Fetal Doppler veilig?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Hilly1980, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben gezwicht en ik heb een thuisdoppler gekocht, een BF-500D. Bij thuiskomst natuurlijk meteen geprobeerd en binnen een paar tellen had ik het hartje al te pakken. Na tien seconden weer uitgezet. Maar nu veaag ik me toch af... Kan het écht geen kwaad?

De reden dat ik gezwicht ben: ben nu 21w1d met een voorliggende placenta en dus zal het nog wel even duren voor ik de baby kan voelen. Op zn vroegst 22w, maar misschien pas 24w. En de weken tussen controles vind ik onwijs moeilijk. Steeds na ongeveer een week word ik weer onzeker... :(

2. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb het niet gedaan... Niet omdat ik denk dat het gebruik zo af en toe gevaarlijk is maar dat je flink in de stress kan schieten als je het hartje niet vind, je bent geen vk. Ten tweede kan het valse zekerheid geven. Dat je het hartje vind zegt niet altijd iets over de conditie van je kindje! Dat kan ook alleen de vk goed beoordelen...

Ik was bijna overstag gegaan om zoiets te kopen maar vond deze argumenten voor mij doorslaggevend om het niet te doen

3. Ik vind mijn AngelSounds echt dé aankoop van de zwangerschap. Hoeveel stress en onzekerheid dat ding al niet weg heeft genomen.. Zelfs nu af en toe nog!

Ik geloof ook echt dat je hem met deze termijn rustig kunt gebruiken hoor. Ik ben meestal degene die in topics over dopplers één van de voorzichtigste vrouwen is en ik zou 'm sowieso niet voor de 12 weken gebruiken en daarna niet te vaak en te lang, maar met 21 weken zou ik me, zeker over 'af en toe een keer', echt geen zorgen maken.

Ik geloof overigens ook niet zozeer dat een doppler schadelijk is, als in dat hij miskramen zou veroorzaken en dergelijke, maar wel dat het vervelend kan zijn voor je kindje. De vraag is dan hoeveel een kindje van een paar weken aankan. Ik merk dat nu ook nog heel erg; als de baby rustig is, pak ik m'n AngelSounds erbij (of word ik doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een CTG). Zodra die AngelSounds erop staat of wanneer ze de tachymeter van de CTG op m'n buik zetten, wordt er volop bewogen.. Ik geloof dus wél dat ze er zeker iets van meekrijgen en dat is ook de reden dat ik 'm, zoals ook aangeraden wordt, zeker niet voor de 12 weken gebruiken.

4. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Ik heb niks aan de woorden van shaddix toe te voegen:)

5. Drieka

Drieka Niet meer actief

+1, wilde het eerst ook kopen en toch eens met de VK overlegd, die zei ook dat het geen kwaad kon voor de baby maar dat de baby het niet fijn vindt en er vaak voor weg zwemt, ook als je het hartje hoort wil dat niet zeggen dat alles goed is met de kleine, tenslotte horen wij niet aan het hartje of het prima is en de VK of gynaecoloog wel, die hebben ervoor gestudeerd. Na dit gesprek heb ik toen ook besloten het niet te kopen.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.878
    113
    Noord-Holland
    Helemaal eens met Shadixxx.
    Plus dat ik denk dat ojeegaathetwelgoed stress schadelijker is dan die 2x per week 10sec dat ik mn angelsound gebruik.

7. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Volgens mij had jij bij mij in een soortgelijk topic vrij duidelijk gereageerd op deze vraag ;).

8. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Sluit ik me helemaal bij aan!

9. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik vond mijn angelsound ook een goeie aankoop!
    Ben het vanaf een 14tal weken beginnen gebruiken (Denk ik), 2x per week telkens een minuutje
    Nu voel ik haar bewegen, dus heb ik er minder nood aan
    Maar het gaf mij wel altijd een gevoel van 'Oef' en het was ook gewoon heel leuk om te horen dat er leven in mijn buik zit :)

10. Onyx

Onyx Bekend lid

10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vind het heerlijk om af en toe even te luisteren.
    Gewoon niet te vaak en niet te lang!

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik wilde het ook per se niet te vroeg al gaan gebruiken. En ja, het idee dat mn kleintje het vervelend vindt, zorgt er zeker voor dat ik het niet lichtzinnig gebruik. Maar mijn spanning en onzekerheid lopen soms te hoog op... ;):(

Deel Deze Pagina