Hoi dames, Volgende week hebben we de 20 weken echo.. Super spannend natuurlijk. Maar ga me nu toch wel druk maken of het allemaal wel goed te zien is met mijn isolatielaagje.. Heb best veel buikvet en ben bang dat ze het niet kunnen zien tot nu toe geen problemen gehad met de uitwendige echo's, alles was goed te zien.. Iemand die megerust kan stellen?
Hey Lizzy, Ik zie dat je uit N-B komt, Eindhoven toevallig? Waarom ik dit vraag... wij zouden in het Catharina ZH de 20 weken echo hebben, echter toen de echoscopiste me zag (ik heb ook overgewicht) zei ze direct al, ik denk niet dat dat gaat lukken :S Ze had het nog geeneens geprobeerd. Enfin, na 5 minuten gaf ze het op, had ook niet het idee dat ze er echt moeite voor deed. Toen moesten we een afspraak bij Diagnostiek voor U maken, en daar ging het zonder problemen, maar wel pas 2 weken later! Ik hoop voor je dat jullie meer geluk hebben en dat alles duidelijk te zien is... Het vervelende vond ik dat je zo uitkijkt naar de 20 weken echo, en dan uiteindelijk nog 2 weken langer moet wachten...
Bij mijn oudste had ik een bmi van 44 ofzo alles was prima te zien Bij mijn 2e BMI van 46/47 was ook alles prima te zien En nu 60 kilo lichter als toen. Konden ze het ook goed zien
ook ik heb een spekje laagje en de placenta aan de voorkant, maar bij de twintig weken echo was alles goed te zien. Komt helemaal goed!
Ik heb ook een isolatie laagje en bij mij was alles goed te zien, ik heb als voorbeeld een fotootje geplaatst.
Bij mij maakte de verloskundigen me al bang dat ik ws nog es terug zou moeten omdat ze het slecht konden zien ivm overgewicht.. Nou heb heel de zwangerschap nog niet zulke duidelijke echos gehad!! Je zag alles super goed. Stond ook op de papieren, beeld: prima! Dus zou me niet druk maken hoor..
Ik heb ook enig overgewicht en geen enkel probleem gehad; bij de 20 weken echo niet en bij de 17 weken pretecho ook niet, waar de betreffende VK al ontzettend veel details liet zien (zij was ook bevoegd om de SEO te doen). En wat Djinti zegt - mijn 20 weken echo was bij Diagnostiek voor U in Eindhoven en alles was daar kristalhelder ^^
GUO gehad en al heel veel echo's. Ze hadden/hebben helemaal geen last hoor van mijn extra spekbumber Ben ongeveer 25 kg te zwaar op dit moment.
Dank jullie wel voor jullie ervaringen.. Hopelijk valt het mee en kunnen ze het goed zien.. Ben al 3x in hetzelfde ziekenhuis geweest voor echo's, geen problemen gehad.. en als ze er echt bang voor waren hadden ze misschien al wel eerder wat gezegd.. Naja ik hoop het beste
Hoi, ik heb ook behoorlijk overgewicht en was ook bang dat mijn eerste echo niet uitwendig kon...maar bij 9,5 week had ik een prima uitwendige echo. Daarover even een vraagje....wanneer het bij 9,5 week kan....kan het later toch ook wel...of niet? Ik maakte me eigenlijk geen zorgen....maar ga dat nu wel een beetje doen Alvast bedankt voor het antwoord!
Deze zwangerschap werd er veel nadruk gelegd op mijn gewicht. Ik heb een BMI van 31 en ik moest zowel bij de 9 weken echo als bij de 12 weken echo een inwendige echo. Ze probeerde niet eens een uitwendige echo te maken omdat ze het zo beter zou zien. Bij de 20 weken echo moest ik een afspraak maken op 21 weken ivm mijn isolatielaag en speciaal op een grote echo. (geen idee wat dat inhoudt) Alles was prima te zien. Nou vraag ik mij wel af waar het allemaal voor nodig was. Mijn vet zit met name op mijn bovenbenen en kont dus ik snapte het probleem niet zo goed. En in mijn vorige zwangerschap met 2kg meer gewicht alles uitwendig gehad en alles was goed te zien en 20 weken echo met 19 weken, ook alles prima te zien. Stond ik trouwens voor de balie voor een afspraak voor de 20 weken echo zei ik op beschaafde toon "ik moet een afspraak maken voor de 20 weken echo op 21 weken" Dame keek mij vragend aan en ik voegde toe "en het moet op de grote echo" De dame herhaalt luid vragend "de 20 weken echo op 21 weken en op de grote echo?? Waarom????" Inmiddels 3 wachtende achter mij en gespitste oren in de wachtkamer. "Omdat ik te dik ben!!!!" antwoorde ik ballorig. Ik was er klaar mee! Ze zullen alles vast wel goed kunnen zien bij je en anders laten ze je nog een keer terug komen. Altijd leuk een extra echo, toch?!
Ow daar zou ik ook echt super chagrijnig van worden! Hier met 7, 12 en 16 weken een echo gehad, en die van 7 was inwendig.. ze zei dat ze dat standaard deden en ze zeiden niks over mn gewicht.. Die van 12 en 16 weken waren uitwendig en alles was prima te zien, er werd niks gezegd.. Nou ja we zien het wel, iedere situatie is natuurlijk ook anders maar wou alleen wat geruststelling Nog een weekje in spanning dus
Hier ook een mooie 20 weken echo ondanks een speklaagje.Ze moest soms wel wat harder drukken maar dat was vrnl omdat het kindje steeds wegdraaide en ze anders de organen niet goed in beeld kon krijgen.Ze complimenteerde me juist dat ik zo goed te echoen was.Daarna nogeens een pretecho laten maken en toen weer een heel mooi beeld en hoefde ze helemaal niet harder te drukken maar dat zal komen omdat het dan niet medisch is.Hier ieder geval geen probelemen ondervonden.
Hier nooit een probleem geweest, bij de oudste zei ze wel dat ze misschien niet alles even goed zou kunnen zien maar bleek geen probleem. Nu bij de tweeling alleen met 9 weken een inwendige echo in het ziekenhuis gehad om naar de vliezen etc. te kijken, dat is nu eenmaal duidelijker te zien op die manier, maar 2 dagen eerder liet de uitwendige echo bij de vk ook niks te raden over: 2 kindjes, 2 hartjes etc. Enige inwendige echo die ik daarna gehad heb was voor het opmeten van de baarmoederhals, dat kan niet anders. Ik heb de 20 weken echo wel in 2 delen gehad: 1 met 14 weken en 1 met 20 maar dat had te maken met de combinatie tweeling en bmi boven de 30 geloof ik (boven de 35 gelden weer andere protocollen, je blijft lachen met die dingen). Maar beide keren was echt alles prima te zien, het enige wat tegenwerkte waren de kindjes zelf die er vooral lekker verkeerd voor gingen liggen
Hier ook overgewicht. Voor mijn 20 weken echo ben ik wel doorverwezen naar de gyn ipv een gewone echoscopiste, maar dat was meer omdat de kleine bij mij erg diep ligt. Lastig om op de foto te zetten en deze man daar veel meer ervaring in had. Op de echo was alles heel mooi te zien, alleen omdat hij erg diep met zijn hoofdje lag heeft hij uiteindelijk ook nog even inwendig een echo gemaakt, zodat hij zijn hoofdje ook goed kon beoordelen. Alles was helemaal prima en ondertussen ook alweer een groeiecho gehad waarop alles duidelijk te zien was. Kortom probeer je niet al teveel zorgen te maken over dat de echo niet goed zou lukken. Als het op dat moment echt niet zou lukken, laten ze je gewoon nog een x terug komen. Succes met de zwangerschap!
Wat hebben sommigen vreemde reacties gehad zeg! Mijn bmi was 39 en ik heb tijdens mijn zwangerschappen nooit ook maar iets gehoord dat het gevaarlijk was/ geen echo kon maken, wat dan ook. Niet van de echoscopist, niet van de vk en niet van de gyn.
Ik heb het vermoeden dat de protocollen over bmi niet zo lang geleden veranderd zijn. 3 jaar geleden tijdens de zwangerschap van m'n dochter een hoger bmi dan nu en nooit wat over gehoord en nu is het 'jamaar je bmi dit en je bmi dat dus dan moeten we protocol zus en zo gebruiken' extra bloedprikken op schildklier en cholesterol, dubbele 20 weken echo, krijg gewoon standaard een suikertest ingepland met 24 weken terwijl ik geen aanleg/verschijnselen of ooit verhoogde waardes gehad heb...gewoon echt nooit, alleen om bmi in combi met tweeling (is het laatste woord nog niet over gezegd: morgen krijgen ze 2 prachtige dagcurves die ik zelf geprikt heb onder hun neus geschoven dankzij schoonzus met diabetes waarvan ik een metertje mocht lenen). Ze kijken hier trouwens gelukkig wel naar lichaamsbouw, het maakt inderdaad nogal wat uit voor echo's of evt. keizersnee etc.of je je overgewicht verdeeld hebt over je lichaam of vooral op je buik hebt zitten. Nou val ik ook wel met m'n neus in de boter natuurlijk: ben boven de 36, bmi boven de 30 en ook nog es een spontane tweeling. Ach de verpleegsters zijn wel erg laconiek hoor: 'geloof me het valt bij jou reuze mee hoor, we zien veel en veel erger.' heb ik al een paar keer gehoord. Maar toch doen ze voor de zekerheid maar alles volgens protocol zus en zo want je weet het maar nooit pffffffffff