wat is nou waar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door conejita, 25 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ik was vorige week bij de gyn en die zei dat sporten de weeën kan opwekken of krampen kan veroorzaken?? ik holde namelijk een beetje door de wachtkamer en toen zei ze dat moet je echt niet doen hoor!! en ik had vorige week nog (op een sukkeldrafje) gejogd :)

ze zei ook dat ik geen zumba meer mag doen. ook niet als ik niet spring, maar alleen pasjes doe.
    en fietsen liever ook niet :(
    is dit niet een beetje overdreven?

ik woon in Spanje, misschien is dit een cultuurding? of zeggen ze het omdat ik twee miskramen heb gehad? dat heeft toch niks met sporten te maken?

ik doe echt rustig aan, doe ook aan zwemmen en aguafitness maar ze hebben hier ook van die leuke danslesjes "ritmos latinos" en zumba dus en daar hou ik zo van!
    de sportjuf zei trouwens dat ik gewoon mee kon doen, als ik maar niet spring. dat voelt ook niet lekker dus dat doe ik niet.

mijn gyn zei "ik ben ervoor om je de risico´s te vertellen, verder is het natuurlijk jouw leven"

nu weet ik het niet goed meer. mijn Hollandse aard zegt "doe wat goed voelt" maar wil ook niet ál te eigenwijs zijn en als er dan straks toch iets gebeurt mezelf voor me kop slaan.

wat denken jullie :(

2. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Nou dan had ik al 10 keer bevalleb kunnen wezen. Ik vlieg de hele dag rond. Wel harde buiken als gevolg. Maar ik de k dat je zelf het beste weet hoever je kan gaan. Luister gewoon goed naar je lichaam. Al zou ik joggen even laten doen persoonlijk...

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Uit vrij veel onderzoeken blijkt dat sporten juist héél gezond is tijdens de zwangerschap. Maar dat het wel belangrijk is jezelf niet te ver te pushen. Dus je hartslag overdreven hoog, etc.

De aanbevelingen van je Spaanse arts lijken me dan ook behoorlijk overdreven. Misschien inderdaad een cultuur-ding? Zelf merk ik wel dat hardlopen (of joggen) bij mij persoonlijk vroeg niet meer ging. Daar baalde ik flink van. Het was geen conditie probleem, maar ik kreeg (te) veel harde buiken. Nu houd ik het dus bij wandelen, fietsen en zwemmen.

Hier is bijvoorbeeld een begrijpelijk stukje voordelen van sporten tijdens de zwangerschap:
    "Deze groep (de groep die sport) werd niet alleen sterker en fitter maar binnen deze groep bevielen slechts twee vrouwen met een keizersnede. In de controlegroep, die niet sportte, waren dat tien vrouwen. Bovendien pakten de sportende vrouwen hun dagelijkse werkzaamheden sneller op na de bevalling. Het onderzoek wees bovendien uit dat er geen verschil was in het gewicht en de lengte van de baby’s in de beide groepen."
    WomenOn | Sportieve vrouwen bevallen makkelijker

4. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ja, dat dacht ik dus ook!
    en ik vind het heerlijk om die danslessen te doen!

ga er dus dan maar gewoon mee door, zonder al te veel te hupsen.
    en als ik harde buiken krijg, wat rustiger aan.

die spanjaarden ook :p:p daar luisteren wij nuchtere hollandse meiden niet naar ;)

5. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Als sporten echt niet verantwoord was dan zou er ook geen speciale zwangerschapsfitness zijn uitgevonden lijkt me...ik heb ook gehoord dat sportieve vrouwen juist minder vaak veel te vroeg bevallen en de bevalling fitter doorkomen. Hier in week 12 gestopt met hardlopen wegens drukdrukdruk,.ik wilde weer beginnen na 4wk maar toen zei de vlk dat je wel gevoeliger bent voor blessures als je zw bent omdat je gewrichten slapper zijn. Dat ik hardlopen beter na de bevalling weer kon doen omdat ik 4wk stilgezeten had qua sport. Maar als ik niet gestopt was had ik wel nog even kunnen doorgaan.
    Ik doe nu zwangerfit, merk wel dat beebje de hele les net zo actief meedoet als ik haha, hij hopst, friemelt en schopt vrolijk mee:D

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Haha wat een onzin ik rij zelfs nog paard :p

7. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je nou 38 weken was had ik die reactie wat beter kunnen plaatsen. Ik heb pas op internet info gezocht over hardlopen tijdens de zwangerschap en toen vond ik een stuk over topsporters die zwanger zijn. Dat ze zo lang als het kan door zijn gegaan maar dat ze de intensiteit van de trainingen wel hebben aangepast.
    Als je voor je zwangerschap nooit zwanger was zou ik nu niet super actief gaan sporten. Maar als je geen lichamelijke beperkingen hebt zoals bi zou ik niet weten waarom je niet zou mogen sporten.
    Wel lastig als je arts zoiets tegen je zegt, ik zou wel geneigd zijn het advies van m'n arts te volgen. Heb je ook gevraagd waarom het niet mag? Waarom het een risico is? En of er iets is wat wel mag?

8. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Andere culturen zijn ook veel voorzichtiger dan ons.
    zie het bijvoorbeeld al op mijn werk.
    de dames en heren van een ander cultuur doen vaker wat voor mij dan ons eigen cultuur.
    die zijn best hard vergeleken de anderen.

Maar dat is bijvoorbeeld met bevalling ook zo.
    hier krijg je niet zomaar een ruggeprik of keizersnede.
    Terwijl in andere landen hoef je er maar om te vragen.

9. Ik ben zelfs 1 dag voor de bevalling nog op de fiets naar de vk gegaan…. denk dus dat het echt een spanje-dingetje is ;)

10. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Die gyn heeft vast geen kinderen zelf.
    Probeer maar eens zwanger te zijn met een stel kleuters/peuters of zoals ik nu doe met eentje van 10 die ADHD heeft.
    Nou, dat is sporten genoeg hoor.
    Je bent de hele dag aan het rennen en vliegen, hahahaha.

En ik kreeg juist het advies, omdat lopen zo pijnlijk is, om te gaan fietsen. Dat is minder pijnlijk namelijk.

Misschien toch een typisch Spaans iets.
    Zou wel voor de zekerheid even navragen waarom ze die adviezen geeft. Misschien heeft ze er wel een hele goede gegronde reden voor

11. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    ja ik zal het nog eens navragen. misschien toch omdat ik twee miskramen heb gehad?

dus toch een cultuurdingetje he. ze zijn hier idd sneller "medisch", dus ook met ruggeprik en keizersnee, dat weet ik wel.

ik weet dat fietsen juist ook aangeraden wordt in Nederland!
    maar miss raadt ze het af omdat hier in Barcelona het verkeer veel minder ingesteld is op fietsen en het gevaarlijker is. dat is ook wel zo. er zijn hier superveel auto´s en niemand kijkt om voordat ze afslaan, iedereen rijdt door rood, etc. het zou kunnen dat ze het daarom afraadt.

ik blijf dus lekker sporten, ik voel me er goed bij en da´s ook goed voor de baby toch? en ik hoorde idd ook al eens dat sportende vrouwen de bevalling beter aankunnen.

bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina