40+ kortere cyclus?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kache, 12 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn cyclus wordt ook korter. Mijn menstruaties werden steeds pijnlijker ook, ik heb nu een spiraaltj
    De overgang is de periode voor de menopauze. Menopauze is de laatste menstruaties, tijdens de overgang menstrueer je dus nog. Hormonen beginnen te rommelen, cyclus wordt (vaak) korter of onregelmatig, etc.

On topic: Mijn cyclus was vroeger heel lang, vooral mijn zwangerschappen lijken hem korter te hebben gemaakt, maar nu wordt hij langzaam weer korter (ik ben 44), ook werden mijn menstruaties erg pijnlijk en veel stolsels, dus ik vermoed dat ik ook in het begin van de overgang zit. Ik heb nu een mirena tegen de menstruatieklachten.

Zara75 vindt dit leuk.
  2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Nee, dat is de menopauze.

3. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik ben 48 en heb sinds een jaar juist langere cyclussen. Soms maanden niet, dan weer twee keer redelijk regelmatig na elkaar. Nu weer soort van ongesteld na 2 maanden. Ook vaak al 1-2 weken last van spotting wat dan overgaat in een menstruatie. Geen peil meer op te trekken. Verder niet echt klachten. Wel meer hoofdpijn, wat labieler en gewichtstoename.

4. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw

Nee de menopauze is dit:

Dit is de allerlaatste menstruatie in het leven van een vrouw.
    Het tijdstip van de menopauze kan dus pas achteraf worden vastgesteld. Doe dat niet te snel.
    De term menopauze wordt vaak gebruikt als synoniem voor het woord overgang, maar dat is dus niet juist. De menopauze duurt eigenlijk maar heel kort (namelijk die paar dagen van de laatste menstruatie).

5. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Ik heb het over de postmenopauze

De overgang is eigenlijk een term voor alle 3 pauzes

Peri Meno & post menopauze

6. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik ben 45 en mijn cyclus duurt juist langer, was altijd strak 30 dagen.
    Ongesteldheid duurt ook korter.

7. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bij mij begon het met kortere cyclussen, soms zelfs maar 19 dagen. Heftiger bloedverlies. Tampon én maandverband en nog doorlekken. Ik was toen net 34. Mijn moeder was ook zo vroeg maar de huisarts was toch nog erg sceptisch.
    Toen de opvliegers, vooral snachts, soms overdag. Zeik en zeiknat. Nachthemd kon ik uitwringen. Had niet meer elke cyclus een eisprong.
    Daarna het ergste: geen dip maar depressie vlak voor menstruatie, agressieve gevoelens. Toen mijn man een keer later thuiskwam kon ik hem wel een knal verkopen. Vanuit het niets woest willen worden op willekeurige mensen. Niet echt normaal voor mijn doen.
    Toen weer naar de huisarts, die was nu minder sceptisch. Ik ben weer aan de pil gegaan. In het ziekenhuis (op controle,heb een maagverkleining) waarschuwden ze dat ik aan zou komen. De overgang betekent onvermijdelijk 3-5 kilo extra zeiden ze. Prima maar niet bij mij :p Daar vecht ik hard tegen.

Nu aan de pil en zijn de klachten minder,binnenkort start ik met hormoontherapie. Schijnt tegenwoordig niet meer gevaarlijk te zijn. Omdat ik 36 ben sport ik weer en let extra op mijn voeding. Het levert toch gezondheidsrisico's op. Omdat ik altijd al wist dat het vroeg kon beginnen maakt het me mentaal niets uit, voel me niet oud ofzo. Het is fysiek wel heftiger dan ik had verwacht.

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Heftig hoor! Ik heb ooit eens door hormonen die ik moest spuiten voor een ivf behandeling giga opvliegers en hoofdpijn gehad als bijwerking. En inderdaad, het drijfnat wakker worden. Ik had het vanaf mn navel tot aan mn tenen, zo vies. Pfff, vind het echt heftig dat je dit al zo jong heb moeten meemaken!!

9. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nou ja op zich maakt dat niet uit zolang ik op mijn gezondheid let. Elke vrouw moet er doorheen, dus nu of over 10-15 jaar maakt me dan ook niet uit :D En ik had de ongelooflijke mazzel dat ik mijn man op tijd tegenkwam waardoor ik bewust op tijd kinderen mocht krijgen.
    Vind dat van jou heftiger!

Deel Deze Pagina