Ziektewet zwangerschap en werk

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by 2014mama, Jan 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2014mama

2014mama Lid

Jan 16, 2014
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo webcareteam, ik heb een vraag en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
    Ik zit sinds enkele weken in de ZW door ziekte veroorzaakt door mijn zwangerschap. Nu heb ik gesprekken gehad bij het UWV maar nog heb ik vragen. Er werd mij verteld dat het goed zou zijn om te kijken of ik een paar uurtjes werk zou kunnen verrichten, maar dat ik dit wel moet doorgeven aan het UWV. Nu is mijn vraag hoe dit in zijn werk gaat.
    Ik heb met mijn baas besproken dat ik af en toe een paar uurtjes langs zou kunnen komen zodat ik wel contact houd met de collega;s en feeling met het werk (niet op vaste dagen/tijden, maar bijv 1 keer per 2 wk paar uurtjes). Maar hoe zit dit dan omdat ik wel voor 100% in de ziektewet zit en absoluut niet in staat ben om mijn gewone werk te verrichten.
    Waar moet ik dat doorgeven? En is het uberhaubt mogelijk?

Bedankt alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste 2014mama,

Je hebt van UWV het advies gehad om te kijken of je weer een paar uurtjes kunt gaan werken en wilt weten hoe dit allemaal werkt.

Het advies dat je kreeg van de verzekeringsarts is bedoeld om te kijken of je kunt starten met re-integreren.
    Lukt dit niet in je eigen werkzaamheden?
    Dan is het de bedoeling dat je werkgever vervangende werkzaamheden voor je zoekt.
    Deze werkzaamheden zou je dan, als het allemaal lukt, kunnen opbouwen.

Lukt het niet dan neem je contact op met de re-integratiebegeleider van UWV om te bespreken.
    Hij/zij geeft dan aan of het nodig dat je ermee doorgaat.
    Deze re-integratieverplichting is vastgelegd in de Wet Poortwachter.

Je bespreekt met je werkgever of je deze vervangende werkzaamheden betaald verricht of dat het eerst op therapeutische basis is.
    Ga je het betaald doen, dan worden deze inkomsten gekort op je Ziektewet-uitkering.

Je kunt deze verandering in je situatie doorgeven via UWV Telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over de re-integratieplicht vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je re-integratie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page