Ik twijfel heel erg of ik wel of geen borstvoeding zou gaan geven, ik weet natuurlijk dat borstvoeding het beste voor het kindje is. Maar nu is het geval dat ik per september met een hbo opleiding begin (het kindje word geboren in januari) ik zit dus midden in het eerste schooljaar als het kindje geboren word, en het kindje zal dus vaak naar mijn moeder gaan als ik op school zit. Ik weet helemaal niks van borstvoeding af en ook in de familie zijn er weinig tot geen mensen die borstvoeding gegeven hebben. Als ik thuis ben zou ik graag borstvoeding willen geven maar moet ik ook door de dag heen de voeding kolven? (ik weet niet of dit mogelijk is op school) En is er een mogelijkheid dat ik half/half doe thuis de borst en bij oma flesvoeding? Ik weet het heel veel vragen maar nogmaals ik weet echt bijna niets erover... Bedankt alvast voor de tips en informatie
Het lijkt me ten eerste best zwaar om nu met een studie te beginnen, terwijl je kindje vlak erna geboren gaat worden. Ga je na de bevalling dan meteen weer studeren? Denk dat je dat eerst voor jezelf op een rijtje moet zetten. Borstvoeding is echt iets wat op gang moet komen. Na een week of zes loopt de borstvoeding vaak pas echt goed. Daarna kun je beginnen met kolven. Ik zou als ik jou was eens naar een borstvoedingsbijeenkomst gaan. Daar krijg je veel informatie en kun je misschien makkelijker een keuze maken.
Wanneer na de bevalling ga je weer aan de studie? Als de BV goed op gang gekomen is, kun je prima kolven. Geadviseerd wordt om 4-6 weken te wachten tot je daarmee begint. Bedenk wel dat het handig is om alvast een voorraadje te hebben liggen voordat het echt nodig is. Dan kun je ook aan de kolf wennen, namelijk. Ik weet niet hoe het op scholen zit, maar op je werk heb je kolfrechten. Je hebt vast wel een paar pauzes/tussenuren zodat je aan de slag kunt? Als je kolven niet vindt/het lukt niet, dan zou je BV met FV kunnen combineren.
Het is inderdaad niet de meest ideale oplossing om nu aan een opleiding te beginnen maar ik heb 4 jaar gestudeerd en nu een diploma voor de kinderopvang maar door de bezuinigingen is er geen werk en aangezien ik toch een "inkomen" wil hebben besloten om door te studeren dan ontvang ik in ieder geval studiefinancering.. Hoe snel ik weer naar school ga is afhankelijl van hoe alles verloopt ik ben al in gesprek gegaan met de school en zij zijn op de hoogte van mijn situatie en er zou ook een mogelijkheid kunnen zijn dat ik 2 jaar doe over het eerste jaar zonder een langstudeer boete. Ik ben mij ervan bewust dat het zeker niet makkelijk gaat worden.. Maar ik heb veel lieve mensen om me heen die me gelukkig bij staan. Bedankt voor de tips en denk dat ik inderdaad even naar een bijeenkomst ga !!
Ik denk eerlijk gezegd dat na je bevalling weer aan het werk gaan of gaan studeren niet heel veel verschil maakt in de keuze om wel of geen bv te geven. Bij beide zul je moeten kolven en is het soms lastig om het geregeld te krijgen. Ik zou iedereen aanraden om bv in ieder geval te proberen, als het probleemloos verloopt is het zo iets prachtigs om te doen.
Kolven op school moet geen probleem zijn, zelf werk op een HBO en heb een mooie kolfplek. Overleg eens met studiebegeleider, zij weten vast waar dat kan. Zo niet probeer er achter te komen of je docenten hebt met kleine kinderen, die weten zulke dingen vaak ook! Ga je een studie volgen met veel contacturen, of juist veel zelfstudie? Dat laatste maakt je natuurlijk veel flexibeler voor borstvoeding.
Ik zou in elk geval beginnen met zelf voeden, en dan gewoon kijken hoe alles loopt. Veel hangt af van hoe jij je voelt, hoe het met je kind gaat en hoe je studie is ingericht. Eerst maar eens kind krijgen, borst geven en kijken hoe alles loopt!