Verloskundigepraktijken en urinecheck

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Britt16, 31 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Ik weet dat verschillende verloskundigepraktijken ook heeeel verschillend kunnen werken.
    Maar nou had ik toch altijd gedacht dat je urine vaker onderzocht zou worden. Is bij mij 1x gebeurd in het eerste trimester. En toevallig van der week omdat ik zoveel hoofdpijn had, en ze zeker wilden weten of alles nog goed was.
    Eigenlijk vind ik dat het standaard veel vaker zou moeten.
    Hoe is dat bij jullie?

Liefs britt

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zorg dat de titel duidelijk is. Heb hem aangepast.

Hier ook tot nu toe één keer de urinecheck. Hoeft van mij ook niet vaker als er verder geen klachten of aanwijzing voor is.

Kwebbel

3. emmyg

emmyg Actief lid

16 sep 2007
    172
    0
    0
    mijn urine is nooit gecontroleerd.

Volgens mij laten ze dit ook niet meer doen ook

4. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Bij mij is het een keer gecontroleerd en alles goed gaat was het ook de enige keer. Als er klachten komen, dan gaan ze wel weer het urine controleren (voor bijv. zw.schapvergiftiging).

5. Diaantje23

Diaantje23 Fanatiek lid

29 mei 2007
    2.644
    0
    0
    Telefoniste
    Tolkamer/Gelderland
    Ik moet iedere keer urine meenemen. Nu dus iedere week, maar altijd als ik een afspraak heb bij de VK dan moet ik urine meenemen hoor. Raar dat dat bij jullie niet is

6. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Bij mij ook nog nooit naar gevraagd.

Vond ik ook heel raar, bij onze eerste twee moest het bij elk bezoek aan de vk.
    Trouwens, dat er niet meer gewogen wordt, moest ik eerst ook heel erg aan wennen.

7. Diaantje23

Diaantje23 Fanatiek lid

29 mei 2007
    2.644
    0
    0
    Telefoniste
    Tolkamer/Gelderland
    Niet meer gewogen wordt? wat is dat allemaal voor vreemd iets. Hier wordt iedere keer de bloeddruk gemeten, je gewicht en de urine. De urine vind ik toch wel erg belangrijk ivm zwangerschapsvergiftiging.

8. Niki

Niki Fanatiek lid

13 dec 2005
    1.663
    1
    0
    Venlo
    Ik moest bij elk bezoek urine meenemen en dit werd ook elke keer onderzocht... ik vond het behoorlijk vaak, maar ja... het was verplicht...

9. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Bloeddruk hier inderdaad wel altijd.

En omdat ik diabetes heb sta ik dus helemaal onder controle bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Maar ze hebben nog nooit naar m'n gewicht gevraagd.

Bij onze eerste twee zoons was dat altijd één van de spannendste zaken als ik naar de verloskundige toe ging: want owee, als je teveel was gegroeid! :confused:

10. Dalillah

Dalillah Fanatiek lid

6 dec 2007
    1.210
    0
    0
    Hier wordt de urine ook nooit gecontroleerd, is ook nooit naar gevraagd.
    Wegen hebben ze alleen de eerste afspraak gedaan en verder ook nooit meer naar gevraagd.
    Bloeddruk wordt wel elke afspraak opgemeten gelukkig!

11. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Kun je nagaan wat een verschil in het land. Mijn verloskundige vertelde ook dat er vaak niet meer gewogen wordt. Bij mij nog wel elke keer. Maar ik hou het zelf ook bij.
    Maar ze kunnen juist zoveel aflezen in je urine. Maar ja, zolang het goed gaat...

Liefs Britt

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik woon ook in de provincie Groningen en hier gelukkig geen weegmomenten ;) en helemaal geen urinecheck (1x toen ik last van krampen had).
    Bij geen klachten lijkt me dat dus ook niet echt nodig. Gewicht zegt ook niks...dus waarom zou je het meten?
    Tjah, bij gigantische groei.....maar dan is het dus al uitzonderlijk.
    Elmo (zat niet bij de stadspraktijk hoor, bij eentje in een dorp)

13. Hannah

Hannah Fanatiek lid

19 nov 2006
    4.137
    5
    38
    Bij mijn vk moet je vanaf 26 weken bij elk bezoek je urine meenenmen voor een check......

Gewogen wordt er bij mijn vk ook niet.........Het zegt toch niet zoveel je gewicht.........

14. marber

marber Lid

17 mei 2007
    98
    0
    0
    Hier wordt vanaf week 35 elke week de urine gecontroleerd. Vind het wel een gedoe elke keer om een beetje fatsoenlijk in zo'n potje te plassen en dan maar te hopen dat het niet gaat lekken in je tas...........

15. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Toen ik zwange was van me dochter moest ik altijd urine mee nemen en liep ik bij een VK.
    Nu ben loop ik bij een gynecoloog en heeft hij er nog nooit naar gevraagd.

16. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Mijn urine is ook nooit gecontroleerd er was geen aanleiding voor zeiden ze.

17. winniethepoeh19

winniethepoeh19 Niet meer actief

hoi dames

hier bij ons wordt vanaf 28e week moet je elke controlen de urine mee nemen en wegen wordt dan ook gedaan en bloeddruk ook wat een verschiel

18. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Bij mij is de urine ook maar 1x gecontroleerd bij de VK. Daarna werd ik door hoge bloeddruk doorgestuurd naar de gyn. Daar werd het ook nog een keer gecontroleerd, en de controles daarna niet meer en toen was mn bloeddruk ook goed. Ze controleren alleen de urine als de bloeddruk te hoog is. Ik heb het nagevraagd.

19. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

9 dec 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    Bij mij hebben ze de eerste afsraak mijn urine op drugs gecontroleerd omdat ik in het verleden wel eens een xtctje had genomen. Kennelijk had ze praktijk vervelende ervaringen meegemaakt in het verleden met oneerlijke gebruikers. IK vond het eigelijk belachelijk maar heb gewoon meegewerkt omdat ik niks te verbergen had. Verder tot zo ver geen urinecontrole gehad.

20. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Iedere verloskundigenpraktijk heeft zo zijn eigen protocollen over hoe ze de dingen aanpakken, dus ook de urinecontrole wordt niet overal standaard gedaan.

Dit is ook helemaal niet nodig om te doen. Mocht er sprake zijn van het HELLP syndroom (zwangerschapsvergiftiging) dan zijn er ook andere tekenen zoals een hoge bloeddruk, hoofdpijn, en gewoon algeheel niet lekker voelen van de zwangere. In dat geval is een urinetest wel zinvol omdat je daarmee ook de eiwitten aan kunt tonen.
    Sommige praktijken doen het wel routinematig in het derde trimester om de vrouwen er tussenuit te pikken die niet klagen, maar toch wel tekenen hebben van een vergiftiging.

Deel Deze Pagina