4 op de 10 zwangeren rookt

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 27 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isabel Olivia

Isabel Olivia Niet meer actief

Maar waarom denk je dat hier een discussie over ontstaat? Omdat we het zo leuk vinden elkaar af te zeiken? We hebben het hier over ongeboren kindjes. Who cares? I care ;) Meer dan om hoe ex rokers op rokers reageren.. ;)

Zo'n discussie als deze zal er altijd zijn.

2. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Het gaat er niet om dat iemand aangeeft dat het slecht is.
    Het gaat erom op de manier hoe mensen het kunne brengen.
    En dan vooral ex rokers die zelf donders goed weten wat roken met je kan doen en hoe moeilijk het voor somige kan zijn.
    Ik ben er gelukkig makkelijk mee kunnen stoppen,ondanks dat ik lang en veel gerookt heb.
    Maar ik ga niet iemand anders die aangeeft hier moeite mee te hebben veroordelen als een slechte moeder od.

3. Isabel Olivia

Isabel Olivia Niet meer actief

Ik denk niet dat we het hier over eens zullen worden ;) Maar dat hoeft uiteraard ook niet.

Ik ga een rookster niet met fluwelen handschoentjes aanpakken. Je maakt bewust de keuze om een sigaret op te steken en/of geen hulp te zoeken.

4. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Jeetje wat veel :( ik heb nog nooit een sigaret aangeraakt, maar ik wordt woedend als ik zwangere vrouwen door zie paffen als ze zwanger zijn.
    Paar weken terug zat ik op een verjaardag van mijn peettante, ze heeft nog een petekind van de andere kant, en die was hoog zwanger.
    Nou die pafte zonder enige schaamte de een naar de andere peuk weg.
    Nou ik was in staat om die peuk uit haar handen te slaan.
    En als mensen erom vroegen zei ze doodleuk dat ze teveel stress had en dat het niet goed voor de baby was.
    Goh wel apart dat zie altijd altijd als smoes gebruiken

5. Koon

Koon Niet meer actief

Ik vind mezelf helemaal niet hypocriet. Ik mag dus eigenlijk nooit meer deelnemen aan een dicussie over roken? Of alleen als ik mij achter de rokers schaar?
    Ik ben al jaren gestopt, ver voor ik een kind kreeg. Dus ik mag wel degelijk zeggen dat ik het vreselijk vind dat vrouwen roken tijdens hun zwangerschap.
    En dat geneuzel over stress vind ik echt kop in het zand steken.
    Maar zoals ik al eerder aangaf zal ik de liefde voor haar kind van geen enkele moeder in twijfel trekken!

Overigens gaat dit artikel (voornamelijk) over vrouwen in de psychiatrie. Dan is roken een van de vele zorgen die men mag hebben voor het kind. En ja, daar kan ik over meepraten. Ik werk namelijk met kinderen die ouders hebben met een psychiatrisch ziektebeeld.

6. BabyR

BabyR Fanatiek lid

18 dec 2011
    2.009
    5
    38
    Ben gewoon verbaasd over sommige meiden die het roken goed praten..
    Walgelijk zeg!

Ik rookte ook, maar toen wij voor een kindje wildenn gaan ben ik resoluut gestopt.
    Soms was t moeilijk maar zodra ik aan mn kindje dacht die in mijn buik zat had ik echt geen trek meer. Dat hoor je namelijk over te hebben voor je kind. Oké dan heb jij het maar wat moeilijker maar beter dat jij het moeilijk hebt, dan dat je kind dat hebt toch?

7. dolfina22

dolfina22 Actief lid

8 dec 2008
    276
    1
    0
    leerling verzorgende ig
    tiel
    dirksmama
    het is zeker geen klinklare onzin maar ja jij zal het vast beter weten als mijn verloskundige maar geef niet hoor dat jij een zo'n bekrompte wereldje leef die niet groter is als jou hersens je kan ook eens out of the box denken en je eens verplaatsen in andere ik veroordeel niemand rokend of niet en er zijn meer dingen dat slecht is voor een baby dan alleen dat gerook hoe verklaar je dan dat sommige baby's dood geboren worden terwijl mama harstikke gezond leef en met kind is ook niks mis alleen hartje gestopt zo"n onzin om gelijk af te geven over het roken maar goed zoals ik al zei deze discussies blijven ja en nee en grote zonde van je energie dit soort topics

8. dolfina22

dolfina22 Actief lid

8 dec 2008
    276
    1
    0
    leerling verzorgende ig
    tiel
    vind trouwens dat mensen met een kind die geestelijk ziek zijn veel schadelijker voor het kind kijk na al die familie drama's of die vrouw die 4 baby's dood maakte na de bevalling kijk dat vind ik nou vele male erger dan dat iemand een peukkie opsteek wat een pijn en verdriet moeten die kindere gehad hebben bah

9. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Ik heb meerdere pogingen gedaan om te stoppen vorig jaar, maar het lukte me steeds maar enkele weken. Daarna toch weer een peuk opgestoken (2 per dag) en na de MA helemaal weer begonnen. Pas toen ik werd doorverwezen door mijn gynaecoloog naar de rookstoppoli is het me helemaal gelukt om te stoppen, zelfs voordat ik zwanger werd! Daar was en ben ik nog steeds onwijs blij mee! Maar ik had dit niet gekund zonder deze deskundige begeleiding vanuit het ziekenhuis. Echt niet, en ik heb het echt geprobeerd!

Ik vind dat ik de vorige 2 x ook niet goed ben begeleid daarin (buiten het feit dat het natuurlijk mijn eigen schuld was), de VK heeft letterlijk gezegd dat ze liever had dat ik bleef roken om stress te vermijden. Echt waar! De 1ste gynaecoloog vroeg of ik rookte, zei: Tsja, je weet zelf wel dat het slecht is hè? En zei verder niets...

Terwijl ik met de begeleiding vanuit het ziekenhuis echt heel makkelijk gestopt ben. Het was nog steeds heftig, maar veel makkelijker dan ik ooit gedacht had...

Daarom voor elke roker (ook de niet-zwangeren):geen veroordeling, maar een goedbedoeld advies: vraag naar deze methode die via de rookstoppoli in je ziekenhuis gaat. Bij mij heeft dit gewerkt en ik was echt een onwijs verslaafde roker!
    En ik weet hoe moeilijk het is om het zelf te moeten doen...

10. tulip

tulip Niet meer actief

Pff het goedpraten blijft maar doorgaan....als een gyn of vk zegt dat je beter door kunt roken dan kunt stoppen dient die meteen uit zn functie ontheven te worden. Maar iedereen,die hier beweert dat dat gezegd en vind dat het nog een goede vk of gyn is liegt dat tie barst.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja daarom gewoon doorgaan, lekker wijzen naar een ander en bah en boeh dus lekker blijven roken tijdens je zwangerschap want jouw kinderen moeten maar blij zijn dat ze niet in een gezin komen waar ze wellicht vermoord worden.

12. tulip

tulip Niet meer actief

Amen

13. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    je kan natuurlijk altijd wijzen naar de ex-roker, maar die is in deze niet fout hoor
    ik ben ex-roker en juist daarom nog meer bewust van dat stoppen kan!!
    Kijk eens hoeveel mensen de afgelopen jaren gestopt zijn ,echt goed hoor!! Iedereen kan het , desnoods idd met hulp
    Maar je moet wel echt WILLEN

en ik kan er met mijn pet niet bij dat het altijd een discussie wordt omdat rokende zwangere het nog goed proberen te praten ook
    zeg dan gewoon liever : ja ik zit hartstikke fout, en ik ga alles op alles zetten om te stoppen

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Misschien willen heel veel ook gewoon niet stoppen.

15. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

25 mei 2011
    1.534
    0
    36
    Friesland
    Hoor je mij het goedpraten dan??? Ik zeg alleen hoe het is gegaan en wat mensen vanuit de zorg er blijkbaar mee doen of niet doen. Iedereen weet dat het slecht is, maar als mensen (en ik heb het niet over mezelf) al niet volledig Willem stoppen of lekker in hun vel zitten, helpen dit soort opmerkingen vanuit deskundige niet...

16. tulip

tulip Niet meer actief

Huh dat zeg ik toch niet??? Maar ik lees hier zoveel topics van mensen die niet stoppen omdat de vk gezegd heeft dat ze beter door kunnen roken. Als een vk dat tegwn mij zou zeggen zou ik meteen,twijfelen aan die kwaliteiten en diegene melden.

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Met de zwangerschap totaal geen moeite gehad om te stoppen, knop ging om. Een week naar de bevalling weer begonnen. Vorig jaar 4 maanden gestopt en dat was echt moeilijker dan toen ik zwanger werd. Nu helaas wel weer roken. Aankomende week stop ik, 10 oktober afspraak bij iemand die accupuntuur doet ( schrijf je dat zo?) omdat ik totaal niet heb geslapen toen ik vorig jaar stopte. En ik hoop dat ik dmv accupuntuur meer rust heb.

Ik kan er moeilijk bij dat een gyn of vk zegt dat stress ook niet goed is voor een baby. Met roken haal je zoveel chemische rommel in je lichaam, en ook die van de kleine.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is wel klinkklare onzin, en zoals Tulip ook zegt, artsen die dit soort dingen beweren horen hun beroep niet meer uit te oefenen. Out of the box denken is mijn hobby, dus moet wel een beetje om je commentaar glimlachen. Er zijn heel veel dingen die een kind kunnen beschadigen. Sommige heb je niet onder controle, andere dingen wel. Met roken breng je bewust je eigen gezondheid en die van je kind in gevaar. Zelfs als je kind niets aan jouw roken overhoudt, dan nog, de kans dat je kind 10-15 jaar korter van je kan genieten is reëel.

En alsjeblieft...interpunctie!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    That's the spirit!

20. linde90

linde90 Niet meer actief