Hoi hoi, Ik werk nu sinds een aantal weken 50% i.v.m. bekkenklachten. Nu kreeg ik van mijn manager door dat ik de bedrijfarts moest bellen i.v.m. een wettelijk verplichting (na 6 weken ziekte). Is dit echt zo? Ik heb nu een afspraak gepland, maar vond het een wat vaag verhaal.... En wat gaan ze daar precies doen?
In principe moet dat ja, je moet zelf ook zo veel mogelijk ondernemen om weer aan het werk te komen waar mogelijk is natuurlijk, deze mogelijkheden bespreek je oa met je bedrijfarts.
Dit klopt, in het kader van de wet Poortwachter van het UWV. Alle dagen dat je ziek bent wordt meegenomen en als je een x aantal dagen ziet bent (incl de koppelingsdagen) dan kom je in de WIA terecht. Eerst in de ziektewet twee jaar en dan de WIA. Maar de arbo moet tijdens je 'ziekte' rapporten hebben opgemaakt om te laten zien wat je precies mankeert en wat je werkgever er aan hebt gedaan om je te laten terugkeren en nog meer van dat soort fratsen.
Zoiets is idd verplicht ja. Maar als je zwanger bent gaan ze er meestal wel redelijk soepel mee om. Dus zou me er niet teveel zorgen over maken.
Ze gaan in het kader van Poortwachter kijken wat voor werkzaamheden je zou kunnen doen etc. Deze verslagen worden weer gebruikt in het geval je na de twee jaar ziektewet zou moeten worden gekeurd voor de WIA. In jou geval zal het vermoedelijk gewoon een formaliteit zijn omdat je klachten zeer waarschijnlijk zwangerschapsgerelateerd zijn.
Zoals al genoemd is het in het kader van de wet poortwachter. Dit is echt verplicht. Toen ik met mijn vorige zwangerschap minder ging werken, moest ik gewoon even vertellen hoe het ging. En het moet voor de bedrijfsarts duidelijk zijn dat je klachten van de zwangerschap komen (ivm vergoeding uwv) Heel veel succes!!
nou hier gaan ze er niet soepel mee om heb nou bloedverlies gehad en heb BI en ze sturen me steeds weer aan het werk terwijl advies van de VK is THuis blijven dus dat is ook verschillend per organisatie
Je bent in inderdaad verplicht om naar de bedrijfsarts te gaan. Zeker nu al een aantal weken ziek bent, zal de bedrijfsarts een probleemanalyse gaan opstellen. Aan de hand hiervan zal jouw werkgever een plan van aanpak opstellen en dit met jou bespreken. Dit zijn hele normale stappen in een verzuimproces en de werkgever en werknemer worden hiertoe verplicht. Als jij niet kunt werken, geef dit dan duidelijk aan. Neem desnoods een verklaring van je verloskundige mee. Succes!