Hoi dames, Sinds een paar weken gestopt met de pil, we gaan voor ons eerste kindje! Nu zit ik met het volgende dilemma: ik werk in het onderwijs en heb het prima naar m'n zin op m'n huidige werkplek. Nu weet ik alleen dat er bij m'n oude werkgever volgend jaar een plek vrijkomt en ze me daar graag willen hebben. Ik zie dit zelf ook helemaal zitten, ook al heb ik het nu naar m'n zin, op m'n oude plek voelde het nog fijner. Helaas kon ik toentertijd niet blijven wegens een jaarcontract. Wat nu te doen. Bij m'n sollicitatie melden dat we bezig zijn met kinderen en het dus goed mogelijk is dat ik volgend schooljaar al heel snel met zwangerschapsverlof moet? Of het er gewoon niet over hebben en afwachten. Van de ene kant ben ik niks verplicht te melden, van de andere kant zou ik me schuldig voelen als ik het niet zou vertellen. Wat is jullie mening?
Welnee. Dat zijn privézaken. Zou het alleen melden als je daadwerkelijk een X aantal weken zwanger bent. Ik hoop het natuurlijk niet voor je, maar wie weet duurt het een tijd voor je zwanger bent. Dan heb je het nu al gezegd terwijl het niet relevant is voor je werkgever.
Ik zou het niet zeggen. Doet niet terzake. Het gaat er om of jij capabel bent voor de functie. Dat is het doel van een sollicitatiegesprek.
Als je graag zegt "neem maar iemand anders" zou ik het zeggen. De meeste werkgevers zitten er echt niet op te wachten. Ze weten sowieso al dat je jong en vrouw bent én de kans dus bestaande is.
Inderdaad... en dan zul je ook nog zien dat ze een andere dame de baan geven en dat zij binnen de kortste keren zwanger is
Is echt privé en ze mogen je daar ook niet naar vragen. Als je het wel zegt, is de kans groot dat ze je niet aannemen. Kinderwens of zwangerschap mogen ze niet als afwijsreden gebruiken, maar dan vinden ze wel wat anders..... Je moet eerst ook nog afwachten hoe snel je zwanger raakt. Iedereen hoopt natuurlijk snel, maar het kan ook wel eventjes duren, waardoor je gewoon nog een poosje kunt werken. In de zorg en in het onderwijs wordt er volgens mij al wel een beetje rekening mee gehouden dat 'vruchtbare dames' af en tie thuis zullen zijn voor zwangerschapsverlof. In jonge teams lopen er altijd wel een paar dames rond met een zwangere buik....
Absoluut niet doen, in deze tijd zijn er voor jou honderd anderen en krijg je niet eens de kans te laten zien wat je waard bent. Overigens mogen ze je daar ook niet naar vragen. Daarnaast weet je nooit hoelang het duurt en duurt het gemiddeld een jaar dat je zwanger bent, misschien is het bij jullie wel wat eerder maar het kan ook wat langer duren. En een werkgever ook niet dom en als je een jonge vrouw aanneemt weet je dat de kans erin zit dat ze een kinderwens heeft. Ik ben het met de anderen eens dit zijn privézaken en daar heeft een (toekomstige) werkgever niks mee te maken.
Ok dames, het is me duidelijk. Goede adviezen, ik houd het voor me! Nu is het natuurlijk wel zo dat ik op de plek waar ik wil solliciteren al een jaar gewerkt hebben en ze zelf bij me geïnformeerd hebben of ik evt interesse had. Ligt weer iets anders dan helemaal onbekend ergens solliciteren. Maar het is inderdaad privé en wie weet hoe lang het duurt, dus meld ik niks. Bedankt allemaal!
Gezien ik bezig ben met solliciteren en net 12 weken ben, geef ik het direct aan bij sollicitatie gesprek. Dit is een risico, maar ik wil niet dat ze na het arbeidsvoorwaarden gesprek of na proeftijd (dan 16+ weken) zich ineens bedonderd voelen. Want dan heb ik het op meerdere fronten al een keer verzwegen, dan heb ik liever dat ik open kaart speel en eerlijk ben, om vervolgens (mogelijk) alsnog afgewezen te worden, dan dat ze denken dat ik informatie achter houd en begin op een verkeerde voet. Ik heb bij een vorig sollicitatiegesprek aangegeven dat ik onlangs een groot huis had gekocht en toen ze daarna vroegen of er al uitbreiding was maakte ik een grapje, dat het nog niet aan de orde was, maar liet hiermee wel doorschijnen dat het mogelijk in de toekomst wel zo is.