Ik heb van de vk een blad gekregen met "to do" voor de bevalling etc. Daar staat op dat er Vitamine K en D druppels toegediend worden. K net na de bevalling. Moet je dat zelf kopen en kan je dat gewoon bij drogist krijgen in druppels?
deze kun je idd gewoon zelf halen bij drogist .van davitamon hebben ze ze. ligt er ook aan of je bv geeft of niet want in flesvoeding zitten deze dingen weer wel. en bijv hier in dld is het eer niet nodig want k krijgen ze in een paar grote porties en d en calcium krijgen ze hier in tabletvorm van de verz vergoed.
Je moet inderdaad vitamine K en D geven, makkelijkst is in druppelvorm. Kleine flesjes verkopen ze bij de drogist. Vlak na de geboorte krijgt je baby een grote dosis vit. K van de verloskundige. Dan moet je 2 weken na de geboorte beginnen met zelf beide vitamines toe te dienen. D moet tegenwoordig 10 druppels zijn en K 5 per dag. Na 3 maanden mag je weer stoppen met K en D moet je nog heel lang mee doorgaan. In flesvoeding zit trouwens D al, dus als je fv geeft hoef je dat niet te doen. Ik moet wel toegeven dat ik er zelf niet erg trouw mee ben. Zeker nu het mooi weer is en de kinderen elke dag veel buiten zijn, ben ik er makkelijker in. Vitamine D zit ook in zonlicht, dus als ze genoeg buiten komen, krijgen ze daar zo ook wel voldoende van binnen.
Oké dan. Ik heb dus zelf de hele zwangerschap ook vitamine D bijgeslikt. Ik heb een wat een getinte huid en kom vaak zonlicht te kort voor opname/aanmaak van vitamine D. Ik ga vandaag meteen ff die druppels halen (ben nl. 39 weken en 4 dagen hihi). Bedankt voor het advies!