Wijziging berekenen dagloon WW per 1-12-16

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Espoir, 29 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Espoir

Espoir Fanatiek lid

28 feb 2013
    1.670
    768
    113
    Hallo,

per 1-9-2016 kom ik in de ww. Helaas heb ik maar een half jaar gewerkt over de afgelopen 52 weken, dus mijn dagloon is in verhouding erg laag.

Nu las ik op de site van het UWV dat er per 1-12-2016 weer een wijziging plaats vindt, dan wordt het dagloon weer op de "oude" manier berekend, dus over de periode dat je daadwerkelijk gewerkt hebt.

Wordt mijn dagloon dan ook per 1-12-16 aangepast naar de nieuwe regeling of geld de nieuwe situatie alleen voor "nieuwe" ww'ers?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Espoir.

Jammer dat je werkloos wordt.

Het klopt dat de berekening van het dagloon per 1 december 2016 verandert.
    Voor sommige lopende uitkeringen (zoals die van jou) wordt vanaf 1 januari 2017 het dagloon aangepast. Ook krijg je mogelijk een tegemoetkoming. Hiervoor moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
    - Je WW-uitkering is gestart tussen 1 juli 2015 en 1 december 2016.
    - Het verschil tussen het dagloon op je eerste WW-dag en het aangepaste dagloon is minimaal 7%.
    - Je had geen lopende WW-uitkering in de maand waarin je nieuwe WW-uitkering is gestart of je oude WW-uitkering is niet tegelijkertijd voortgezet met je nieuwe WW-uitkering.
    - Je hebt in het jaar voordat je een WW-uitkering kreeg in 1 of meer kalendermaanden geen loon ontvangen.
    Je hoeft hiervoor niets te doen, UWV past het dagloon automatisch aan. Je krijgt in januari een brief met het nieuwe dagloon.

Kom je voor een tegemoetkoming in aanmerking dan ontvang je hierover begin 2017 een brief.

Actuele informatie over de aanpassing van het Dagloon besluit vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Espoir

Espoir Fanatiek lid

28 feb 2013
    1.670
    768
    113
    Bedankt voor uw reactie, dat is fijn om te weten.

Waaraan moet ik denken bij zo'n tegemoetkoming? Het verschil tussen het oude en nieuwe dagloon?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Espoir,

Voor het berekenen van de hoogte van de tegemoetkoming kijken we naar de aanpassing van het dagloon. Ook kijken we naar het aantal dagen dat je recht had op de WW-uitkering tot 31 december 2016.

Meer informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina