Hey dames, wat is jullie ervaring met de peuterspeelzaal? Mijn zoontje is nu 18 maanden, en over een half jaar mag die naar de peuterspeelzaal. Waar moet je zoontje aan voldoen? zoals moet die zindelijk zijn? etc. etc. en wat zijn jullie ervaringen? Ik zie ook op de sites staan, dat sommige 4 ochtenden hebben?? ik dacht echt standaard dat je maar 2 ochtenden mocht. (of is dit ook zo?) Ik hoor graag jullie ervaringen.
hoi maryam, ik kijk ook even mee mijn zoontje mag pas het nieuwe schooljaar ivm we met juni 4 weken en dan zomer vakantie zitten. toevallig gata mijn zoontje wel 4 ochtenden 8.45 tot 11.45 maar ik ben ook wel heel benieuwd wat ze een beetje moeten kunnen en zindelijk dat vraag ik me ook echt af?
Hoi meid, Ze hoeven niks te kunnen hoor, ze hoeven ook nog niet zindelijk te zijn. 4 ochtenden is overigens vaak bij een voorschool-peuterzaal, waar extra aandacht is voor taal. Mijn dochter zit ook op een voorschool.
bedoel je 4 ochtenden is teveel voor zo'n kleintje? Ik heb het idee, dat mijn zoontje achterloopt met zijn woordjes leren, vandaar dat ik denk dat het wel goed is 4 ochtendjes. En wat is het verschil met voorschool en peuterzaal?
Hey philly, ja ik dacht dus ook waarom niet optimaal 4 ochtenden gebruiken, ik denk dat die dat harstikke leuk vind. En ik merk dat die zich verveelt thuis alleen met zijn speelgoed, merk echt dat die klaar is voor the next step. en ik zie dat je ook zwanger bent, gefeliciteerd, en ook een meisje! Me too! heb nu een zoon en krijg ook een babygirl! leuk zeg!
De meeste peuterspeelzalen beginnen met kindjes van 2 of 2,5 jaar. Op de peuterspeelzaal hoef je niet zindelijk te zijn. Vaak is het 2 ochtenden, soms vanaf 3 jaar, als er behoefte aan is 3 of 4. De peuterspeelzaal van mijn dochter draait 5 ochtenden per week, maar ze gaat er nu 3x per week heen. Vaak wordt er vanuit de gemeente een soort subsidie gegeven voor mensen met lagere inkomens. Dit is vrijwel altijd voor slechts 2 ochtenden per week. Ik zou gewoon eens gaan kijken en informatie opvragen. Vaak krijg je even een rondleiding, neem je kindje vooral mee. Kun je meteen zien of hij/zij zich daar een beetje kan/durft te vermaken.
Mijn dochtertje gaat ook naar de peuterzaal ze gaat daar een ochtend en een middag heen. Ze hoeven echt niet zindelijk te zijn hoor. Bij onze peuterzaal is 2 dagdelen eigenlijk gewoon standaard, behalve wanneer word gemerkt dat er een "achterstand" is ergens in, dan kunnen kindjes 4 dagdelen heen. Denise ging er voor het eerst heen toen ze 2,5 was.
mijn dochter gaat vanaf 2,5 ze gaat een morgen en een middag. na de meivakantie gaat ze 4 dagdelen. omdat ze op verstandelijk gebied heel erg voor loopt maar op emotioneel sociaal gebied wat achter. kan wel merken dat ze er ook wel aan toe is om wat vaker heen te gaan, haar favo dagbesteding is op dit moment:zusje plagen haha gelukkig weet zusje er wel raad mee. ze hoefde hier niet zindelijk te zijn ofzo. weet wel dat ze op de peuterspeelzaal in een naburig dorp uit een gewone beker moeten kunnen drinken als ze dat nog niet kunnen gaan ze dat ook oefenen op de peuterspeelzaal
ze mogen vanaf 2 jaar (persoonlijk vind ik dit erg vroeg) ik ken ouders die hun kleintjes met 2 heen brachten na een aantal weken ophielden. onze oudste ging met 2,3 maand en de jongste 2,5 ze hoeven niet zindelijk te zijn of veel te kunnen. hier kunnen ze 3 dagdelen degene die 3 gaan hebben extra begeleiding anders 2 ochtenden . het is voor de kleintjes genoeg, ze zijn nog zo jong ze leren er veel, en bv op een stoeltje zitten is voor de jongsten erg latig en verder kwa taal ontwikkeling leren ze veel van elkaar maar elk heeft zijn eigen tempo!!
Hier mogen ze 2 ochtenden en als er plaats is meer. Er zijn niet genoeg kinderen in het dorp om de middagen ook te bezetten en eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. Jelle heeft tot 3,5 nog 's middags geslapen en Jitte (bijna 3) slaapt nu ook nog 's middags. Kinderen gaan vanaf 2,5 naar de peuterspeelzaal, eventueel op indicatie eerder. Er zit nu een jongetje van net 2 bij Jitte op de peuterspeelzaal, maar welke problematiek hij heeft, weet ik niet. Zindelijk zijn hoeft niet, ze stimuleren verder ook niet, alleen als jij aangeeft dat ze naar het toilet gaan om te plassen doen ze dat daar ook. Ook verschonen ze niet standaard een luier, alleen als er gepoept is.
Op een peuterspeelzaal hoeven ze inderdaad nog niet zindelijk te zijn. Het is erg goed voor jonge kinderen naar een pzs te gaan. Ze worden er socialer door, leren veel. op veel peuterspeelzalen wordt er met thema's gewerkt. Hier bij ons op de peuterspeelzaal werken ze met het programma pyramide. Dat betekent 3 weken per thema. Thema's zoals: klein en groot, huis, lente, enz. Hierbij wordt geknutseld, woorden mbt het thema aangeleerd en andere activiteiten gedaan. Het is wel vermoeiend voor de aller kleinste om 4 ochtenden te gaan. maar ze zullen na een tijdje er wel aan wennen.
leuk om julllie ervaringen te lezen. En hoe zit het vaak met de wachtlijsten? duurt het nou echt een half jaar? voordat er een plekje is?
maryam bij ons moest je je echt wel inschrijven als ze een werden maar dat is overal anders. Ik heb gekeken naar een plek waar ze ook aan vroege voorschoolse educatie doen. Dan worden ze ook gecontroleerd door de onderwijsinspectie en kan je het rapport via internet opvragen. Bij een taalachterstand kan je in een PLUS groep terecht komen en dan kan je kindje 4 ochtenden per week (is ook vaak goedkoper) maar met 2 jaar beginnen ze toch vaak met 2 dagdelen. Ik vind een peuterspeelzaal heel veel toevoegen. Samen spelen, kring, op je beurt wachten etc. Het is bewezen dat kindjes die naar de peuterspeelzaal gaan een voorsprong hebben bij het naar school gaan tegenover kindjes die niet gaan (ook al gaan die bijv wel naar een kinderdagverblijf). Eigelijk was het zo dat andere kindjes een achterstand hadden maar tegenwoordig gaat het merendeel niet meer naar een peuterspeelzaal.
ohhh ik heb daar nooit naar geinformeerd. Ik hoorde onlangs van een vriendin, echt een half jaar van te voren. die kleine is net 18 maanden geworden, dus ik ga vandaag even bellen. Want wil graag 3 ochtenden. Even kijken of dit mogelijk is daar en dan ga ik volgende week even langs om in te schrijven. Zelfs ik vind het zooo spannend voor hem