is dit nou een koortstuip ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ikdus, 2 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Mijn dochter had gister wat koorts. Vandaag dacht ik van niet tot eind v/d middag toen begon ze warm aan te voelen. Temp meten laat ze niet toe dat vindt ze verschrikkelijk dus ik weet niet hoe hoog het is. Maar op dit moment kookt ze !

Nu schokt ze steeds met haar benen en armen heel wild.
    De laatste 3 schokken slaapt ze "rustig" verder. Die paar daarvoor moest ze keihard huilen.

Ze ligt boven op mij dus ik schrik elke keer haha.

Maar is dit nou koortstuip of gewoon een schrikreactie in haar slaap ?

Doe ik er goed aan om haar nu pcm te geven ( als ze dat toelaat)

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Nee geen koorts stuip dat is namelijk niet fijn en angstig om te zien als ouders. Denk wel dat haar lichaam opde koorts reageert ofzo of schrik bewegingen ja

Als je PCM geeft doe dat dan wel constant om haart temp niet teveel laten stijgen en dalen maar deze moet dan constant blijven. Als ze goed slaapt zou ik niks geven en het lichaam het werk laten doeb

3. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Oke gelukkig maar, dacht ik al hoor. Maar zekere voor het onzekere.
    Heb met heel veel moeite een zetpil erin gekregen. Daarna getempt en zelfs toen wist ze dr zetpil eruit te krijgen. Volgens mij zat die meter ook niet in haar billen haha.

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik ben ook niet van snel zetpillen geven. Maar ze schokt zo met haar lijfje steeds kan me niet voor stellen dat ze dan rustig slaapt. Ze heeft ook bijna de hele dag lopen janken. Ze heeft 4 kiesjes die allemaal tegelijk zijn doorgekomen (deels)
    Vaak is 1 zetpil genoeg dus wacht het morgen af.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou ook niet tempen meteen na een zetpil, hier hou ik altijd haar benen even goed gestrekt bij elkaar na een zetpil; dan blijft hij zitten.

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Heb ook niet direct getempt hoor.
    Ik houd altijd goed haar billetjes tegen elkaar aan. En dat gaat dan goed mits ze overstuur is zoals nu. Dan perst ze alles eruit.

7. linde90

linde90 Niet meer actief

Waarom temp je dan niet voordat je de zetpil geeft?

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Omdat ik de zetpil er dan nooit meer in zou krijgen. Zetpil vond ik op dit moment belanrijker dan haar temp weten.

9. Metire

Metire Niet meer actief

Doe de zetpil er andersom in! dus niet met het gestroomlijnde deel eerst maar de andere kant. dit doet geen pijn en dan perst ze hem er minder snel uit. dit wordt ook in het ziekenhuis gedaan :)

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Lees je bericht nu pas :D. Zo deed ik inderdaad eerst ook want dat had ik inderdaad geleerd in het ziekenhuis voor mijzelf. Maar ook dan perst ze t uit ?
    Nouja heb 2x daarna nog zonder erge problemen die zetpil in kunnen brengen.

Gelukkig was dat schokken ook over na de zetpil. Ze had volgens mij de zesde ziekte.

Weet niet of er iets bestaat als lichte koortsstuipjes ? Ach geeft ook niet, ze wordt weer wat vrolijker.

11. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Heb pas een koortsstuip meegemaakt en geloof me, dat is het echt niet.... Bah wat is dat verschrikkelijk om mee te maken zeg!
    Wat wel zou kunnen is dat ze heel erg aan t beven was van de koorts, ik heb dat zelf ook als ik flinke koorts heb.
    Het zal vast een overbodige tip zijn, maar veel laten drinken en lekker koelen met een washandje... Sterkte!

12. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoontje is vorige week ook ziek geweest. Hij had flinke koorts en sliep 3 nachten op mij. Hij heeft schokjes gehad en ik vond het zelf niet lijken op koorsstuipen. Ik ben toen overdag naar de HA geweest ivm mogelijke uitdroging en die vertelde dat het ws geen koortsstuipen waren, dat zijn geen schokjes, maar is veel heftiger. Ik ken alle vormen van epilepsie door mijn werk en kon dit niet zo zien. Volgens de HA waren het groeisschokken. Dat klonk logischer, het was steeds op het moment dat mijn zoontje in slaap viel of in lichte slaap was.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klinkt meer als schrikken in haar slaap/bij het in slaap vallen.
    Gezien ze wel slaapt, zou ik die zetpil niet doen: het is altijd het beste om het lijf z'n gang te laten gaan en een zetpil drukt de koorts en daarmee ook het proces van beter worden.

Een koortsstuip, dat is echt hartstikke eng om te zien: wegdraaiende ogen, armen die (bij Caitlyn dan, toen ze het had), naar achteren schokten, (maar beslist anders dan een schrikbeweging, dit herhaalde zich voortdurend). Het heeft wat weg van een epileptische aanval. Caitlyn had ook het schuim op haar mond staan.

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wat lijkt me dat verschrikkelijk rozemarijke !

ik ben ook van lichaam zijn gang laten gaan maar ze huilde al de hele dag en slapen deed ze ook niet echt. Ze had er echt last van. De dag erna is ze tot 1 u wakker geweest ondank zetpil. Heel vermoeiend, want ze wordt hoe dan ook vroeg wakker. Nouja ze is gelukkig alweer iets meer dr zelf. Ze kan weer veel lachen en spelen. Maar ook heel erg hangen bij je ( vindt mama en juffies van het kdv helemaal niet erg haha.) Uitslag is ook bijna weg gelukkig. Vier kiezen zijn niet meer door dan ze al waren dus geen idee of dat t ook nog is. Ze wilt in ieder geval niet meer extra dr speen.

15. raspberry

Ja, we hebben toen 112 gebeld, (5 weken oud en al een stel ziekenhuisopnames achter de rug vanwege hartritmestoornis, dus de schrik zat er toch al wel in). Maar het is dus vrij onschuldig, die stuipen, ondanks dat het er eng uit ziet :(

Bij last wacht ik nooit lang met een zetpil. Hier is het dan ook altijd drama met slapen, dus liever een zetpil dan een kind dat niet aan d'r slaap toe komt... ;)

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ja ik heb inderdaad gelezen dat ze in haar korte leventje al veel achter de rug heeft.

Dat schrikken van dr was snel opgehouden na die zetpil. Maar ze lag op mij dus ik schrok ook steeds haha

17. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier heeft onze oudste zoon meerdere koortsstuipen gehad, en bij hem is het vaak zo dat als hij eerst wat schokt, er wel een stuip achteraan komt...maar inderdaad een stuip is verschrikkelijk, en hier veel heftiger dan die schokjes..

Zetpil geven we hier ook niet, omdat dan de koorts te snel kan zakken, en dat ook een stuip kan opwekken...

18. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Je kan ook een kwart PCM door een flesje doen als ze drinkt en wat binnen houd. Of iets minder dan een kwart. Afhankelijk van hoe oud ze is natuurlijk.

19. raspberry

Dan kun je beter een vloeibare paracetamol nemen of kinder-nurofen. Werkt handiger en veel precieser dan het doorbreken van zetpillen :)

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Denk niet dat ze zo iets bitters zou gaan drinken haha. Ik gebruik trouwens voor mijzelf als ik t al nodig heb ook zetpillen. Ik krijg namelijk enorme buikpijn van normale pcm.
    Hoe smaakt die nurofen rozemarijke ? Misschien is dat iets voor de toekomst als zetpillen drama blijven.

Deel Deze Pagina