bijna 37 weken zwanger stijgende bloeddruk

Discussion in 'Zwangerschap' started by fall, Nov 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fall

fall Niet meer actief

Hallo,

Ik was gister bij de verloskundige voor controle en het bespreken van de bevalling.
    Mijn bloeddruk was de gehele zwangerschap goed, alleen in het begin iets verhoogd. Waarschijnlijk spanningen.
    Nu was gister mijn bloeddruk 140/85, niet heel hoog maar normaal zit ik op 120/70.
    Ik dacht oke, en nu. De verloskundige stelde mij gerust dat ik mij niet druk moest maken, en dat het normaal is dat de bloeddruk wat stijgt aan het einde van je zwangerschap.
    Verder had ik niet veel klachten, wel af en toe misselijk en tintelingen in mijn handen, maar dat heb ik vaker.
    Bij hoofdpijn moest ik bellen.
    voor mijn zwangerschap heb ik een tijd lang hypertensie gehad zonder symptomen behalve tintelingen en duizeligheid, mijn bloeddruk zat dan gemiddeld op 160/100. Ik ben bang dat ik straks in de stress schiet en dat hij nog meer gaat stijgen. Nu hoef ik pas over anderhalve week weer te komen. Ik vind dit vrij lang duren. Ik mag natuurlijk altijd bellen wanneer ik het niet vertrouw.
    Hebben jullie ervaringen met een stijgende bloeddruk?

2. Roos25

Roos25 Niet meer actief

Ik herken je verhaal. Vanaf het begin zat mijn bloeddruk rond de 117/64. Schommelde wel iets, maar niet veel. Hij begon met een week of 36 op te lopen. Eerst naar rond de 70 en nu rond de 80. Heb een uitschieter gehad naar 90. Heb toen een CTG en urineonderzoek gehad. Niets aan de hand en de bloeddruk zakte ook weer. Ik weet dat ze bij ons ziekenhuis een ondergrens hebben van 90 onderdruk. Pas daarboven gaan ze extra controleren en uiteraard bij klachten die mogelijk kunnen wijzen op zw vergiftiging.
    Ik heb een meter voor thuis, dus ik hou het zo bij. Als er iets is, dan bel ik en kan ik komen. Mijn bloeddruk is namelijk altijd hoger in het ziekenhuis dan thuis, door de stress. Mijn bloeddruk is nog steeds goed, maar ik loop ook steeds met de gedachte dat ie zo opeens te hoog kan wezen.
    Eventueel kunnen ze nog medicatie geven.Vaak volstaat rust ook. Bij mijn dochter ben ik in mijn 38e week ingeleid met een verhoogde bloeddruk.
    Ik denk dat ze zich over jouw stijging nog geen zorgen maken, het hoort ook wel een beetje bij de laatste weken. Hou jezelf in de gaten en ik neem aan dat je altijd wel kan komen om even extra te laten controleren.

3. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Bij mijn eerste liep het aan het eind ook iets omhoog. Bij m'n 'laatste' controle, ik was toen 39.4 weken, was mijn onderdruk ineens 95. Bovendruk 165 geloof ik. Ik had totaal geen klachten maar bleek dus wel zwangerschapsvergiftiging te hebben. Ik ben dezelfde dag nog ingeleid en de volgende dag is hij geboren.
    140/85 valt nog onder een normale waarde maar bespreek je zorgen met je vk en vraag of je eerder mag komen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bij mij begon het bij de eerste ook met 36 weken. Ik had alleen al klachten bij een onderdruk van 90, dus opgenomen geweest. Na 5 dagen opname was mijn onderdruk gezakt naar 85 en mocht ik naar huis. Uiteindelijk ingeleid met 39,5 week omdat de onderdruk 95 was. Kan alle kanten op dus.

Share This Page