4 weken borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cvwinkoop, 30 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Hoi,

Ik wil maar 4 weken borstvoeding geven. Dit omdat ik snel na de bevalling ook weer naar school wil en niet wil kolven. Tevens ben ik van mening dat het in de eerste paar dagen de grootste nut heeft. Ik wou eerst helemaal geen borstvoeding geven, maar na er veel over te lezen en dat ik toch weet dat het colostrum heel belangrijk is heb ik er voor gekozen om het toch 4 weken te doen.
    Maar nu lees ik hier dat mensen veel langer borstvoeding geven. Ik vraag me af wat jullie er van vinden dat ik maar 4 weken borstvoeding wil geven?
    O ja, dit is mijn standpunt nu, misschien vind ik na de bevalling wel dat ik het langer wil geven ;)

Groetjes,
    Christianne

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Tja, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet. Jij bent de mama , jij bepaald, daar kunnen wij niet over oordelen.

Ben je bekend met de site borstvoeding.com? Daar staan alle ins en outs over bv genoemd en geroemd.

Jouw mening dat bv . de eerste weken het grootste nut heeft, is appels met peren vergelijken. Natuurlijk zijn die eerste weken belangrijk, maar als je enig kennis van het menselijk lichaam hebt en weet hoe de darmwerking van een baby funcioneert, dan ben ik ervan overtuigd dat je die mening gaat bijstellen en uitkomt op 6 maanden excl. ( om mee te beginnen).

Er zijn heel veel factoren die afhangen van een leuke,geslaagde bv periode, een van die factoren is kennis van zaken.
    Ik zie dat je nog even de tijd hebt om je in te lezen.... succes, en geniet van je zwangerschap.

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik snap niet zo goed waarom je graag wilt weten wat de rest er van vindt.
    Ik draag vandaag gympen omdat ik me daar goed bij voel, ik ga toch ook niet aan de wereld vragen wat ze daarvan vinden?

Kan aan mij liggen hoor, misschien snap ik het niet helemaal.

En 4 weken...man, dan begint het net makkelijk te worden...

4. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Ik was erg negatief over borstvoeding voor mijn bevalling, maar omdat het "zo goed" is ging ik het toch proberen, de eerste 2 weken waren een drama, heb meerdre malen op het punt gestaan om een pot KV te kopen, lacatiekundige erbij gehad en na 4 weken ging het ineens als een speer.

Ik ben erg blij dat ik heb volgehouden, het is zo makkelijk als het allemaal goed gaat en ben nu zelfs aan het kolven om mijn zoontje ook op het kdv van mijn borstvoeding te kunnen geven, terwijl toen ik 6 weken bv gaf ik zweerde dat ik niet ging kolven want dat vond ik zo mens onterend...

mensen kunnen van mening veranderen, maar laat je geen mening opdringen door anderen, ik zou zeggen 4 weken is beter dan niets, probeer het en wie weet ben je ineens 3 maanden verder met bv. Maar voel je vooral niet schuldig als je FV gaat geven

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het een beetje raar en jammer (je wilde onze mening weten toch? ;)). Maar ook wel goed dat je toch borstvoeding wil geven, maar waarom dan zo kort? Wat is het probleem van kolven? Ik hoop dat je je mening nog bijstelt of zodra je eenmaal borstvoeding geeft, er helemaal niet mee wil stoppen.

6. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Ik zou zeggen...probeer het gewoon en kijk hoe t gaat. Stel geen limiet of voorwaarde, maar doe gewoon je best en ervaar het zelf en beslis het dan pas. Als je het echt vreselijk vind en echt absoluut niet wil kolven, dan heeft je kleine in elk geval die paar weken bv gehad. En vind je t wel oke of misschien zelfs gewoon fijn en prettig, dan ga je lekker door en stel je je mening bij.

Das het mooie van standpunten he, je kunt ze bijstellen :)

Ik had als doel 3 maanden, dat werd 6 maanden en nu heb ik geen doel meer, we zien wel hoe t loopt ;)

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had zelf als doel 6 maanden (omdat dat het beste is ;)). Nu geen eindlimiet meer. Ben daar gek om op eens fulltime met flesjes in de weer te gaan (dat lijkt me pas een gedoe). Maar goed dat was niet je vraag.

1. Je moet doen waar jij je goed bij voelt
    2. Mijn eerste weken BV waren geen pretje. Maar ik ben zo blij dat ik ben doorgegaan.
    3. Kolven is geen pretje. Maar helemaal zo erg nog niet.
    4. Als je me vraagt wat ik persoonlijk vind, dan zeg ik: ga er gewoon voor. Geen limiet in je hoofd. Volg een goede BV cursus. En lees tzt veel hier op het forum en stel hier ook veel vragen, dat is zo prettig! En idd www.borstvoeding.com

Geniet vooral ook van je zwangerschap!

8. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik vind het ook jammer dat je een einddoel stelt. Meestal zijn de eerste weken nogal vermoeiend. Pas na een paar weken krijg je het onder de knie en begin je er zelf ook heel veel plezier aan te beleven.
    Ik zou het gewoon proberen en gaat het goed dan bekijk je het dan weer. Wanneer je kindje er is voel je je toch echt mama en kijk je anders tegen dingen aan.
    Ik zou eerst ook stoppen na mijn verlof, omdat ik ook niet wilde kolven. Maar je ziet het, ik ga nog lekker door. Het bevalt goed en het is super makkelijk.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Persoonlijk zou ik het jammer vinden om na 4 weken al te stoppen. De eerste weken was hier toch echt investeren en na een poosje werd het steeds makkelijker. Jammer om het dan dus gelijk te stoppen.
    En je moet niet nu al een einddoel stellen denk ik. Straks is je kindje er ben je moeder allerlei moederhormoontjes gieren door je lichaam en dan denk je mischien heel anders over kolven op school.
    Ik zou zeggen kijk gewoon waar het schip strand.

Ik had 14 maanden geleden ook niet gedacht dat ik nu nog zelf zou voeden ;)

10. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Toen ik zwanger was wilde ik absoluut bv gaan geven maar ik hield rekening met het feit dat het ook eens niet kon lukken. Maar het is vanaf het begin erg goed gegaan (op enkele tepelkloven en pijnlijke borststuwing na) en nu ben ik er erg trots op. Vier weken is al een goed begin maar zoals iemand al zei: dan begint het net vlot te gaan.
    Zomaar overschakelen op flesvoeding gaat ook niet altijd even makkelijk. En als je 't mij vraagt dan is bv toch veel makkelijker en praktischer (en goedkoper) dan flesvoeding. En de melk afkolven is helemaal niet lastig. Ik raad je dus aan om geen limiet te stellen, je ziet wel hoe 't gaat ;) En hoe langer je bv geeft, hoe beter voor je kindje.

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Zonde want na een poosje begint het pas echt leuk te worden!
    Het geeft mij ook een enorme kick dat mijn mannetje op MIJN melk groot wordt!

12. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Idd, na 4 weken wordt het pas makkelijker dus ik zou zeker niet stoppen. Ik wilde eerst voor de 6 maanden gaan, toen een jaar en kijk nu eens ;) We vinden het gewoon nog steeds erg makkelijk/leuk/genieten/gezond enz. Vind het trouwens wel al helemaal super dat je er toch aan gaat beginen Christianne! Hele fijne zwangerschap verder!

13. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tja ook ik zou het jammer vinden om na 4 weken te stoppen.... de eerste 4 weken wou mn kindje niet aan de borst en heb ik dus alles afgekolfd en na ong 6 weken werd het echt leuk... de eerste periode is vaak zwaar en kan moeizaam gaan en het is juist zo´n leuke belonging als je doorzet dat het dan steeds makkelijker gaat en leuker wordt. Tis ook daarom dat ik nu afsteven op anderhalf jaar. Bv heeft altijd nut, naarmate je langer bv geeft groei je met je kindje mee. Bv is nu allang niet meer zoals het was toen hij nog echt klein was.

Maar elke slok is meegenomen dus 4 weken is al veel beter dan uberhaupt niet beginnen en wie weet wordt je enthousiaster naarmate je bezig bent. Ikzelf ben van mening dat voor mijn kids 6 mnd bv moet, daarna zien we wel... voorlopig komt er nog geen eind aan denk ik.

14. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Hoi Christianne,

Ik wil je wel graag mijn mening geven.
    Ik heb nooit borstvoeding gegeven ( heb eerder twee dochters prima en zonder gezondheidsklachten met de fles groot gebracht).
    Ik ben nu opnieuw zwanger en bij mij is het zo dat ik helemaal geen gevoel heb bij borstvoeding. Niet omdat het zoveel werk is, maar er ontbreekt mij blijkbaar een bepaald oergevoel en het idee stoot me ook een beetje af.
    Gelukkig heb ik o.a. via een lactatiedeskundige hier uit de buurt en van de dame van het kraamburo gehoord dat er veel meer vrouwen zijn die dat hebben en dat je vooral niet dat moet doen wat je niet goed lijkt.
    Immers, stress en verdriet breng je over op je kind en dat is het laatste wat je wil.
    Als er druk op je uitgeoefend wordt, maakt dat het helemaal beladen.
    Dit is mijn verhaal, volgens mij zit jij meer met het praktische punt.

Ikzelf heb me er voor open gesteld om het wel te gaan proberen en pas als mijn gevoel echt op standje 'enorme weerzin blijft', dan houd ik ermee op.
    Misschien gebeurt dat niet en heb ik opeens wel het "Eureka"-gevoel.
    Ik heb mijzelf in elk geval voorgenomen om niet het bijltje erbij neer te leggen als het even niet lekker opstart of als er tegenslag inzit.
    Dat zou niet eerlijk zijn.
    Want borstvoeding schijnt echt even werken te zijn en volgens mij kun je pas na een tijdje zeggen of het goed loopt of niet.

Ik denk dat je, net als ik gewoon moet kijken hoe het loopt.
    Dat doe ik ook.
    Kolven enzo zie ik ook niet zitten ( vind ik ook een zeer raar idee)
    Je kunt ook niet gelijk stoppen, je zal dan ook eerst moeten afbouwen en je kindje moeten wennen aan de fles ( andere zuigtechniek). Dat kost tijd.
    Dus is vier weken zowiezo denk ik al vrij krap als het net op gang is.

Wat betreft kosten. Ik denk dat je langere tijd moet voeden eer dat je kunt zeggen dat borstvoeding goedkoper is. Iig meer dan één of twee maanden ( denk aan aanschaf voedingsbeha's, borstkolf en zoogcompressen eventueel tepelhoedje enz. en een pak flesvoeding kost om en nabij de 12 euro per week)

Ga niet op meningen van anderen af, die zijn vaak toch gekleurd door ervaring of persoonlijk standpunt.
    Vraag het liever na bij professionals.
    Zij kunnen je een juist beeld geven van wat je kunt verwachten en wat in jou geval het beste zal zijn.

Bovendien, als het bij jou niet lukt of je echt niet zou willen ( wat ik bij jou niet denk), kan de hele wereld wel op zijn kop gaan staan, dan lukt het toch gewoon niet.
    Je hebt het in elk geval geprobeerd.

Veel succes ermee.

gr, Melissa73

15. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik begrijp niet zo goed waarom je van anderen wilt weten wat ze ervan vinden.

Maar goed, je vraagt erom dus ik wil dat best vertellen. Ik zou het heel jammer vinden. Ben je net een beetje op gang, ga je weer stoppen... Zou ik zonde gevonden hebben van alle moeite eerlijk gezegd. Aan de andere kant is het natuurlijk super wat je kleintje binnenkrijgt dus dan liever 4 weken dan niets...

Dit vind ik een intrigerende zin... wat vond je er zo mensonterend aan?

16. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Daarom is het goed om te weten dat de hulpmiddelen bij bv allemaal aftrekbaar zijn van de belasting, dus uiteindelijk kost het je niets.

Wel even off-topic ,maar altijd handig om te weten.

17. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik ben ook wel benieuwd naar het 'mensonterende' van het kolven.
    Ik kolf nu 2x daags op werkdagen, en ik geef toe, het is niet het leukste moment van de dag, maar ik lees er een lekker simpel bouqeutreeksje bij en maak het zo maar wat leuker. Het alternatief (koemelk) vind ik op dit moment ook nog even niets.
    Grappig hoe fanatieker ik word naarmate de bv ook langer loopt. Ik heb voor mezelf wel een ultimatum, omdat het kolven niet altijd mogelijk is. En dat is wat lastig voor de borsten natuurlijk. Dus vanaf half september gaan we de dag-voedingen vervangen voor de fles. En eerlijk gezegd, ik vind het op dit moment niet eens een leuk idee....

Dan nog even op voorgaand bericht: de kosten zijn wel aftrekbaar, maar de drempel is ook wel fors.

18. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Hoi Allemaal,

Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties. Ik heb besloten om gewoon borstvoeding te gaan geven en dan te zien hoe het loopt en er dus geen limiet aan te stellen.

Groetjes,
    Christianne

19. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Goed plan Christianne

En als het zo ver is, kom je dan gezellig aansluiten bij "borstvoeding en trots", kun je met allerlei andere bv mama's meepraten en ervaringen delen.

Goeie zwangerschap verder!

20. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik dacht toen ik zwanger was ook dat ik maar maximaal 3 maanden volledige borstvoeding zou gaan geven. Want het kolven op de universiteit leek me zo lastig en zo'n gesleept. Nu geef ik al bijna een half jaar borstvoeding en ik ga voorlopig nog niet stoppen. Al moet ik zeggen dat ik het kolven nu wel beu ben. Maar heb nu toch 2 maanden vakantie.
    Maar je wilt 4 weken na de bevalling weer naar school gaan? Dat lijkt me echt superzwaar en mijn ervaring is dat dat niet haalbaar is (ik dacht begin februari ook wat tentamens te maken...)

Deel Deze Pagina