Christianne, Ik denk dat het een goed idee is om op zo'n manier er tegenaan te kijken. Gewoon maar proberen... Je zult zien dat ze bij het o.a. ook bij het kraamburo heel flexibel zijn. Ik heb pas geleden het voorgesprek gehad en we hebben het uitgebreid over mijn gevoel en standpunt gehad. De dame van het kraamburo was heel open en ook helemaal niet dwingend. In tegendeel. Ze heeft het één en ander opgeschreven en zal er voor zorgen dat we iemand krijgen die mij daarbij met geduld begeleidt en er eventueel extra tijd in steekt. Ook vertelde ze mij dat je niet helemaal kunt voorspellen hoe het afbouwen van voeding gaat lopen.( ik zit ook een beetje in de knel met mijn werk) .Meestal schijnt het dat je , wanneer het goed loopt, een voeding per week zou kunnen afbouwen. Om mij daar eventueel tegen die tijd bij te begeleiden heb ik van haar een paar adressen en telefoonnummers van lactatiekundigen gehad. ( want die mensen zijn er niet alleen maar om te stimuleren vooral borstvoeding te geven maar ook om je te helpen bij problemen en te adviseren hoe en of je het beste kunt stoppen. Iets wat voor mij heel verhelderend was) Ik vond het gesprek iig erg prettig. Vier weken na de bevalling aan de slag gaan is inderdaad vrij pittig hoor. En dan gaat het nog steeds niet om de voeding. Ikzelf gaf fles ( is in principe, als alles goed gaat, volgens mij minder vermoeiend) en ik moet zeggen dat de weken na de bevalling best een tropentijd is. Om de drie uur voeden, verschonen, lekker badje en beetje genieten..en natuurlijk zelf herstellen. Het is best een enorme belevenis naast de topprestatie die je hebt moeten leveren om je kindje ter wereld te brengen. Mijn ervaring was toen het bevallingsverlof voorbij was en ik wat uurtjes moest werken ik dacht: Nu al? Had ook best al moeite om mijn kleintje toen achter te laten. Heb je voor jezelf ook niet nog wat ruimte om je school/studie uit te stellen? En Jingles, zaken wat betreft borstvoeding aftrekbaar van de belasting? Wat grappig, dat wist ik niet. Geldt dat alleen voor zaken als een kolf? Of ook voor aangepaste kleding, voedingsbeha en kompressen? Welke hulpmiddelen bedoel je dan nog meer precies? Zelf denk ik niet dat ik daar voor in aanmerking kom omdat ons inkomen vrij veel is en mijn man bij de overheid werkt ( nauwelijks ziektekosten premie en minder loonbelasting, zodoende is onze drempel ook vrij hoog). Of is het een vaststaande post die je onafhankelijk kan aftrekken? Indien ik het dan allemaal aan zou schaffen bewaar ik die bonnetjes wel Ik hoor het graag van je. gr, Melissa73
Aftrekposten bij zwangerschap en borstvoeding borstvoeding.com is sowieso een goede site met veel en goede info !