vandaag bij de gyn geweest en hij vond dat mijn baarmoeder al erg hoog stond, namelijk 16 tot 18 weken, nu dus precies op de lijn bij mijn navel... Nu ben ik al een paar keer een aantal dagen vooruit gezet, (vorige week met een echo zou ik al weer vier dagen voorlopen, maar die staan niet bij mijn banner..) Het is wel mijn tweede kindje, zijn er meer moeders die dit herkennen? Of ga ik me straks bij de echo (20 weken) me doodschrikken dat ik al vier weken of zoiets verder zou zijn..(zou wel mooi uitkomen)
Bij mij zeggen ze ook dat mijn baarmoeder wat hoger zit dan standaard. En dat dat normaal is ivm mijn vorige zwangerschap. Maar ze kijken naar het kindje en dat ligt keurig op schema. Aan de hand daarvan bepalen ze als het goed is je termijn, niet alleen op basis van de hoogte van je bm.
Baarmoederhoogte zegt weinig over hoe ver je bent. Mijn baarmoeder loopt vanaf het begin tweede trimester 6 weken voor op groei, omdat de rek er wat uit is door de vele zwangerschappen. Is helemaal niet erg volgens mijn gynaecoloog. Belangrijker is de hoeveelheid vruchtwater en de groei van baby. Hier heeft de baby tot drie weken geleden altijd twee weken voor gelopen en ook dat valt nog binnen normaal. Pas als het erg afwijkend is gaan ze verder onderzoek doen hoe dit komt, maar gaan ze niet het termijn wijzigen. Vaak is er een andere reden voor de extreme groei. Sowieso zullen ze niet zomaar de uitgerekende datum gaan verzetten. De termijnecho rond de 10- 12 weken is het meest betrouwbaar en daarna (zelfs daarvoor) krijg je zoveel variaties in groei dat het termijn niet meer goed te meten is. Je hebt nu eenmaal grote en kleine babies en alles daartussen in.
bedankt voor jullie snelle reacties, Het klopt natuurlijk dat je grote en kleine babys hebt... mijn dochter werd dysmatuur geboren, dus vandaar mijn verwondering dat mijn baarmoeder nu al zo hoog ligt.
Een grote baarmoeder betekent nog niet een groot kind. Al hoop ik in jouw geval dat je kindje eerder wat groter dan kleiner is. Kindje heeft in ieder geval lekker de ruimte om te spartelen.
Een aantal dagen vooruit gezet worden, (zeker -als ik naar je banner kijk- ook een keer slechts 1 dag verschil in datum), valt niet bepaald onder vooruit gezet worden he? Dan zit je nog steeds ongeveer op je eigen datum. Pas als die, binnen de termijn die voor de termijnbepaling staat, meer dan een week verschilt met je cyclusdatum, heb je het echt over vooruit gezet worden. En als nadien het verschil oploopt, heb je het over groeiverschillen. Maar wat al gezegd wordt: de hoogte van je baarmoeder zegt niet zoveel hoor Ze houden dat wel in de gaten, omdat ze de totale lijn die je volgt in de gaten houden en dat iig een indicatie is of alles goed gaat of niet. Hier nu ook al veel hoger dan bij Thirza. Maar met de echo's kwam ik toch steeds keurig netjes weer op de uitgerekende datum uit, (ook bij de 20-weken: 1 dag verschil met de uitgerekende datum, wat dus geen verschil is feitelijk).
Hoi, Ik ben bijna 15 weken en mijn baarmoeder zit ook tot aan mijn navel.. Volgens de vk is het niet erg...dus daar ga ik maar vanuit hihi
Ik geloof dat de gyns en vk's zich drukker maken over een te lage baarmoederhoogte. Zodra ik wat achter kwam te lopen onmiddellijk doorgestuurd naar gyn. Kindje was aan kleine kant, maar gelukkig geen bijzonderheden. Nu nog steeds een baarmoeder die te laag zou zijn, daardoor compacte buik en kindje met weinig ruimte (die nu overigens iets groter zou zijn dan gemiddeld..). Gewoon niet te druk maken, iedere buik, iedere zwangerschap is weer anders. Gelukkig wonen we in een land waarin veel onderzoeken gedaan kunnen worden, zodat we van alles op de hoogte (kunnen) zijn. En als dat nodig is zorgen de gyn en/of vk daar wel voor.