Ik moet extra bloedprikken omdat ik rh c stof mis. Rh d heb ik wel dus mijn vraag ga echt over de rh c Wie heeft of had dit ook?? En hoe ging dat verder tijdens de zwangerschap??
Ik heb het ook Moet ook extra prikken dus weet niet uit ervaring wat verder. Maar, wat mijn gyn vertelde is dat ze kijken wat de kleine heeft en als dat verschilt dan krijg ik een injectie zodat ik geen antistoffen aan ga maken.
Dat is rhesus D negatief wat jij hebt, TO is rhesus c negatief. TO, ik ben rhesus D negatief en moet ook opnieuw bloedprikken in week 27. Als kindje rhesus D positief is, dan krijg ik een injectie en na de bevalling nog 1, zodat mijn bloed geen antifstoffen gaat aanmaken tegen kindje. Voor rhesus C negatief bestaat een dergelijke injectie nog niet, ze gaan dus alleen kijken of het risico bestaat en als er een risico is wordt het extra in de gaten gehouden (overigens is het risico heel klein hoor, ook als kindje rhesus C positief is). Dit is alleen de info zover ik die van internet heb kunnen halen.
Voor rhesus c bestaat inderdaad geen injectie. Dat is rhesus c. Hier was ik ook rhesus c negatief. Volgens de vlos was dit iets nieuws wat ze sinds kort moeten testen. Maar ik hoefde me geen zorgen te maken. In de 10 jaar dat ze vlos was, was ze het nog niet 1x voor gekomen bij haar. Mij is verteld dat het met 27 weken 9 van de 10x alsnog goed. En al zou het niet goed zijn dan is het nog geen superramp. Kindje zou mogelijk bloedarmoede kunnen krijgen maar voornamelijk als jouw bloed in aanraking komt met die van de baby. Dus tijdens de bevalling (zeer kleine kans) of als je placenta loslaat door bijv defect of een val of trap. Dan zou er mogelijk bloed van jouw bij kindje kunnen komen. Vlos wist niet eens wat ze moesten doen als iemand rhesus c zou hebben. En als je het hebt dan word je dus wat meer in de gaten gehouden. Mogelijk bij gyn. Maar dus niet druk om maken.
Ik ben ook rhesus C negatief. Het gekke is dat ze dat bij de zwangerschap van mijn zoon (nu 20 mnd) nog niet testte en ik het toen dus niet wist (scheelt zorgen!). Ondanks dat ik bij mijn zoon een vlokkentest heb gehad (geeft verhoogd risico op aanmaken antistoffen) is alles goed gegaan tijdens die zwangerschap. En volgens mij heb ik toen dus ook geen afweerstoffen aangemaakt want anders hadden ze me dat wel gezegd toen ik tijdens de huidige zwangerschap te horen kreeg dat ik rhesus c negatief ben (ik heb er niet naar gevraagd want was toen een beetje overdonderd en wist niet precies wat het betekende). Ze testen in het begin namelijk gelijk op afweerstoffen, als ik het goed begrijp. Ik moet dus ook bij 27 weken weer bloed prikken en afhankelijk van de uitslag wordt er niets gedaan of wordt je met extra echo's bij de gynaecoloog in de gaten gehouden. Best vreemd vind ik want je zou toch denken dat je ook na de 27e zwangerschapsweek nog afweerstoffen aan kan maken?! De kans dat het 'fout' gaat is gelukkig niet erg groot, maar toch zit het mij niet helemaal lekker. De volgende folder vond ik zelf redelijk duidelijk: http://www.rhesusprik.nl/_uploads/user/Brochure%20Zwanger%20Luister%20naar%20het%20goede%20nieuws.pdf
Ik ben rhesus d negatief. Vorige week weer bloedgeprikt en over 2 weken zie Ik wel of Ik een spuit krijg. Je Maakt alleen afweerstoffen aan als jou bloedbaan met de bloedbaan van de baby in aanraking komt. Dit gebeurt bijna nooit. Gelukkig maar.
Ik ben ook rhesus c negatief en nu zwanger van de tweede. De kans dat het probleem is (voor je kleintje) is echt heel klein, onder de 1%. Bij 27 weken prikken ze of je antistoffen tegen het bloed van je kindje aanmaakt. Als dat zo is krijg je extra controles bij de gyn. Gelukkig komt het in NL nauwelijks voor!
Ior het gaat over rhesus C, niet rhesus D. Ts er is elders op het forum al een heel topic over dit onderwerp, misschien dat je daar wat info vindt? Ik ben ook rhesus C negatief dus moet deze week ook geprikt. De kans dat je antistoffen aanmaakt is niet heel groot. Ik heb al twee zwangerschappen gehad en toen bestond het hele fenomeen nog niet.
Ik ben ook met 27 weken geprikt maar ik heb er verder niks over gehoord. Ook moest ik urine inleveren voor een drugstest. Hier kreeg ik de volgende dag bericht van.
Bedankt voor alle antwoorden. Zo is t me allemaal weer wat duidelijker. Bij de eerste zwangerschap hebben ze dat ook nooit getest dus t is helemaal nieuw voor me