Hoi, Mijn dochter is 11 maanden. Ik heb het idee dat ze naar 1 slaapje kan. Tenminste het ligt eraan hoe laat ze 's morgens wakker wordt, dit verschilt nogal. Vandaag b.v. was ze om 7 uur wakker en dan gaat ze rond 10 uur naar bed, vandaag heeft ze dan tot half 12 geslapen. Daarna ging ze om half 3 naar bed en heeft ze tot half 5 geslapen (normaal slaapt ze niet zo lang) maar nu wilde ze dus vanavond niet slapen. Normaal ligt ze er om half 8 in, maar vandaag heeft ze gehuild tot half 10 (ze is 3 x beneden geweest). Als ik haar ochtendslaapje oversla en ze gaat 's middags rond half 1/1 uur naar bed gaat ze 's avonds wel slapen om half 8, ze is dan moe. Als ze 's morgens wakker wordt rond 8 uur dan haalt ze het wel tot half 1, maar als ze dus eerder wakker wordt vind ik het soms zielig om haar wakker te houden, maar dan slaapt ze in elk geval 's avonds wel. Snappen jullie wat ik bedoel? Hoe ging/gaat dat bij jullie? Nu hebben we trouwens vakantie en gaan we vaak weg en wordt het slaapje vanzelf overgeslagen, wat dan goed gaat want dan zijn we op pad en heeft ze afleiding maar dadelijk na de vakantie kan ik niet de hele tijd met haar bezig zijn dus vandaar mijn vraag, maar meestal gaat het wel goed als ze 's morgens niet naar bed gaat, ik vind haar alleen zo klein. pfff een heel verhaal maar hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel
Ik kan alleen vertellen hoe het hier gaat.... Maud sliep namelijk ook maar 1x. En dan 's avonds rond half 8. Maar nu merk ik dat ze wel weer 2x op een dag wil slapen! Bij Maud is het misschien het befaamde 'sprongetje' geweest wellicht. Als ze moe is, is ze moe, gaat ze naar bed. Als Maud niet moe is/lijkt, blijft ze wakker (behalve 's avonds natuurlijk). Ze wordt gelukkig niet vervelend. Succes
het is zo verschillend per kind, de één is vroeg, de ander laat... Meestal moeten ze even een paar weken door zo'n moeilijke periode heen, naar een slaapje minder. Tja... je kunt kiezen: of je houdt haar bezig tot ze wel toe kan met één slaapje, of je maakt haar eerder wakker 's ochtends of 's middags, zodat ze 's avonds ook vroeger kan. Of je houdt haar 's avonds nog een poosje langer op. Ook wel gezellig in de zomer, toch?
Met 1 slaapje bedoel ik trouwens alleen een slaapje 's middags en dan om half 8 naar bed. Het avondslaapje tel ik even niet mee. Ze gaat nu 's morgens om half 10 en 's middags rond 2 uur naar bed en dan om half 8 's avonds. En het slaapje van half 10 wil ik dan laten vervallen en het slaapje van 2 uur naar voren halen. Bij welke leeftijd is dit 'normaal'?
Bij milou begon ik dit ook rond de 11 maanden te merken. Ik heb gewoon bekeken per dag hoe het ging. De ene keer was ze inderdaad vroeg wakker (7.30uur) en dan haalde ze 12.30-13.00uur echt niet. Dan ging ze dus gewoon rond 10.00uur het bed in voor een uurtje en haar middagslaapje later De andere keer hield ze het wel vol en sliep ze dus alleen 's middags. Dat wisselde En ja bij 2 keer slapen... en het eigenlijk "niet nodig" hebben was het 's avonds ook vaker drama. Dan was ze om 19.30uur echt niet moe. Nu komt het ook nog wel eens voor dat ze 2 keer slaapt. Dan heeft ze het gewoon nodig. Ik zou dus gewoon ff aankijken. Probeer het gewoon eens een weekje uit. Succes
Ik dacht ook om het slaapje van de ochtend er af te halen, precies om dezelfde reden als jij. Soms wil ze 's avonds helemaal niet slapen. Ik heb het geprobeerd, maar ze valt dan 's morgens gewoon in slaap waar ze is, bv in de box. Ben toen maar weer teruggegaan naar 2 slaapjes op een dag. Ze heeft het gewoon nodig.
ik zou het gewoon proberen, en als ze het een dagje niet red, doe je haar smorgens toch gewoon een kort slaapje ? lars slaapt meestal tot 9 uur, maar op maandag moet hij om 8.30 naar de oppas, dus maak ik m wakker om 8 uur. tot ong 2 maanden geleden deed de oppas hem dan om 10 uur nog even een uurtje nar bed. na verloop van tijd had hij dat niet meer nodig. vandaag heeft hij niet geslapen. we waren op strand, en ik heb m wel in bed gelegd, maar hij had geen zin om te slapen. in de auto naar huis een kwartiertje bij getankt, en toen was hij er weer helemaal.
Hier is die overgang nu ook bezig...Als we ergens heen gaan kan zre probleemloos met 1 slaapje uit op een dag..Moet haar en dan wel echt "doorheen"hlpen het laatste half uurtje van 18.30 tm 19.00 maar dat valt mee.. Thuis echter slaapt ze nog wel vaak 2x...Ze heeft hier natuurlijk niet zoveel te zien als wanneer we echt op pad gaan naar een dierentuin of zwembad zoals de laatste dagen veel is voorgekomen.. Maar als MArit moe is gaat ze gewoon naar bed hoor...Soms is dan 1x op een dag soms nog 2x..
Ik zit ik ook over na te denken om haar slaapjes wat korter te maken. Ze slaapt namelijk niet meer door en is vaak midden in de nacht gezellig wakker. Gister heeft ze 1 1/2 uur in de ochtend geslapen en een half uur in de middag (zijn naar het strand geweest) en vanochtend sliep ze tot 8 uur. Dit is nog nooit voorgekomen. Of zou ze hier nog te jong voor zijn ?
Mijn dochter is ook toen ze net 11 maanden was overgegaan op 1 slaapje. Ging meteen heel goed, en ik vond het zelf ook erg prettig. Soms zijn er wel dagen dat ik haar 's ochtends om half 11 ofzo af moet gaan leiden, maar ach, dan ga ik even met haar naar de winkel of een stukje wandelen ofzo en dan gaat het prima. De laatste dagen heeft ze ineens weer 2 slaapjes nodig, maar dat komt ook omdat ze 's nachts slecht slaapt door de hitte. Dus ik zou zeggen: gewoon lekker uitproberen! Doen wat bij je kindje past.
Onze zoon gaat slapen als hij moe word. Hier is dat van 10 uur tot ongeveer 1 uur en dan s'middags nog een keer om half 4 tot ongeveer half 6, vaak moet ik hem dan wakker maken voor het eten. daarna gaat hij tegen half 8/8 uur er weer in. Rond die 11 maanden wou hij ook niet altijd 2x slapen, als ze iets ouder worden en meer gaan ondernemen zijn ze weer wat vermoeider waardoor ze wel weer 2x willen slapen. Kijk voornamelijk naar je kindje, is het moe? laat het dan slapen.
Zo'n slaapje gaat er niet in 1x af, dat verschilt erg per dag. De ene dag hebben ze wel behoefte aan een ochtend slaapje, de andere dag niet. Wat ik op een gegeven moment ben gaan doen, is haar ochtendslaapje inkorten naar een half uurtje. Dan had ze net de slaap even door haar lichaam gehad, daar knapte ze al erg van op. En dan gewoon rond een uur of 1 's middags haar middagslaapje. Ik denk dat Misha toen zo rond een jaar zat. Nu is ze 16 1/2 maand en slaapt ze 's ochtends helemaal niet meer, 's middags nog wel zo'n 2 uur..
Merel heeft 1 maand gehad (toen ze 11 maanden oud was) dat ze de ene dag 2 keer sliep en de andere dag 1 keer. Na een maand was ze "geregeld" zeg maar en slaapt nu een keer ongeveer 2 uur. Blijf naar je kind kijken zou ik zeggen.
Wij zitten nu in precies dezelfde fase. 's morgens slaapt ze eigenlijk altijd, maar 's middags is steeds anders. Ik leg haar gewoon op bed op de tijden dat ze gewend is en dan zie ik wel of ze slaapt of niet. Zelf denk ik dat het bij haar een fase is en ze dadelijk weer gewoon 2 x zal gaan slapen, want ze is echt zo moe 's avonds als ze 's middags niet geslapen heeft.
Vanmorgen is ze niet naar bed geweest, ze had inderdaad rond half 11 even een dipje, toen zijn we gaan fietsen, naar de winkel geweest. Na de boterham had ze weer volop energie, ze leek totaal niet moe, ik heb haar toch in bed gelegd en ze ging meteen slapen. Dus ik zie het ook vaak niet aan haar dat ze moe is .... dat is wel lastig. Ik bekijk het ook maar per dag, ik laat haar morgen weer 2 x slapen denk ik. En dan kijk ik wel. Het is wel lastig hoor!
Ja het is soms even lastig, maar als ze straks echt helemaal over is op 1 slaapje, heb je wel weer veel meer vrijheid om je dag in te delen (tenminste dat vond ik: veel makkelijker om even de stad in te gaan ofzo, eerst moest dat snel tussen de slaapjes en eetmomenten door)
Bij Nils begon dat ook rond die leeftijd. Hij is 's morgens meestal rond 8:00 wakker (gemiddeld, de ene keer vroeger de andere keer later). Dan merk ik nu nog (hij is nu 1,5) dat hij rond 11:30 moe begint te worden, wordt dan wat klungerig en valt een paar keer hahaha. Hij krijgt dan meestal rond 11:45 zijn boterham en ligt er dan om 12:15 in tot 15:00/15:30. Hij slaapt dus echt nog lang 's middags. Hij kan er ooit wel wat later in liggen, als hij 's morgens naar het kdv gaat of zo en dan thuis weer slaapt. Of als we ergens naartoe gaan. Maar nooit later dan 13:30. Maar het is net wat iedereen hier zegt, ieder kindje heeft zijn eigen behoeftes. Ik zit me net te bedenken, wat zou het toch makkelijk zijn als ze allemaal hetzelfde waren hahaha, dan hadden we die 'problemen' niet, dat was dan allemaal voor ons bedacht haha. Maarja nu hebben we allemaal ons eigen unieke kindje en ik zou hem voor geen goud meer willen missen hihi Groetjes Inge
Ik ben hier net van het derde slaapje af! De slaapjes zijn nu wel wat meer opgeschoven ook, zodat het beter verdeeld is over de dag. Hier voorlopig dus nog lekker twee slaapjes hoor!
Mijn dochter is nu 17 mnd en zit pas sinds 4 weken op 1 grote middagdut..daarvoor altijd twee slaapjes nodig gehad hoor!