Hoeveel risico's heb je met zwanger zijn op hogere leeftijd ? Wat zijn dingen waar je extra rekening mee moet houden ? Ben 41 en onverwachts zwager van mijn 4 de ik weet het nog maar net Weet nog niet zo goed als ik er wijs aan doe qua leeftijd ? Een onzekere prille moeder
Goedemiddag, Zijn de vorige zwangerschappen goed verlopen? En hoe oud is je jongste nu? Daar hangt het eigenlijk een beetje van af. Ben je alledrie de keren probleemloos zwanger geweest, dan verwacht je nu niet zoveel problemen. Tenzij de jongste bijvoorbeeld al 10 is, dan is het al een aantal jaar geleden dat je zwanger bent gaan geweest. Problemen die je kan verwachten zijn: een iets grotere kans op een miskraam, een iets grotere kans op een tweeling, een iets grotere kans op een kindje met een aangeboren afwijking, een grotere kans op hoge bloeddruk en een grotere kans op zwangerschapssuiker. Daarnaast kan het zijn dat deze zwangerschap meer energie gaat kosten dan de andere zwangerschappen, omdat je al wat ouder bent. Ik hoop dat je nu wat meer duidelijkheid hebt! Succes! Groetjes Monique
Dank u/je voor de reactie. Mijn zwangerschappen zijn niet goed en makkelijk verlopen. Mijn eerste heb ik verloren met 26 weken aan het help syndroom de 2de is 4 1/2 week met een spoed keizersnee gehaald en de deerde is 3 1/2 week te vroeg opgewekt, zijn buik liep 8 weken achter met de rest van zijn lijfje. Voel me nu nog redelijk maar weet het nog maar net en is nog zeer pril. De jongste is 11 dus ja het is een mooi tijdje terug. Weet niet waar ik goed aan doe, mijn gevoelens en gedachten's wisselen heel erg kom er niet uit
Goedenavond, Je hebt inderdaad geen probleemloze zwangerschappen meegemaakt en daarnaast is de jongste 11 jaar. Ik begrijp je tegenstrijdige gevoelens. Wat ik je zou aanraden is een gesprek aan te vragen bij de gynaecoloog. Ivm jouw voorgeschiedenis zal je bij een blijvende zwangerschap onder controle komen in het ziekenhuis. De gynaecoloog kan alle risico's, die verbonden zijn aan deze zwangerschap in combinatie met jouw leeftijd, vertellen. Zo kan jij een weloverwogen besluit nemen. Succes met alles! Groetjes Monique