Bevalling Nederland / België ?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Amatullaah, 3 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amatullaah

2 aug 2016
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik weet niet of mijn vraag hier juist staat, maar hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben nu 5 weken zwanger (eerste kindje) en wilde opzoek gaan naar een verloskundige praktijk. Nu is het zo dat ik bij mijn man in België woon, maar officieel nog in Nederland sta ingeschreven. Ik ben dus ook nog niet verzekerd in België. Ik dacht eraan om nu eerst een verloskundige praktijk te zoeken in Nederland om daar de komende tijd naar toe te gaan, tot dat mijn inschrijving in België helemaal rond is. Ook heb ik geen idee hoe het hele zwangerschapsproces in België te werk gaat.. ik heb gehoord dat je hier vanaf het begin al meteen naar een gynaecoloog in het ziekenhuis gaat, klopt dit?

Ik vroeg mij dus af of iemand mij meer kan vertellen over hoe dit allemaal verloopt in België, als hier Belgen aanwezig zijn haha. En is dit een juiste keuze om eerst in Nederland naar de vk te gaan en daarna over te stappen naar die van België?

2. Kegi

Kegi Actief lid

23 nov 2006
    243
    0
    16
    Huishoudhulp
    België
    Hallo

Ik ben van België. Hier ga je inderdaad rechtstreeks naar een gyn. Ik ga nooit in het ziekenhuis, maar in de privé-praktijk. De eerste echo wordt ongeveer gemaakt rond de 8w. Wij krijgen ook bij elke afspraak een echo en foto. Behalve op het einde als de baby niet meer goed in beeld te brengen is.

Zou je thuis willen bevallen of in het ziekenhuis?

Als je nog vragen hebt over hoe het hier verloopt, stel ze maar. Want ken ook niet de grote verschillen met Nederland, aangezien ik niet goed weet hoe het daar allemaal verloopt.

Ik zou wel alvast op zoek gaan naar een goede gyn en vroeg genoeg bellen voor een afspraak.

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi, ik ben Belgische. Heb mijn kinderen wel in Spanje gekregen maar kan je wel vertellen hoe het er daar aan toe gaat (familie en vrienden in België bevallen). Je gaat in België inderdaad op controles bij de gyn vanaf dag 1. Je kan naar een prive gyn gaan met eigen kabinet of je kan direct een afspraak maken bij de afdeling gynaecologie van het nabijgelegen ziekenhuis. Als je voor een eigen prive gyn kiest, wordt deze op het moment van bevallen opgeroepen, dus je kan wel meestal met je eigen gyn bevallen (als het mogelijk is, als hij niet verhinderd is of zo). De controles gebeuren met echografie. Thuis bevallen kan, maar in België is het standaard ziekenhuisbevalling. Als je wil thuis bevallen moet je een gyn kiezen die hier achter staat en dien je een vroedvrouw te contacteren. Ik weet echter niet of dit vergoed wordt door de mutualiteit. Ziekenhuisbevalling is de norm in België en je blijft altijd standaard een paar dagen in het ziekenhuis. Je kindje slaapt bij jou op de kamer. Het bevallingskwartier is in vele ziekenhuizen aangenaam ingericht, niet te klinisch, om het de vrouw zo aangenaam mogelijk te maken (keuze tussen verschillende posities: bad, touw, baarkruk, bed, etc. ). Je moet wel even nachecken bij het ziekenhuis wat ze aanbieden en wat hun standaard procedure is, niet alle ziekenhuizen zijn hetzelfde uitgerust. Verder kan je ook een soort kraamhulp aanvragen via de mutualiteit als ik me goed herinner. Het nederlandse CB is in België Kind en Gezin. Zij doen de controles en bij hen kan je ook terecht voor meer informatie tijdens de zwangerschap over allerhande topics. Kijk ook maar eens op hun website: Zwangerschap en geboorte
    Daar staat zelfs op wat je moet doen van papierwerk voor aangifte, etc.

4. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zwangerschap en bevalling worden in België steeds opgevolgd door een gynaecoloog. Daarnaast kan je ook wel nog bij een vroedvrouw gaan, maar zij doen geen echo's.

Ik word heel mijn zwangerschap opgevolgd door mijn vaste gynaecologe in een nabij gelegen ziekenhuis, krijg regelmatig echo's en krijg altijd foto's mee. Ik ben heel tevreden over mijn gynaecoloog en ziekenhuis. Gisteren kregen we rondleiding op kraamafdeling, die is heel aangenaam ingericht. De bevallingskamers lijkt wel een suite van een luxe hotel,... Dus hier zeer tevreden over de aanpak :) Voel me persoonlijk ook beter en meer gerust met de medische opvolging.

5. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Als je nog in NL verzekerd bent zou ik goed informeren naar de vergoeding bij je zorgverzekeraar. Want dan krijg je een vergoeding conform het NL stelsel. In NL mag je bijv niet zonder verwijzing zomaar naar een gyn. In Belgie wel.
    En dus loop je het risico dat je dan veel kosten zelf moet betalen.

6. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik heb er 2 gekregen in nederland
    en 1 in belgie
    maar ik moet zeggen ik beval echt liever in nederland
    hier moet je ook 2 a 3 nachten blijven
    wat in nederland niet is
    enige pijnbestrijding als je dat zou willen is de ruggenrpik
    in nederland kan je nog kiezen tussen een pomp en een prik

En alle controles waren hier in het ziekenhuis

7. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Ik woon nu in Belgie en ga in Nederland bevallen.
    Je mag als Nederlander in Belgie bevallen alleen moet je goed kijken of het ziekenhuis ook aangesloten zit bij je verzekeraar anders krijg je maar een deel vergoed.
    Persoonlijk vind ik in Nederland bevallen veel fijner.
    Nog iets als je officieel gaat samenwonen heb je ook nog eens recht op een geboortepremie ;)

Deel Deze Pagina