dat je helemaal gelijk heb! Ik heb dit topic niet geopend om discussie te voeren, maar om te peilen of er nog meer mama's zijn die net als ik wat meer werken en daar OOK heel gelukkig mee zijn... Anyway, ik heb mijn kind niet genomen en ook niet van te voren voor gekozen, want ze was een ongelukje. Erg? totaal niet. Ben elke dag nog dankbaar voor dat ongelukje, anders had ik waarschijnlijk veel te lang gewacht. Ymke is het allerbelangrijkste in mijn leven, maar dat mijn leven is wel meer dan moeder zijn. Ik ben moeder elke minuut van de dag. Alles wat ik doe, doe ik zodat het thuis de meest fantastische plek van de wereld is. En mijn man en ik vinden ons huis en ons gezin ook echt de meest fantastische plek van de wereld. Zo moet het zijn toch? Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen... Maar kunnen we niet gewoon ophouden met elkaar te veroordelen? Als je twijfels bij iemands ouderschap hebt moet je de kinderbescherming bellen, maar niet gaan zitten modder gooien op een forum!
Volgens mij was het ook niet de bedoeling dat we gaan discussieren over wel of niet werken, maar werd er een vraag gesteld aan moeders die 4 dagen of meer werken en of zij zich daar ook happy bij voelen Als je dat niet bent, hoef je dus ook geen antwoord te geven...laat staan een discussie voeren waar niemand op zit te wachten. Ik werk 4 dagen en voel me er happy bij.