Hoy dames, Ik heb even een vraagje ivm toxoplasmose en war je zoal mag eten... Ik weet geen rauw vlees of vis, en ook opletten met raue groenten. Maar nu wou ik even vragen of surumisalade mag gegeten worden? Alvast bedankt!
Surimi is toch een vissoort die vaak vacuum verpakt is. Ik zou t niet doen...denk ik. T is wel erg lekker!
toxoplasmose heeft wel niks te maken met wat je eet hoor maar krijg je vooral door een bacterie die in uitwerpsels zit van dieren en dan meer bepaald bij katten
Toxoplasmose zit wel degelijk ook in eten hoor. Ben in het begin van de zwangerschap getest op toxo en ben niet immuum, dus moet ik heel erg oppassen met rauw vlees en rauwe groenten.( naast de uitwerpselen natuurlijk)
Zit idd in rauw vlees. Ik heb me ook laten testen in het begin en ik had al een oude besmetting. Waarschijnlijk als kind al opgelopen. Heel veel mensen zijn besmet, maar misschien een tip om je te laten testen? Ik had toen een heel jong katje en vond het wel fijn om te weten dat ik niet zo erg op hoefde te passen. Helaas was vriend erbij toen de vlos belde met de uitslag. haha Kon ik gelijk weer aan de slag met de kattenbak...
nuja alleen in rauw schapen - of varkensvlees en dan is het nog maar 15% kans en vanaf je het kookt of bakt 0% en groenten wassen en je bent ook weer veilig, dus ts vis is geen risico voor toxoplasmose
In verband met toxoplasmose moet je er indd op letten geen rauw of rood vlees te eten. Ook de sla en groenten steeds goed wassen want deze kunnen uit de grond komen waar katten zijn geweest en waar dus de grond is besmet met bacteriën uit uitwerpselen. Waar katten dus goed voor zijn Ook moet iedere zwangere vrouw erop letten enkel verse vis te eten en dus ook geen rauwe, maar goed gebakken vis. Surimi salade mag net als krabsalade wel gegeten worden. Maar let dus op met oesters en zalm enzo. Ook kazen met rauwe melk mag je niet eten, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Toxoplasmose is geen bacterie maar een protozoë. Komt vaak voor bij jonge katten. Dat je geen rauwvlees en rauwe melk prodcuten mag hebben is vanwege de Listeria bacterie. En die kan ook voorkomen op vacuum verpakte vis en rauwe vis . Verse vis van de visboer mag wel.
Ook ik kreeg na de uitslag van de test of ik ooit besmet ben geweest met toxoplasmose te horen dat ik dus geen rood vlees etc mocht eten ivm toxoplasme.... Randi, zoek eens op google, het kan in al het soort vlees voorkomen....
http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap ... asmose.php Hier staat het allemaal. Het zit wel degelijk in alle soorten rauw vlees. En idd rauwkost en groente goed wassen voor gebruik.