Op welke manier bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Meis28, 29 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Bij ons wordt hier de keuze gesteld, wanneer we in het ziekenhuis aankomen en de weeën dus hoogstwaarschijnlijk al goed begonnen zijn, hoe je wil bevallen. Het wordt niet van tevoren al in een geboorteplan opgesteld, maar bij aankomst in het ziekenhuis bij de VK die jou aangewezen wordt (ik woon in spanje). Mijn eigen VK vertelde dat je dan kan aangeven wat je wil: In bad bevallen (mocht deze beschikbaar zijn op dat moment), onder de douche, gewoon liggend, baarkruk, epiduraal..etc etc..
    Ik weet nog niet wat ik wil! Ik denk dat het voor ieder weer anders is wat het fijnste is, maar als jullie zouden mogen kiezen, wat raden jullie dan aan? Het liefste kies ik wel voor een natuurlijke bevalling, zonder ruggenprik. Maar welke houding etc......?

2. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik ben vijf keer gewoon liggend op bed bevallen. Bevalt mij prima. Ik ben allang blij dat ik een beetje kan liggen/rusten tussen de weeen door. Moet er dan ook niet aan denken om in bad te moeten of op n baarkruk. Lijkt me niet comfortabel. Ook het moment dat je kindje geboren word: je laat je achterover op bed 'vallen' met je kindje lekker op je borst en die vk 'zoekt t maar uit' met hechten/placenta enz. ;) Elke keer weer genieten!

Ook ale keren natuurlijk bevallen zonder pijnbestrijding

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik werd ingeleid en had weinig keuze.... infuus in mn arm, twee lijnen uit mn .....
    Zelfs draaien in bed was al een hele onderneming.
    Op t bed leek mij t meest logisch, alhoewel de baarkruk.. werkt de zwaartekracht ook mee.
    Ik had meer 'vrijheid' gewild, met name tijdens de weeen, rondlopen of hangen of ??? Nu moest alles op bed.
    Pijnstilling was ik niet voor.
    Ging echt de bevalling in met het gevoel dat ik t best zou kunnen.
    Door t inleiden, niet vorderende ontsluiting, dreigende spoedkeizersnede, infuus stopgezet, weer opgestart in een weeenstorm beland.Toen zag ik even niet meer in hoe ik met de pijn om moest gaan. Ik kon nergens heen door de lijnen en t infuus. En ook die keizersnede die er misschien aan zat te komen. Toen heb ik om pijnstilling gevraagd. Had de keuze uit een ruggenprik en pethidine
    Nam de pethidine, wilde t zoveel mogelijk zelf doen.
    Uiteindelijk normaal bevallen!
    Zonder dat er een verloskundige of verpleegkundige bij was.
    Was bijna volledig ontsloten, maar kindje lag nog niet diep genoeg en niet helemaal goed. Had t gevoel te moeten duwen/persen. Moest op mn zij gaan liggen ( vond ik fijn) en mocht rustig meeduwen.
    Deed dat braaf totdat 'ineens, t hoofd werd geboren. Toen riep ik mn man en draaide op mn rug en was zoonlief er.....

Had meer bewegingsvrijheid gewild...

4. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Ik vond zitten onder de douche érg fijn om de weeën op te vangen. Daarnaast leek de baarkruk mij ook erg prettig ivm de houding en de zwaartekracht :p Uiteindelijk liep het allemaal anders en heb ik een epiduraal gehad. Ik wil niet meer bevallen zonder een epiduraal.

5. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

De zwaartekracht is voor mij juist een reden om niet op de baarkruk te gaan. Ik beval nl al razendsnel, dat zou op de baarkruk helemaal een stortbevalling worden ;)

6. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier helaas op bed gedwongen door alle apparaten en geen verdoving gehad. ruggeprik heeft ook invloed op de kleine dus dat vind ik eng... hoop volgende keer wel wat meer bewegingsvrijheid te krijgen... brrr

7. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ik lag op mijn zij en op mijn rug. Van de douche moest ik niets hebben terwijl ik vooraf had gedacht dat ik dat heerlijk zou vinden. Wat dat betreft fijn dat je daarop dat moment nog mag beslissen! Ik kan alleen maar zeggen, doe wat het moment je ingeeft. Nu heb je misschien nog geen idee maar als hét eenmaal zover is weet je precies wat je wil. Tenminste, dat is mijn ervaring

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik ga ook wel aangeven dat ik wel wat bewegingsvrijheid wil om zo te kunnen kijken wat t beste bevalt zegmaar.. Als alles tenminste op de natuurlijke manier zal verlopen! Momenteel denk ik zelf ook gewoon op het bed (misschien op mn zij liggend ook wel fijn) met eventueel mogelijkheid om onder de douche te kunnen zitten met hevige weeën. Aan het einde lijkt het me ook het fijnste om te liggen/half zittend op bed want dat voelt voor mij t meest normaal, ook om zo je kindje op je borst te kunnen ontvangen

9. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    denk ook dat je het op het moment zelf pas kan beslissen wat het fijnste is :) zo vond ik zittend de weeën opvangen ook fijn met mijn vriend die in mijn rug duwt. dat scheelt ook een hoop

10. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Ik zou het liefst in bad bevallen maar bij mijn vorige bevalling werd ik ingeleid in het ziekenhuis en moest ik dus op bed liggen.

Op mijn rug waren de weeën eigenlijk al binnen 20 minuten bijna niet op te vangen.
    Ik ben toen gaan zitten (op een opblaasbare 'skippybal') en dat was zo'n opluchting!!! Tot 8 cm heb ik de weeën toen prima kunnen opvangen.
    Daarna moest ik weer verplicht op bed en werd het weer heel naar vond ik.

Ik zou dus aanraden om zittend te bevallen, of staand/lopend als je dat kunt (door de bekkeninstabiliteit was dat voor mij geen optie). Ik vond het heel erg helpen om de zwaartekracht te laten meewerken, en op mn rug liggend had ik echt veel meer pijn.

Maar dit zal ongetwijfeld voor iedereen anders zijn hoor ;)
    Ik zou op het moment dat je aan het bevallen bent gewoon kijken wat jij fijn vind.. Experimenteer een beetje.. Als het op een bepaalde manier erg moeilijk wordt om de weeën op te vangen zou ik eerst andere houdingen proberen. Dan kan je altijd nog een epidurale kiezen als het allemaal niet helpt. Ik heb uiteindelijk geen epidurale nodig gehad.

Succes in elk geval en ik hoop dat je een goede bevalling mag hebben :)

11. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

24 okt 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bij mij nooit gevraagd kon op bed gaab ligge. En ze eruit persen hahaja. Bij de eerste ging ik wel tijdens weeen douchen maar kreeg toen zopijn kon me geen eens aankleden meer. Heb bij alle drie eem hele snelle bevalling gehad. Bem benieuwd nummer vier nu

12. Tillit

Tillit Actief lid

26 dec 2013
    144
    1
    18
    Schrijven
    Een dorp
    Bij mij was het te laat voor een ruggenprik of zo. Had meteen 9,5 cm ontsluiting.
    Ik ben het eens met wat iemand hierboven zei, het is juist fijn om liggend te bevallen omdat je dan tussen de persweeën door even kunt rusten. Succes, ik wens je een voorspoedige bevalling toe!

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel Indy en Tillit, ik ben erg benieuwd! Kan me goed indenken dat de zwaartekracht juist helpt, liggen lijkt dan zo onnatuurlijk, maar misschien met de rugleuning van het bed wat omhoog. Ik zal het wel meemaken..!

14. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik moet nog bevallen en zou dat heel graag in bad willen doen. Dit lijkt mij zoveel fijner dan alle andere manieren waar je uit kan kiezen. Toch denk ik dat dit per persoon verschilt. Zo moest mijn zusje er niet aan denken om in bad te bevallen. Ik zou zelf alleen niks liever willen en hoop dat dit gewoon door kan gaan.

15. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik denk inderdaad dat je het pas op het moment zelf kan ondervinden. Ik dacht zelf om lekker in mijn eigen bed te bevallen. Helaas kon ik door de rugweeen niet liggen en ben ik op de baarkruk bevallen. Van te voren nooit bedacht :D

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Gewoon zelf kijken wat je op dat moment wil. De 1 wil dit de ander dat valt niks over te zeggen !
    Zelf erg te spreken over in bad bevallen !

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Had ik echt niet over nagedacht, hoor, voor ik moest bevallen. Ik had echt de instelling: ik zie wel.

Mijn eerste is in ziekenhuis geboren, lag aan CTG en was midden in de nacht. Moest verplicht op mijn linkerzij liggen omdat baby nauwelijks ingedaald was. Er viel voor mij dus niet veel te kiezen :p... Ben ook op linkerzijde begonnen met persen, maar na een paar weeën rest van persen gewoon op de rug gedaan. Na 20 minuten was hij er al, grote kerel van 4355 gram.

Nr 2 moest ik ook verplicht op linkerzijde liggen om indaling te bevorderen, op mijn rug gedraaid om te persen (nou ja, zuchten, ze floepte er zo uit).

Nr 3 gebroken vliezen en niet ingedaald dus begonnen met verplichte platte bedrust (heel irritant). Ontsluiting schoot niet op, tot ik na een tijd weer mocht staan en merkte dat weeën staand veel heviger waren. Toen was het binnen 45 minuten, dankzij zwaartekracht (waardoor ik in een zeer hevige weeënstorm terecht kwam).

Al met al heb ik niet gevoel gehad dat ik veel keuzes heb gemaakt ;)...

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Vante voren heb ik daar niet echt over nagedacht. Ik vond tijdens de weeën bewegingsvrijheid heel erg belangrijk. Wilde de weeën alleen staand opvangen. Soms zittend maar absoluut niet liggend! Vreselijk. Vond onder de douche staan heerlijk trouwens.
    Uiteindelijk wel liggend op bed bevallen.

19. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    in Bad!!! echt heel fijn. Ben dan wel thuis in bad bevallen maar dat beviel mij heel goed. Uur na de bevalling riep ik al dat ik het zo weer zou doen :)
    succes

20. Lasas

Lasas Bekend lid

20 aug 2013
    993
    30
    28
    Ik wilde graag in bad, al snel werd tijdens de zwangerschap duidelijk dat ik medisch sou bevallen en dan is het bad hier niet meer mogelijk.
    De eerste uren de weeen op bed en onder de douche opgevangen. Later werd de weeen heftiger en kon ik absoluut niet in bed blijven, onder de douche mocht niet meer ivm continue registratie ivm meconium houdend vruchtwater. Op de skippybal gegaan op aanraden verpleegkundige, wat een verademing. Uiteindelijk ivm nvo en weeenstorm met risico op keizersnede een epiduraal gekregen en toen op bed bevallen.

Deel Deze Pagina