Ziek, slaaptekort, bijna bevallen

Discussion in 'Zwangerschap' started by OliveTree, Jul 4, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. OliveTree

OliveTree Actief lid

Apr 29, 2016
    317
    33
    28
    Ik weet niet wat ik met dit topic wil maar ik ben echt héél erg bang.

Ik had eerder al een topic geopend over de paniekaanvallen die ik had 3-4 weken geleden. Het ging goed tot ik enorm verkouden werd (ben het nog steeds). Ik kon niet meer door mijn neus ademen en door de mond ademen was een kwelling omdat ik een keelontsteking had. Sinds een week slaap ik nog amper. De eerste 3 dagen heb ik in totaal maar een uurtje geslapen over 3 dagen!! Elke x dat ik in slaap zou vallen óf dat mn hoofd het kussen raakte, raakte ik in blinde paniek wakker en stond meteen op, snakkend naar adem. Heb hele dagen gehuild uit wanhoop. Heb nachten in de tuin gezeten, proberen een beetje te slapen.

Nu zit ik weer in de tuin want een middagdutje zit er nauurlijk niet in. Mijn hoofd barst van de pijn door het slaaptekort. Ik heb geen ontstekingen meer maar mijn neus!!! Ik heb over 3 dagen in totaal 4x neusspray mogen gebruiken en gisteravond was dus de laatste dag. Gisteren heb ik een uurtje of 4 kunnen slapen. Ik ben echt bang voor de nacht, weer niet kunnen ademen, slapen, paniek.. ik ben 40+5 weken zwanger en heb een dreumes van nog geen 1,5.

Ik ben ook heel bang dat ik dit benauwde gevoel ga krijgen tijdens de bevalling. Totale paniek. En ik slaap al heel lang niet, hoe ga ik bevallen?!

Warrig verhaal maar ik ben gewoon bang voor de ademnood die ik krijg gevolgd door de paniek. Ik ben bang dat dit na de bevalling ook zo zal blijven want ook met een vrije neus had ik paniekaanvallen.

2. Mango393

Mango393 Bekend lid

May 4, 2015
    602
    101
    43
    Ah meid wat naar dat je hier zo'n last van hebt en daardoor zo bang bent.

Herken je dit ook uit je vorige zwangerschap/bevalling?

Heb je een fijne verloskundige? Ik merkte met mijn bevalling (best traumatisch) dat ik veel had aan hoe de verloskundige dingen tegen mij zei door al het gedoe van het medisch personeel heen. Ik vond het erg fijn om een stem te horen die ik herkende en vertrouwde op haar kennis. Ook was ik maar wat blij dat ik mijn moeder mee had genomen. Ze zat op de gang voor als ik tijdens de bevalling toch behoefte kreeg aan mijn moeder. Die behoefte kwam er dus kwam zij binnen. Ook heel fijn haar bij mij te hebben.

Bij mij hielp het dus om vertrouwde en bekende stemmen te horen die mij konden instrueren hoe te ademen enzo.

Wellicht is dit trouwens ook een onderwerp om met je vk te overleggen?

In ieder geval een voorspoedige bevalling toegewenst en geniet straks van je kindje!

OliveTree likes this.
  3. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,039
    2,845
    113
    Is wat meer neusspray gebruiken geen optie? Zoals je nu bent met zoveel stress is ook niet goed he.. ik ken paniekaanvallen en dat is echt heftig. Ik zou hulp inschakelen, huisarts/vk.. kijken of je wat slaapmedicatie/meer neusspray of zelfs iets rustgevends mag om even op krachten te komen.

OliveTree likes this.
  4. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,039
    2,845
    113
    Ow en bevallen lukt echt! Die adrenaline gaat je redden :) Ik was totaal verzwakt door HG maar bevallen ging prima. Erna stortte ik wel in en ik zou het erg vinden als dat jou ook overkomt. Dus vandaar, neem de paniek ook serieus en vraag om hulp :) want bijslapen met baby lukt ook niet zo ;)

OliveTree likes this.
  5. NurseKel

NurseKel Bekend lid

Sep 20, 2015
    637
    346
    63
    Nederland
    Ik haal als ik verkouden ben ook niet automatisch adem door mijn mond, waardoor ik als ik in slaap was gevallen ook altijd in paniek en naar adem snakkend wakker werd. In overleg met verloskundige mocht ik een week lang neusspray gebruiken. Nou moet ik eerlijk zeggen dat neusspray niet zoveel doet bij mij, maar neusdruppels (dus met zo’n pipetje) doet wonderen! Ik deed elke avond voordat ik ging slapen 1druppel in beide neusgaten. Binnen 2 minuten waren beide neusgaten open en kon ik de hele nacht daarop doorslapen. Ik had met mezelf afgesproken dat ik beter 1x per dag savonds die neusdruppels kon gebruiken, dan elke keer in paniek wakker worden. Uiteindelijk heb ik de druppels maar een aantal dagen nodig gehad. Misschien voor jou ook een idee om druppels te gebruiken i.p.v. spray? Vooral omdat je aan het eind van je zwangerschap zit zou ik als het werkt zeker nog wel druppels of spray gebruiken in de hoop nog wat slaap te kunnen pakken.

Veel succes meid! En die bevalling komt wel goed, je kan het!

6. OliveTree

OliveTree Actief lid

Apr 29, 2016
    317
    33
    28
    Bedankt voor de reacties dames. Het is al bijna donker en ik zit weer in de tuin :)
    Over de spray, ik heb gelezen dat langer gebruik van 3 dagen ervoor kan zorgen dat je neus juist meer verstopt gaat raken. Moet ik echt niet aan denken, lijkt me vreselijk. Daarom durf ik het niet aan.

Van de HA heb ik temazepan (ofzo) gekregen, slaappil. Maar bij de apotheek waren ze helemaal in shock, hoe heb ik dit voorgeschreven kunnen hebben etc etc. Na zelf de bijwerkingen gelezen te hebben, heb ik besloten om deze pil toch maar niet te gebruiken.

Daarnaast zegt de HA dat de aanvallen wss over zullen gaan na mn bevalling en zo niet, dan moet ik naar GGZ.

@Lief ik ben ook heel bang voor een instorting.. heb bij mn zoontje ook een 'traumakraamweek' gehad door mensen met totale onbegrip. Ik hoop dat t goed gaat komen..

7. Emama

Emama Bekend lid

Jun 13, 2016
    792
    118
    43
    heftig hoor weet hoe het voelt jammer genoeg

wat bij mij helpt is het een soort van te realitiveren van ik heb het nu al een paar keer gehad en ik leef nog en er is niks ergs gebeurd dus als het nu weer gebeurd is er niks aan de hand en het gaat uiteindelijk weer over

en ik probeer altijd uit te zoeken waar het nu vandaan komt en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen

weet dat het lastig is bij mij heeft het wel een paar keer geholpen deze zwangerschap was ik ook een aantal keer bang om te gaan slapen ivm erge hartkloppingen en paniekaanvallen en mijn vriend heeft mij weleens inslaap gemasseerd daar werd ik ook heel rustig van

hoop dat je hier wat aan hebt en het snel overgaat

OliveTree likes this.
  8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,610
    8,359
    113
    Female
    Ik was niet zwanger. Maar ik heb ruim een half jaar dat stikgevoel gehad bij het in slaap vallen. Het werd wat minder als ik met mijn bovenlijf en hoofd wat hoger lag. Wat ook hielp was frisse lucht van een open raam en zachte muziek op de achtergrond.

Neem sowieso even contact op met jouw vk.

9. Emama

Emama Bekend lid

Jun 13, 2016
    792
    118
    43

ja bij hielp dat ook idd met het kussen wat hoger liggen en ik zette hypnobirthing muziek heel zachtjes op en raam heb ik altijd open

OliveTree likes this.
  10. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Ik heb wel de neusspray een week gebruikt voor het slapen, en dan de peuterdosering.
    Ik heb nooit temazepam gebruikt, maar wel eens gehoord dat zwangere vrouwen deze 1 of 2 keer krijgen, om toch een keer goed te slapen.
    Zoals het nu gaat klinkt het ook niet goed.
    Succes!

OliveTree likes this.
  11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,572
    113
    Temazepam kan echt hoor. Wordt vaker aan zwangeren gegrbeg die echt een nachtje moeten slapen.
    Neusspray mag ook een week.

Slaap is nu het belangrijkste om uit de negatieve spiraal te komen.

OliveTree likes this.
  12. Kroontje1992

Kroontje1992 Actief lid

Feb 9, 2018
    237
    221
    43
    Female
    Wat vervelend dat je je zo rot voelt zeg! Slaaptekort word je op een gegeven moment helemaal gek van. Combineer dat met niet fit zijn en een heleboel hormonen en je voelt je vreselijk. Ik denk dat je er misschien goed aan doet om met een praktijk ondersteuner oid te praten. Als je veel last hebt van angsten dan kan je er op een gegeven moment niet goed meer uit komen. Je blijft in die cirkel. Je moet weer het gevoel gaan krijgen dat je het een beetje onder controle hebt en je weer lekkerder in je vel komt te zitten. Makkelijk praten van mijn kant dat weet ik.
    Ik wens je veel sterkte en beterschap.

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Ik wilde alleen even reageren, omdat ik die paniekaanvallen door moeite met ademhalen zo herken van mn laatste zwangerschap. Wat ik ook heel sterk herken was de angst om dit te ervaren tijdens de bevalling. Misschien kan ik je een heel klein beetje gerust stellen door te zeggen, dat in mijn situatie hier in ieder geval geen sprake van was. Waar ik de nachten voor mn bevalling nauwelijks kon slapen door mn "airhunger" en bijbehorende angst, was ik er nog geen seconde mee bezig tijdens de bevalling.

Ik hoop dat je snel mag bevallen en voor jou die ellende dan ook stopt. Sterkte!

14. Fridadepida

Fridadepida Actief lid

Jan 3, 2016
    387
    90
    28
    Neem die slaappil om uit de spiraal te komen. De dokter schrijft dit echt niet voor als t gevaarlijk is voor je kindje. Niet slapen en stress zijn zeker ook niet goed!

15. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,576
    907
    113
    Temazepam kan prima! Heb dit zelf een week lang geslikt in mijn zwangerschap. Daarna nog 2 keer pethedine gehad in het ziekenhuis om te slapen.
    En ook neusspray gewoon gebruikt wanneer ik het nodig had.

Tamazepam is gewoon een middel wat ook door gynaecologen wordt voorgeschreven.

Share This Page