Hallo, ben vandaag 41.1 en erg ongeduldig vandaar weer een vraag. Excuus voor mijn ongeduld. Mijn Kleine is de eerste en nog niet ingedaald. Oorzaken kunnen zijn; -te veel plek -te veel water -te kleine bekken -te groot hoofd Nu heb ik een BMI van 17.4 dus te veel plek had ik niet verwacht. Te kleine bekken zijn niet te onderzoeken. Te groot hoofd heeft het mijn inziens niet. In ieder geval niet tov het gemiddelde. Dus vroeg ik me af hoe je vruchtwaterhoeveelheden bepaald. Bij ij is er nooit over de buikenkant van mn buik gemeten... Zijn er nog andere dingen die ik moet weten, kan doen of nuttig zouden zijn hoor ik het graag.
Goedemiddag, Hoeveelheid vruchtwater is via het voelen van de buik niet altijd even makkelijk. Soms kan het zo zijn dat men heel moeilijk kan voelen hoe het kindje ligt. Dit kan komen doordat er veel vruchtwater is of juist te weinig vruchtwater is. Daarnaast heb je bij ruim vruchtwater vaak een grote uitzetting en bij weinig vruchtwater een kleine uitzetting. Het beste kan je de hoeveelheid vruchtwater bepalen met een echo. Door op vier verschillende plekken in jouw baarmoeder de hoeveelheid vruchtwater te meten kan men een beoordeling maken of je normaal, teveel of te weinig vruchtwater hebt. Ik neem aan dat dit wel gebeurt is in de laatste weken van de zwangerschap. Indien er sprake is geweest van ruim vruchtwater was dit zeker aan jou gemeld. Het enige wat ik je kan adviseren is af te wachten tot de bevalling begint en afleiding zoeken. Probeer dit los te laten en laat het over je heen komen (is makkelijker gezegd dan gedaan hoor, maar probeer het). Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je het onbewust tegen gaat zitten houden! Succes met de laatste loodjes en ik hoop echt dat je bevalling snel begint! Groetjes Monique
Dank voor de snelle reactie. Er is nog geen echo gemaakt of iets bekeken.Inwendig is er nog nooit onderzoek gedaan. Gelukkig mag ik morgen een CTG laten maken en hebben we een gesprek in het ZH. Wellicht dat we daar wat wijzer worden. Tot op heden is enkel met de 20 weken nauwkeurig gekeken naar deze gegevens. Toen bleek de placenta aan de rugzijde dus dat zit iig niet in de weg. Ik blijf me inderdaad afvragen waarom er niet in daalt en wat er dus gebeuren moet voor de bevalling kan beginnen. Inleiden kan ook niet nu, dacht ik. Zal eerst verweekt moeten worden of dus toch gevoeld wat nu niet gedaan is uit angst voor het breken van het vruchtwater. Voor ons de eerste en dus een warrig verhaal. Maar we wachten af en horen wellicht morgen meer. Heb een beetje schrik voor het inleiden omdat het dan allemaal zo heftig gaat zegt men vaak. ook omdat ik als een kind reageer op medicatie n ik dus verwacht dat het als een bom zal inslaan. Nogmaals dank.
Goedenavond, ik verwacht zeker dat je morgen meer gaat horen! En wat de inleiding betreft, is dat zeker spannend. De weeën worden gemaakt en dat is anders dan als jezelf begint. Ik begeleid veel inleidingen, omdat ik in het ziekenhuis werk. In de praktijk is het echt goed te doen. Wel zie je vaker dat de behoefte aan pijnstilling groter is dan bij een natuurlijke bevalling, maar gelukkig is dat in het ziekenhuis voorhanden. Succes morgen! Groetjes Monique