Wordt het nog leuk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Emily27, 2 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Mijn zoontje is nu 2.5 week oud en ik geef hem volledig bv. Bij mijn dochter is het nooit gelukt door haar en mijn gezondheid, en ik wilde erg graag dat het nu wel zou lukken. Het was de eerste week flink investeren, met veel bijvoeden en bijkolven, maar nu kan ik toe met alleen normaal voeden, op verzoek natuurlijk. De eerste week ook fikse tepelkloven gehad, maar nu met Purelan zalf zijn de echte kloven weg, wel nog erg gevoelig allemaal.

Alleen, ik wilde zo graag bv geven, maar ik vind het niet zo leuk als ik had gedacht :(. Vannacht ook, hij kwam elke 1.5 a 2 uur en ik heb dus bijna niet geslapen. Voor een nachtje niet zo erg, maar ik heb sinds begin januari elke nacht heel weinig geslapen (eerst ivm ziekenhuisopname, daarna ivm de baby). En ik ben inmiddels wel echt heel erg moe.

Sommige andere nachten maakt hij wat nettere blokjes van 3 uur, is het vannacht/vandaag (hij is nu ook onrustig, ondanks net gevoed te zijn) een regeldag? Maar die waren toch juist met 10 dagen en 3 weken? Of kan 2.5 week ook?

Ook drinkt hij de laatste dagen steeds onrustiger, hij sleurt soms best hard aan mijn tepels, laat vaak los (en heeft dan wel melk uit zijn mondhoekje lopen, dus het is niet dat hij er niks uit krijgt). En moet dan weer aanhappen, wat best pijnlijk is als hij ook nog zo frequent voedingen heeft én zo vaak per voeding aanhapt. Het voelt op dit moment een beetje alsof de kloofjes terug aan het komen zijn :(.

Gaat het nog leuker worden? Met iets meer slaap en iets minder pijn? En weet iemand waarom hij opeens zo onrustig kan zijn, en waarom hij zo aan mijn tepels sleurt? Hij lijkt goed aangelegd, grote hap, lipjes naar buiten gekruld. Hopelijk heeft hier iemand wat tips voor me. Ik weet dat de eerste weken bv ook veel investeren zijn, en dat het later beter zou moeten worden, maar op dit moment zie ik vooral een heeeeeel onrustige baby.... :)

2. meisjesmama2

meisjesmama2 Nieuw lid

2 feb 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ivm het loslaten? Verstopte neus? Boertje... toeschietreflex?

Bij ons dochtertje (nu 12 weken) zijn dat meestal de redenen. Hier ook al van in begin zo'n onrustige drinker. Wat geholpen heeft bij ons: slaapt inpuckababy, in eigen bed zodat ze goed uitgerust is (want als ze moe is drinkt ze ofwel zeer onrustig (wil dan borst gebruiken als tutje om in te slapen, een echte tut wil ze niet, en geef haar eens ongelijk :D) ofwel valt ze in slaap waardoor ze niet genoeg drinkt en dan vlugger komt)

Andere houding (rugbyhouding lukt bij ons beter) en wisselen van borst (echt heel raar, soms wil ze rechts niet drinken, laat ze los is onrustig en drinkt ze links zonder probleem) en als het echt nietlukt, baby wegleggen, even praten, spelen, pauze voor baby, mama en tepels :cool:

het wordt echt beter hoor, tuurlijk is het niet altijd zo en rozengeur en maneschijn is het bij niemand altijd, maar das bij flesjes ook zo... probeer vol te houden als dit iswat je wil!

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik zou er een lactatiekundige bij halen, alles wat je noemt is op te lossen.
    Persoonlijk vond ik het vanaf 4 weken elke keer makkelijker worden, ik voed nu nog steeds, bijna 10 maanden en nu mag zij aangeven wanneer ze wil stoppen.

4. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Het wordt zeker leuk :D Maar bij ons gebeurde dat pas met 3 maanden. Vanaf 1,5-2 maanden ging het steeds iets beter, pas vanaf 3 maanden kon ik echt genieten van elke voeding (ja, zelfs de nachtvoedingen :p). Maar wij hebben ook met absurd veel opstartproblemen te maken gehad, zucht. Het feit dat jouw zoontje nu al redelijk drinkt voorspelt dat het bij jullie waarschijnlijk al een stuk eerder leuk zal worden! Ik hoor van velen dat rond de 8-10 weken borstvoeding ineens echt heel leuk gaat worden. Daarvoor is het vaak een worsteling en enorm wennen aan elkaar, wat met elke week steeds beter gaat. Veel regeldagen inderdaad (en ja, die kunnen al bij 2,5 week voorkomen ipv 3 weken, het is helaas geen exacte wetenschap, grrr) en vaak clusteren aan het einde van de dag.

Ik herken de toon van je berichtje: vastberaden, maar ook vermoeid en licht wanhopig aan het worden. Het zou zo mezelf kunnen zijn ruim 6 maanden geleden ;) Sterker nog, ik heb toen geloof ik zelfs hier op ZP een topic geopend voor een hart onder de riem, want ik zag het echt niet meer zitten!

Dus, bij deze: een hele dikke knuffel voor jou! :) Borstvoeding is heel zwaar in het begin en zeker niet leuk. Maar echt, het zal steeds beter gaan, beloofd! Je kindje zal binnenkort beter gaan slapen en een beter ritme ontwikkelen en jouw productie zal zich ook beter afstemmen. Dat zal énorm schelen in de vermoeidheid, want ook jouw lichaam moet wennen aan het maken van melk en de energie die daaraan opgaat.

Voor nu kan je echt het beste proberen mee te gaan met je kindje. Probeer te rusten wanneer hij slaapt (zelf slapen, maar ook gewoon even op de bank hangen met een kopje thee telt ook), veel (lekkers) te eten en te drinken, en verder alleen maar leuke dingen doen (niet te vermoeiend natuurlijk). Klinkt misschien onmogelijk, want tja het leven gaat gewoon door. Maar dit zal ook veel schelen in je vermoeidheid en je gemoedsstemming. Het leven zoals je gewend was komt vanzelf wel weer, dat gaat nergens heen. Even pas op de plaats, nu mag het. Blijf verder ook veel aanleggen en voeden op verzoek. De basis voor je melkproductie wordt nu aangelegd en hoe vaker je nu voed, des te stabieler zal je productie straks zijn. Het is even bikkelen, maar zeker waard.

Wat betreft het steeds loslaten en weer aanhappen van je zoontje: het klinkt alsof hem iets dwars zit. Laten boeren en/of een andere voedingshouding kan misschien helpen. Maar het zou ook je melkstroom kunnen zijn. Ikzelf had met overproductie te maken, een bekend fenomeen in de eerste weken, en mijn dochter hapte ook steeds aan en liet weer los. Bleek dat ze de stroom iets te sterk vond. Bij de ene borst ging het beter dan de andere, want de ene stroom is de andere niet. Een andere voedingshouding hielp toen, eentje die de zwaartekracht een beetje tegenwerkte en waar de melk zeg maar niet in haar mond/keel werd gegoten ;) Toen ze een paar weken ouder was kon ze de stroom al véél beter aan en liet ze niet meer zo vaak los. Hier bleek ook een te strak lipbandje/tongriempje en verborgen reflux mee te spelen, misschien ook iets om in de gaten te houden?

Zet 'm op mama, je kan dit! En bij twijfel kan je altijd een lactatiekundige erbij halen, die zijn hiervoor en willen je maar al te graag helpen. Al is het maar voor een hart onder de riem, daar zijn ze ook voor :)

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Meid, hier ook twee keer flinke opstartproblemen.. Kloven, pijn, elke twee uur aanleggen, onrustige baby...
    Met vier weken werd het beter en vanaf zes weken begon het genieten en oogsten!!
    Uiteindelijk 9 en 13 mnd gevoed en nu kindje drie.. Ik ging uit van 4 weken pijn lijden maar niks bleek minder waar; nu gaat het super. Heel fijn maar vier weken afzien had ik er echt voor over en geloof me het was afzien. Lactatiekundige erbij etc. Tepels zitten vol littekens (misschien daarom nu gevoelloos ?)...
    Meid, ik wil je een hart onder de riem steken.. Zonde om nu te stoppen...

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier was het bij de oudste ook echt investeren de eerste paar weken. Ik had ook kloven en de nachten waren heel zwaar. Maar na die eerste weken ging het ineens beter! Kloven genazen, nachten werden regelmatiger.
    Bij de tweede was ik wel bang voor die opstart-weken, maar qua pijn en kloven ging het direct goed. Ze drinkt nu met bijna 6 mnd nog wel vaak 's nachts, maar het went. Ik zou dit voor geen goud willen missen!

7. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Heel herkenbaar is je verhaal!! Hier is mn zoontje ondertussen 11 weken. (en nu begint het makkelijker te worden) Hij komt regelmatig om voeding (ook snachts) en weet dus mee te praten van voedingen om de 2 uur snachts. Het is echt doorkomen die eerste weken. Het is gewoon niet altijd duidelijk wat je kindje precies wilt. Het kost tijd om je kindje te leren kennen. Bij ons zoontje hebben we het idee dat hij veel onrustig was, wilde drinken (en veel sabbelen aan de borst) omdat hij last van zn darmen had. (geen krampjes, maar gewoon last ervan)
    Toen mn dochter baby was, bleek ze het gewoon nog te koud te hebben om lekker te kunnen blijven slapen...

Borstvoeding is echt een investering! maar echt de moeite waard! Zeker als je ze ziet groeien!! En als de lachjes komen, de geluidjes...Echt!Hou vol! Kan iemand af en toe even oppassen op de kleine, terwijl jezelf even in bed ploft en een tukkie doet? Oma/opa/man houdt de kleine dan even zoet met een speen ofzo of door te gaan wandelen.

Ik moet hier elke dag vroeg uit bed en naar school voor de oudste. Maar in het weekend slaap ik standaard uit (tenminste, ik blijf na de voeding nog een uurtje liggen) En ML neemt de kleine mee naar beneden en houdt hem zoet (desnoods met een speen) Daardoor houd ik het vol.

Over dat loslaten van je borst. Heb je geen last van spruw? Kan namelijk voor je tepels ook pijnlijk zijn! Alle mama's zijn aan het begin op zoek naar de gebruiksaanwijzing! komt goed meid, zet em op!

8. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Goed om te lezen dat het nog wel leuk zou moeten worden :D. Een klein opkikkertje vandaag was een bezoekje aan het weeguurtje van het CB, het mannetje is in 9 dagen tijd een halve kilo (!!!!!) aangekomen! Dus die komt duidelijk niks tekort, alvast een fijn gevoel...

Het loslaten tijdens het drinken blijft nog wel een probleem. Ik vermoed dat het waarschijnlijk te maken heeft met teveel melk binnenkrijgen, maar het is niet zo dat ik zo'n sterke tsr heb dat het eruit komt spuiten ofzo, zodra hij ophoudt met zuigen neemt ook de melkstroom meteen af/ stopt meteen. Maar hij lijkt zich soms wel bijna te verslikken, dan drinkt hij heel gulzig, alsof hij in geen jaren iets heeft gehad, en dan heeft ie zoveel melk losgepeuterd dat hij het niet meer kan verwerken en dan verslikt ie zich en laat los... Maar ik weet niet zo goed hoe ik hem daarin kan afremmen? Misschien is het ook iets dat hij zelf moet leren?

Een andere houding zou wellicht werken (ik voed meestal terwijl hij in mijn armen ligt), alleen; liggend komt bijna niet voor want ik voed overdag op de bank en 's nachts op de stoel op zijn kamer, zodat mijn man niet wakker wordt. En de rugbyhouding lukt me nooit zo goed. Ik zit alsmaar te klooien met het voedingskussen, de baby zakt weg, ik heb het gevoel dat mijn hand te zwaar tegen zijn hoofdje duwt... En hij wordt zelf ook erg ongedurig en dan lukt het helemaal niet meer.

Sowieso is hij niet de meest geduldige drinker, hij hapt aan alsof hij nooit wat te eten krijgt, hapt eerst tien keer mis, maait met zijn armpjes, krabt me met zijn vlijmscherpe nageltjes... ;). Eenmaal aangehapt begint hij meteen heel krachtig te zuigen, en dan komt dus al snel het moment dat hij zich verslikt. Ik pak hem zodra hij zich meldt, laat hem niet eerst lang huilen ofzo, en ik verschoon de luier ook pas later tijdens of na de voeding, dus waarom zijn honger dan toch zó acuut is?

Mijn man zegt dat hij misschien teveel de eerste melk krijgt uit elke borst en te weinig de achtermelk, dat hij daarom zich zo snel weer meldt (en hij heeft echt vaaaaaaak poepluiers, soms wel 10x p/d en het is altijd waterig geelgroen), hij had gelezen dat je dan beter meerdere keren achter elkaar dezelfde borst kon aanbieden. Maar ik durf niet op eigen houtje te gaan experimenteren daarmee, want dan is het aantal keren dat iedere afzonderlijke borst wordt gestimuleerd toch ook veel minder? En neemt je productie dan niet af? Dat zou ik niet willen, heb al die moeite lopen doen om m op peil te krijgen... ;)
    En de kraamverzorgende had gezegd dat het idee van voor-en achtermelk wat achterhaald was, is dat dan zo...?

Hmmm nouja, duizend meer vragen dus. Ik ben nogal een groentje hierin, ondanks dat het mn tweede is en ik bij de eerste wel bijna vijf maanden gekolfd heb.

Overigens denk ik niet dat ik spruw heb, ik bekijk regelmatig de mond van mijn zoontje maar zie daar geen witte aanslag. Dus dan zou het goed moeten zijn, toch?

9. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Fantastisch dat hij zo goed groeit! Dat scheelt al enorm in de gemoedsrust :)

Het klinkt inderdaad alsof het gaat om teveel melk. Ik had namelijk precies hetzelfde: geen sterke tsr (het spoot er nooit uit zichzelf uit), maar wel snel verslikken in een duidelijk te grote slok. Bij mij bleek het om een sterke melkstroom te gaan (alsof het speengaatje te groot was zeg maar, haha). En dat heb ik nog steeds, is volgens mij ook niet veel aan te doen. Uiteindelijk was het een kwestie van wennen voor mijn dochter, ze moest zelf leren niet zo ontzettend hard te zuigen. Het kan misschien helpen om je kindje te voeden nog voordat hij zich meld. Misschien heeft hij toch meer honger dan je denkt en dat hij daarom zo gulzig zuigt. Ik neem aan dat je bij de hongersignalen ook let op onrustige bewegingen in zijn slaap, lipjes likken, smakken, etc? Verder kan het ook helpen om hem in het begin van de voeding regelmatig even af te koppelen, zodat hij even op adem kan komen. Dan verslikt hij zich minder snel. Hier werkte dat uiteindelijk toch het beste. Een andere voedingshouding heb ik toen ook geprobeerd, maar lukte voor geen meter. Ik googlede me suf op anti-zwaartekracht houdingen / anti-gravity breastfeeding positions en probeerde ze allemaal. Leuk experimentje, maar geen van alle echt comfortabel, voor ons beiden niet. Ook de rugby houding vond ik (en zij) naar. Ik bleef terug komen op de madonna houding, die was echt het fijnst.

Wat betreft de poepluiers: zo veel poepluiers is helemaal normaal, had die van mij ook. Waterig geel/groen kan komen omdat het drinken onrustig verloopt en zijn darmen daardoor een beetje van streek raken. Maar volgens mijn lactatiekundige is zulke poep niet erg, en zegt het eigenlijk ook niet veel over het kindje. Volgens haar kon je maar beter niet te veel naar de poep staren, het komt in allerlei vormen en kleuren en het is allemaal normaal bij borstvoeding. Het hele achtermelk verhaal schijnt inderdaad achterhaald te zijn. De oplossing die je man beschrijft heet blokvoeden en is ervoor bedoeld om je overproductie wat in te dammen. Dus inderdaad je productie wat af te laten nemen en meer in balans te laten komen met de behoefte van je kindje. Of jij te maken hebt met overproductie weet ik niet, zou best kunnen als ik je verhaal lees, ik had dat in ieder geval wel en herken veel van je situatie. Je zou het dus kunnen proberen. Als je merkt dat je productie te veel af neemt, kan je altijd weer een aantal dagen extra veel aanleggen om het allemaal weer op te krikken. Maar als je het niet aandurft om op eigen houtje te gaan experimenteren (heel begrijpelijk!) kan je altijd een lactatiekundige om hulp vragen, of contact opnemen met een vrijwilliger van LLL of Borstvoeding Natuurlijk ofzo.

Oh, en over spruw: je kindje kán spruw hebben zonder een witte aanslag. Voor nu lijkt het me meer een melkstroom probleem. Maar als dat is aangepakt, en het probleem blijft (of als de lactatiekundige of vrijwilliger ervan overtuigt is dat het misschien toch spruw kan zijn) kan je altijd nog een behandeling inzetten hiervoor.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn jongste kreeg ook te veel tegelijk, maar mijn tsr was te vergelijken met een brandslang. Ik liet de druk eraf met een hydrofiele doek, en ging blokvoeden; als ze binnen 3u weer kwam, dan bood ik dezelfde borst aan. Na 3u de andere. Ik had echt wel wat overproductie doordat ik de eerste dagen heb ge-power-kolfd, dus ik durfde het wel aan een dag of drie zo te blokvoeden.
    Ik weet niet hoe het met voor-/achtermelk zit, ik geloof idd dat het niet zo zwart-wit is als het klinkt. Maar het kan natuurlijk best dat hij er erg goed melk uit krijgt en 't dan gewoon te veel is om in een keer door te slikken, terwijl jij er zelf qua tsr niet veel van merkt; voor- of achtermelk, te grote slokken zijn gewoon te groot en dan heb je ook kans dat hij bv lucht mee doorslikt.
    Ik denk dat dit sowieso tijdelijk is; als hij meer ervaring krijgt, zal hij wat rustiger gaan drinken, en jouw productie gaat zich vanzelf goed afstemmen. Maar misschien heeft een lk wel tips om het wat te verspoedigen.

Qua houdingen was liggend hier minst favoriet door de sterke tsr, zittend en dan wat schuin werkte het best, kon ze beter slikken. Nu alles stabiel is, is liggend ook prima.
    De eerste zes weken is het sowieso veel geregel qua vraag en aanbod; komt goed!!

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn zoontje liet ook vaak los, maar bij mij spoot de melk er dan wel uit, ook als hij al even aan het drinken was. Naar mate hij ouder werd, kon hij de stroom beter aan en werd de evt overproduktie ook minder. Ik weet niet zeker of ik wel overproduktie had, of dat mijn zoon gewoon heel veel nodig had, hij groeide namelijk explosief, ik had een echt formaat michelin-mannetje als baby (lengte en gewicht).
    Als je zoontje zo hard is gegroeid, is het ook logisch dat hij hongeriger en gulziger is op het moment toch?
    Ik heb wel geblokvoed, maar alleen de eerste week toen ik veel stuwing had, daarna dronk zoon steeds beter een borst leeg en later beide borsten, meestal wordt dat vanzelf geregeld.
    Ik kon trouwens ook alleen maar zittend voeden, liggend of andere houdingen gingen niet fijn. De eerste maanden vond ik het het prettigst in een stoel met armleuning, want dan hoefde ik niet met een voedingskussen aan de slag (had ik ook altijd ruzie mee). Naar mate zoon groter werd, ging het aanleggen steeds makkelijker, hoewel liggend nooit lukte, ik kreeg mijn borsten niet in positie zonder in een verkrampte houding te liggen, waarschijnlijk deed ik wat verkeerd...
    Ik heb trouwens 20 maanden bv gegeven, maar vond de eerste paar maanden ook niet altijd even makkelijk. Het wordt echt nog wel makkelijker ;).

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Die eerste weken kunnen echt heel pittig zijn he...

Bij mij kwam de omslag rond 5 weken. Toen kon ik er echt van genieten. Ook voor jou komt dat moment, echt waar!

Over het wegzakken van de baby in het voedingskussen: heb je de zgn. cross cradle hold al eens geprobeerd? (weet niet hoe dat in het Nederlands heet)
    Dat ziet er zo uit:
    http://www.llli.org/images/00000000000000001%20Misc/positioning/crosscradle.jpg
    In plaats van dat het hoofdje van de kleine op de binnenkant van de ellenboog rust, rust het hoofdje op je hand. Zo kun je het hoofdje optimaal sturen.
    Ik weet niet of je je zoontje direct op het voedingskussen legt. Ik heb het in het begin altijd gebruikt ter ondersteuning van mijn armen terwijl ik mijn dochtertje vast had. Dat werkte prima, vooral als ik moe was.

Je situatie klinkt wel een beetje als de mijne. Een baby die enorm goed aankwam, veel poep (en plas trouwens), geel/groen... Ik heb me een breuk gegoogled en moet uiteindelijk concluderen, na betrouwbare bronnen te hebben gelezen, dat het voor/achtermelkverhaal grotendeels een mythe is. Een mythe waar veel jonge moeders bloednerveus van worden trouwens.

Ik denk dat er wel een kans is dat ook jij een (lichte?) overproductie hebt. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Liggend voeden kun je ook op je rug liggend, op de bank, met de kleine op je borst. Blokvoeden zou ik alleen onder professionele begeleiding doen, omdat verkeerde toepassing daarvan weer kan leiden tot onderproductie.

Wat bedoel je precies als je zegt dat hij "zich meldt"? Is dat zodra je vroege hongersignalen ziet, of pas als hij begint te huilen? Wellicht ten overvloede: het is een misvatting dat baby's alleen honger hebben als ze huilen. Juist door vroege hongersignalen te herkennen en dan aan te leggen voordat er gehuild wordt, krijg je een optimale vraag/aanbodbalans, en een baby die rustiger aanhapt.

Het klinkt alsof hij wat moeite heeft met aanhappen. Het kan inderdaad zijn dat hij gewoon gulzig en ongeduldig is. Maar mocht hij daarbij ook slurpen, smakken of klikken, praat dan eens met de vk of -liever nog- een lk en laat tongriempje en lipbandje controleren.

Je zit ook middenin de krampjesfase, die kan ook voor veel onrust zorgen. Maak je niet al te druk en geef jezelf een schouderklopje: Je doet het hartstikke goed! En krampjes gaan over, voedingen worden minder frequent, productie stabiliseert en kleine kindjes worden groot. Echt waar! :)

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik vond het ook een enorm gedoe, die bv. Dochtertje maakte er vaak een spelletje van ( heel hard bijten, en dan wegduiken als er ( teveel ) melk kwam enzo. Kon uren doorgaan. En dan opeens dronk ze braaf in tien minuten geruisloos borst leeg. Op een gegeven moment zag ik wel de voordelen van borst over fles ( deed beide). Mijn kindje zag heel duidelijk borst als ontspanning en troost, en flesje alleen als voeding.
    Echt leuk ben ik het nooit gaan vinden, maar wel belangrijk :)

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik las een andere reactie van je over dat hij ergens last van heeft, krampjes en mogelijk reflux. Die klachten kunnen ook horen bij overproductie; door het oprispen van zure melk krijgen ze pijn die weer te stillen is met wat drinken en daardoor ontstaat een vicieuze cirkel. Het onrustige drinken past daar ook bij. Denk dat jullie er goed aan doen 'm nu richting de 3 uur te sturen. En als hij onrustig blijft, misschien eens met een lactatiekundige bellen (die weten wat dit betreft echt meer dan bv een cb-arts is mijn ervaring!).

15. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ik vond het nooit echt leuk worden, ook al heb ik in totaal 18 maanden gevoed (6, 3 en 9 maanden).
    Het wordt wel makkelijker na de eerste weken, dat wel, maar mijn hobby was het niet...

16. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Natuurlijk is het best mogelijk dat het overproductie is (ik heb het zelf ook al genoemd, dus ben het deels met je eens), maar het kan ook heel goed iets anders zijn (reflux bijv, of gewoon het feit dat ze nog middenin de opstartfase zitten), en om bij een kindje van een paar weken oud al te gaan rekken zonder dat er überhaupt een professional naar gekeken heeft, vind ik een beetje link. De borstvoeding moet zich immers nog stabiliseren. Voeden op verzoek is over het algemeen de beste methode om de vraag/aanbod balans te realiseren. Mochten er zich daarbij problemen voordoen, zeker in het geval van aanzienlijke problemen, dan is het zaak om hulp te vragen bij instanties met verstand van borstvoeding, zoals La Leche League of een lactatiedeskundige. Inderdaad hebben veel CB-medewerkers geen bal verstand van borstvoeding. Sommige ook wel, maar die moet je maar net treffen.

17. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ha allen,

Even een update; we vermoeden inderdaad dat het mannetje in ieder geval in zekere mate last heeft van (verborgen) reflux. Dit in combinatie met flink veel last van krampjes. Daardoor is hij onrustig en voelt hij zich ongemakkelijk, en drinkt hij ook onrustig.
    Echt overproductie heb ik denk ik niet, gewoon op een normale manier goed toereikend. Als ik nakolf na een voeding haal ik er nog 50-130 ml uit, afhankelijk van de tijd van de dag en hoe goed hij heeft gedronken.
    We proberen wel te zien of we iets meer tegen die elke drie uur kunnen komen, maar niet door hem echt te rekken hoor. Meer door niet bij elke kik te denken; misschien heeft hij honger en hem dan aan te leggen. Als hij overduidelijk honger heeft krijgt hij gewoon voeding, ook als er nog geen drie uur voorbij zijn.

We hebben sinds twee dagen zijn bedje wat schuin verhoogd en ik voed hem nu ook enigszins half rechtop. Ik merk dat hij dan rustiger drinkt, hoe horizontaler hij ligt hoe meer onrust en loslaten en trekken - wellicht dus door opkomend maagzuur? Hij heeft nu meerdere voedingsmomenten per dag waarop het wat effectiever verloopt; 10 minuten aan 1 kant drinken, boertje laten, 10 minuten aan de andere kant drinken. Uit zichzelf dan he, niet dat ik er dan op stuur dus. Andere keren verloopt het nog wel erg rommelig. Het is even zoeken.

Voor de mogelijke refluxklachten heeft het CB geadviseerd om een paar theelepeltjes johannesbroodpitmeelpapje (mooi galgjewoord ;)) te geven voorafgaand aan de voeding. Daar zonet mee begonnen, hopelijk helpt het iets. En verergerd het de krampjes niet! Daarvoor hebben we sab simplex besteld op internet, dat schijnt goed te werken, en van infacol merkten we niet veel effect.

Volgende week belt de arts van het CB ons even om te overleggen hoe het dan gaat en of de refluxachtige klachten (veel hikken, slikken, melk uit zijn neusje, stikgeluidjes, etc) beter gaan of dat het misschien goed is om het toch medicinaal te gaan behandelen.

Om zelf iets meer rust te krijgen kolf ik nu 2x per dag na (in de ochtend en de avond) en geeft mijn man de laatste avondvoeding met een flesje. Ik ga dan op tijd naar bed en kan zo dus even een wat langer blokje slapen tot aan de eerste nachtvoeding. Dat geeft wel wat rust.

Mocht hij zo onrustig blijven drinken dan zal ik zeker ook contact opnemen met een lactatiekundige. Omdat het nu soms heel goed gaat (en andere keren weer voor geen meter...) vind ik het lastig dat nu al te doen; dan kijkt ze een keer mee en zul je zien dat het dan allemaal prima verloopt! En mijn verzekeraar vergoed maar 1 consult...

Nou ja, het is allemaal nog steeds wat zoeken en soms lastig. Doordat ik nu iets meer kan slapen vanwege die afgekolfde melk via het flesje savonds heb ik er zelf wel wat meer rust mee.

Hij was vanmorgen bij het CB overigens goed, maar normaal, gegroeid. 270 gram in 1 week, dus niet overdreven hard gegroeid, maar komt ook niks tekort. CBarts heeft zijn tongriempje ook gecontroleerd en die was in orde, niet te kort.v

Deel Deze Pagina