Zwanger/bevallen met overgewicht

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nymeria, 8 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    hallo,

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met overgewicht en thuis bevallen. Mocht je dit?

Bij mijn tweede zwangerschap had ik een te hoog bmi en had daardoor extra controles (groeiecho's) en een plaatsindicatie voor bevallen in het ziekenhuis.

Mocht er hier een 3e komen wil ik graag thuis bevallen. Ik weet dat ik niets verplicht ben maar dat protocollen zullen zeggen plaatsindicatie voor zkh. Heeft iemand hier ervaring mee? Dus ondanks plaatsindicatie toch thuis bevallen? Ging de vk hier mee akkoord?

Natuurlijk doe ik mijn best mijn bmi in orde te krijgen. Maar de wens voor een 3e is er ook.

2. Logan

Logan Niet meer actief

Ik weet dat een thuisbevalling boven de 100kg alleen beneden mag vanwege de brandweer en diens arbo.
    Als je een te hoog bmi hebt kan de vk je adviseren het niet te doen. Ik weet zo 1,2,3 niet meer wat de extra risico’s waren maar mij werd het afgeraden. Ik mocht wel beneden maar ze vonden poliklinisch verstandiger.
    Overleg tegen die tijd met je vk zou ik zeggen. Je bmi kan je natuurlijk omlaag proberen te brengen terwijl je bezig bent met zwanger worden. Als je eenmaal zwanger bent stop je daar mee :)

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Ik ben met de eerste met een bmi van 29 thuis bevallen.
    Nu een bmi van 31 en wil weer thuis bevallen. (Dus suikertest en groeiechos) Verloskundige heeft niet gezegd dat dit niet mag. Heeft zelfs nog niet gezegd over een grens van 100 kilo om boven te mogen bevallen.
    Maar het bevallingspraatje hebben we over anderhalve week. (En ik denk dat ik net wel/net niet op de grens ga uitkomen, zit nu op 95 kilo met 31 weken)

4. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Ja volgens mij gaat het om het gewicht voor de zwangerschap @Fristi2012 dus dan zou je wel veilig moeten zitten denk ik?

Ik ga sowieso nu druk bezig met afvallen en mocht ik zwanger zijn gewoon goed op eten letten.
    Bij mijn zoon was ik dus te zwaar (98 kg toen ik zwanger raakte). En kwam haast niets aan. Na bevalling woog ik 88 kg. Maar helaas dus nu weer aangekomen. Zit weer rond de 98-100 kg.

Hoop dat ik voor ik zwanger ben gewoon wat kilo's kan afvallen.

En anders het sowieso bespreken. Wil de extra controles wel doen. Maar heb 2 voorspoedige bevallingen gehad. Dus ga er vanuit dat het een 3e keer ook wel mag lukken.

5. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

18 apr 2017
    763
    298
    63
    Mijn gyn vond het geen goed idee om thuis te bevallen en heb nu dus ook een medische indicatie met ook extra groei echo's etc. Mijn bmi is op het moment 36 :( wel met de zwangerschaps kilo's erbij en ik denk dat ik op het einde wel 100 kilo ga wegen dus had dan toch niet boven mogen bevallen. Maar de keuze is altijd nog aan jezelf toch :) als jij dit graag wil mogen ze volgens mij dit niet verbieden.

6. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Het is zo dat als je met spoed naar het ziekenhuis moet dat je dit op eigen houtje moet doen of naar beneden wordt getakeld en dat duurt erg lang en dus is dat onverantwoord.

7. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Ik vraag me af of dat echt zo is. Ik lees het vaker. Waarom zou ik dan zelf moeten gaan? Als ik buiten op straat een ongeval krijg dan laten ze me toch ook niet liggen denk ik dan haha. Hoop ik niet tenminste. ;)
    Anders draagt mijn man me wel naar beneden.

En inderdaad wat jij zegt @Irisje24 ik ben niets verplicht. Maar goed ik wil niet "dwars" zijn en het dan dus goed overleggen.

Mocht ik evt in het ziekenhuis in een bad kunnen/mogen bevallen dan zou ik dat ook zeker overwegen. Want mocht ik zwanger zijn/raken dan is dat een grote wens om te kunnen doen.

8. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Op straat kunnen ze je op de brancard rollen, wielen eronder en ze schuiven je zo naar binnen.

Misschien is een geboortehotel wat voor je? Daar kun je ook in bad bevallen

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Het gaat echt om je gewicht ten tijde van de bevalling. Ik woog toen op het eind 103 en ik mocht alleen op de begane grond bevallen. Daar baalde ik eerst heel erg van, maar uiteindelijk is het toch zkh geworden wegens hoge bloeddruk...

10. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.808
    1.628
    113
    Ze kunnen je dan wel meenemen maar het gaat om de manier waarop en hoelang het duurt. Eerst komt de ambulance die zal op zijn beurt de brandweer oproepen voor assistentie. Als alle toeters en bellen dan aanwezig zijn zullen ze je ramen gaan demonteren om je uiteindelijk naar buiten te kunnen hijsen. Dat kost dus teveel tijd.

Maar misschien mag je wel thuis bevallen als je zo'n speciaal bevallingsbad in de woonkamer plaatst? Tegen die tijd zou ik gewoon eens overleggen met je vk over de mogelijkheden. En wie weet lukt het je wel om nu al wat kwijt te raken en is het zoiezo geen probleem.

11. Pstjepiet

Pstjepiet Bekend lid

16 okt 2015
    667
    367
    63
    Ik had het idee dat ik niet echt keuze had ofzo. 1ste vanwege hoog bmi de zwangerschap onder controle van 't ziekenhuis, nu bij de tweede was ik 30 kg afgevallen maar nog steeds te zwaar.. mocht nu zwangerschap gewoon bij de verloskundige uitzitten maar moest alsnog bevallen in het ziekenhuis.

12. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Dit!! Als je snel naar zh moet omdat kleine bijvoorbeeld klem komt etc dan duurt dit te lang maar mag je ook echt niet de trap af

Ik zou me er totaal niet druk om maken en gewoon in ziekenhuis bevallen.

Ik zou mezelf t niet vergeven als ik perse thuis wil bevallen terwijl t me afgeraden wordt en er gaat wat mis...

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Mmm. Dan wordt het nog spannend. Voor de laatste weken toch maar op dieet dan maar. Of ik ga gewoon niet meer op de weegschaal staan. (Zouden ze daar intrappen... :roflmao:)

Al moet kleine gup eerst nog even met haar hoofd naar beneden gaan liggen, anders wordt het sowieso niet thuis bevallen.
    Maar gelukkig hebben we nog een aantal weekjes.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.236
    16.603
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik woog bij mijn derde zwangerschap op het einde 112 kilo en ben gewoon thuis bevallen.
    Boven in ons eigen bed.
    Ik had het nog gevraagd aan de vk of het wel mocht maar die schoot nog net niet in de lach want ze zag geen enkele reden waarom het niet zou kunnen.

15. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik ben bij mijn 2e en 3e (beide woog ik toen ongeveer 106 kg bij bevalling, BMI voor zwangerschap 32-34) gewoon thuis bevallen op de 1e verdieping in mijn eigen bed. Mijn eerste was een snelle en soepele poliklinische bevalling zonder ingrepen of bijzonderheden, dus VK zag geen reden waarom niet gewoon thuis... Nooit iets gehoord over beneden moeten bevallen oid.

Maar er zullen verschillen zijn tussen VK's en regio's? En misschien zijn ze tegenwoordig ook strenger?

16. Nymeria

Nymeria Bekend lid

5 okt 2017
    670
    656
    93
    Vrouw
    Bij de eerste woog ik 88 kg voor zwangerschap. Heel veel aangekomen. Geloof tot 105 zoiets. Mocht toen thuis bevallen. Maar ben ik zkh beland vanwege langdurig gebroken vliezen en koorts. En ontsluiting vorderde niet echt. Heb toen voor ruggenprik gekozen. Dus werd daarom ook medisch. Het persen zelf was maar 10 min dus dat ging gewoon soepel.

2e bevalling woog ik 98 voor zwangerschap en ben toen maar 5 kg aangekomen. Toen had ik dus een plaatsindicatie. Bevalling duurde van begin tot eind 5,5 uur en weer maar 10 min persen.

Dus geen complicaties gehad. Ik hoop dus dat mocht het zover zijn we het kunnen bespreken. Veiligheid staat uiteraard voorop. Mocht de mogelijkheid er zijn om in het ziekenhuis in bad te bevallen is dat ook een optie. Kraamhotel is dichtstbijzijnde een half uur rijden en dat lijkt me toch niet zo fijn. Lijkt me gewoon fijn het in huiselijke sfeer te doen. Met of zonder bad.
    Maargoed, eerst maar eens zwanger zijn.

17. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Euh.. Word anders eerst zwangen en begin je dan 30 weken later hier druk om te maken.
    Misschien heb je wel een complicatie ofzo en heb je geen keus.
    Is deze hele discussie voor niks.

Deel Deze Pagina