Een 'goede' moeder gaat voor haar kinderen door het vuur, ze offert zelfs haar leven op wanneer dat nodig is. Sommige moeders kunnen de sigaretten niet eens opgeven. Wanneer ze moeten kiezen tussen een mogelijke kans op ongezond kindje en het voldaan gevoel na het roken, dan keizen ze liever voor het tweede. Dat kan je toch geen 'goede' moeder noemen?
Dat gevoel herken ik heel erg. Ik was er tot de geboorte van overtuigd dat alles wel eens heel erg mis zou kunnen gaan, en durfde daarom niet de baby al als realiteit te zien. Klinkt gek, maar ik denk dat je dat alleen maar begrijpt als je iets echt naars hebt meegemaakt.
Gelukkig is dat jou mening zeg en geen feit. Anders hadden er heel wat moeders een slechte moeder geweest er zijn namelijk genoeg moeders die in bepaalde situaties aan zichzelf denken (wat in mijn optiek normaal is je bent namelijk ook nog jezelf ipv alleen maar moeder..) Un mijn ogen is een goede moeder een moeder die haar kindje alle liefde van de wereld geeft niet lichamelijk een geestelijk mishandeld (en ik vind dat roken daar niet onder valt) en daarbij warmte geeft. Maar ook zeker wel eens aan zichzelf denkt in wat voor opzicht dan ook! Ik Dat is in mijn ogen een goede moeder.. En een moeder maakt ook fouten daar ben je mens voor.. Bij de een is dat wat anders en bij de ander roken maar een fout maken maakt je absoluut geen slechte moeder
Eenzelfde fout 9 maanden lang tig keer herhalen maakt je naar mijn mening wel een slechte moeder, maar dat is mijn mening geen feit idd.
Heb het ook niet over PND hoor dat is daarna. Maar heb het meer over vrouwen die zelf ZWAAR in de knoop zitten en verslaafd zijn dat is iets wat IK niet kan begrijpen. Niet gelijk aangesproken voelen hoor dat is ook niet iets wat ik gelijk van iedereen hier denk hoor. Ik heb het over een aantal voorbeelden. En roken boven gezondheid van je kind dat is voor mij echt iets wat ik niet kan begrijpen. Vooral omdat de gevolgen na jaren nog naar boven kunnen komen. Zelf op volwassen leeftijd.
Ja idd, toen hij geboren was heb ik ook echt de hele nacht naar hem liggen staren en moest echt even door laten dringen dat dat prachtige mannetje echt ook MIJN zoon was. Had ik bij Djaysen ook, maar die lag natuurlijk op de NICU, dus die zag ik pas voor het eerst de middag na de bevalling en dat is toch anders... (Niet dat ik dat echte moedergevoel niet had hoor, want kan me nog zo herinneren dat ik echt zo verliefd was en de slangetjes enzo niet eens zag, ik zag alleen een prachtig klein mannetje). De eerste keer dat ik echt met hem kon knuffelen zonder alle toeters en bellen, was ook gelijk de laatste keer .
ik vind een fout maken persoonlijk heel iets anders dan bewust doorgaan met roken terwijl je alle risico's kent. En ik las ergens --> een slag om de arm houden omdat het 'misschien toch wel mis gaat'??? en dan maar door blijven roken? sorry hoor maar daar vergroot je de kans dat het mis gaat alleen maar mee. Ik vind het klinkklare onzin..... maargoed dat is MIJN mening
Ja, dat vond ik ook al nergens op slaan. Ik heb in het begin van mijn zwangerschap behoorlijk bloedverlies gehad, ik was zo bang voor een miskraam dat ik zo voorzichtig was met alles wat ik deed. Een sigaret opsteken zou het laatste zijn wat ik zou doen..
Idd vind ik ook.. Meeste vriendinnen rookte ook gewoon door tijdens Zwangerschap... Kansloos vind ik het... Het is het enigste wat kunt doen op dat moment voor je ongeboren kind.. En toch kies je voor jezelf bah.. Hekel aan
Mag ik dan even toch trots vertellen dat ondanks ik zelf buiten mijn zw-schap anti deprissieva gebruik nu toch echt al 20 weken rook vrij ben !!!!! zo ik hoor niet bij die 40% and i'm proud of it
dankje maar wil toch wel even zeggen dat ik de meiden wel kan snappen waarom het ze niet lukt het is een rot verslaving!! en elke dag denk ik er nog aan om een lekker sigaret op te steken en waarom ik het niet doe me zoontje heeft astma en dochter adhd en voel me terecht schuldig omdat ik in die zw-schappen wel doorheb gerookt! en idd niet in het openbaar en iedereen behalve me man dacht dat ik gestopt was en nee ben pas gestopt op het moment van een positieve test en kindje was zeer zeker welkom en ik hoop met heel me hart dat ik na me zw-schap niet in me oude patroon val omdat ik puur de dicipline niet voor mezelf heb maar voor me kindjes wel
Dan snap jij de doodsangst en stress niet die sommigen tijdens een zwangerschap hebben. En NEE dat is geen excuus om maar te blijven roken, maar dat is wel een allesopvretende realiteit voor sommigen. Wees maar blij dat je je nooit zo gevoeld hebt.
Ik ken dat gevoel wel maar vind het nog achterlijk om dan te blijven roken, dus ook iemand die dat gevoel wel kent kan nog beter weten hoor daar hoef je niet perse voor in die situatie te hebben gezeten, is gewoon gezond verstand en alles voor je kind over hebben en dat boven jezelf zetten.
Ik kan die angst ook ben wel gestopt maar ik kan ook heel goed begrijpen dat je dit niet lukt ik zal er ook niemand op veroordelen daarbij komt dat ik vind dat iedereen het zelf moet weten en je aan derde geen verantwoording schuldig ben. Ik ga toch ook niet zeggen tegen iemand die zwanger is en ieder weekend op een feest sta met kei harde muziek dat dit slecht is voor de baby omdat die daar doof van kan worden of moeders die regelmatig drinken het is mijn kindje niet. Ik ben van mening dat het mijn probleem niet is ik heb geen last van wat een ander doe mijn mening is verander de wereld begin bij jezelf
Wat iedereen doet moet die zelf weten natuurlijk maar ik persoonlijk zou nooit blijven roken als ik zwanger zou zijn, dat je je eigen lichaam wilt vergiftigen oke maar dat je het van je ongeboren kindje wilt doen vind ik erg. Maar nogmaals iedereen moet het zelf weten.
dat is ook de reden waarom ik gestopt ben mijn eigen lichaam oke maar niet dat van ons kind en mocht ik of mijn vriend weer gaan roken dan buiten maar liever niet scheelt veel geld
ik lees hoer al die vrouwen die gestopt zijn toen ze zwanger waren, zo zonder moeite.. hoe dan???? ben nu ong 8 weken zwanger (morgen 1e echo) en wil heel graag stoppen maar het lukt me niet!! ik raak al compleet in de stress als ik er aan denk! (ben een giga stresskip, kan slecht ontspannen) wie heeft DE tip om te stoppen?? en niet; gewoon niet meer roken want dat werkt niet bij mij! rook niet veel maar toch.. ben al van 30 sigaretten op een dag naar 5/6 gegaan maar die laatste sigaretten... hoe kom ik daarvan af!? ps. dit was geen geplande zwangerschap dus van tevoren stoppen is hier niet aan de orde..
heel eerlijk heb buiten in een openbare prullenbak mijn volle pakje weggegooit had net een nieuw pakje gekocht was eerst thuis een test wezen doen en toen ik beneden op het speeltuintje ging zitten stak ik zonder pardon 1 op en dacht shit wat doe ik heb dus buiten in een prullenbak het weggegooit dus kon ik het er ook niet meer uit vissen(zn roker was ik) en mijn man rookt niet en in mijn omgeving roken weinig mensen daarna leefde ik in een roes en voor ik het wist ben ik al 20 weken gestopt