PCOS uit bloedonderzoek vaststellen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Daydreamer1, 13 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daydreamer1

3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Dag dames,

Na 3 vroege miskramen ben ik doorgestuurd naar een fertiliteitsarts voor bloedonderzoek. Uit een routine echo stelde de gynae “PCO-like” vast. Omdat ik een normaal BMI heb en geen extreem lange cyclus, zei de gynae dat ik me hier geen zorgen over hoefde te maken (dit was voor mijn 3e vroege miskraam). Nu komen de eerste bloedresultaten binnen en zie ik toch enkele verhoogde (en lage) waardes. Hoe werd bij jullie PCOS vastgesteld?

Ik heb volgende kenmerken:
    - Langere cyclys (zie banner)
    - Verhoogd testosteron (redelijk wat hoger dan de bovengrens)
    - Verhoogd DHEA-sulfaat
    - Verhoogd shbg
    - Hoog AMH (5,2 ug/l). Dit is binnen de grenzen, maar nu las ik op sommige websites dat ze vanaf boven de 5 spreken van PCOS, of toch een beginstadium ervan.
    - Laag FSH (net op de ondergrens)

2. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Krijg je wel een behandeling?

hier pcos vastgesteld uit bloedwaarden, echo met de kralenkrans, en de lange onregelmatige cyclus en klachten. Ze zei dat alles boven de 35 dagen te lang was en dan mag je behandeling. Ik zit gemiddeld tussen de 35-65 dagen per cyclus.

3. Daydreamer1

3 jul 2020
    81
    28
    18
    Vrouw
    Ik ben vorige week voor de eerste keer langsgegaan bij een fertiliteitsarts, waar ze een bloedafname hebben gedaan. Mag ik vragen welke bloedwaarden bij jou op pcos duiden? En de hoeveelheid?

4. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Bij mij was de echo overduidelijk, meer dan 20 follikels per eierstok. Bloeduitslagen waren bij mij allemaal goed. Verder had ik lange cyclussen rond de 50 dagen. En heb ik acne, haaruitval en haargroei op andere plekken helaas als andere symptomen. Mijn BMI is goed.

Deel Deze Pagina