Ik heb dit op het onderzoeksblad staan van de 20 weken echo. Wat betekend dit? Kan niks op internet vinden over cd verburg. Het staat onder het kopje gestational age
Dat is een afkorting voor de metingen van het kindje geloof ik.... heeft allemaal afkortingen; Femur is geloof ik beentje of buikje haha. Verburg hoofdje geloof ik. Onderzoek afkortingen..... verder niks.
CD kan ik niet goed plaatsen; misschien staat het voor cerebellar diameter, maar meestal wordt het transverse cerebellar diameter genoemd (TCD, afmetingen van de kleine hersenen). Verburg is een onderzoeker die met onderzoeken (generation R) nieuwe tabellen heeft gemaakt waarmee met de verschillende metingen van de baby de duur van de zwangerschap kan worden bepaald voor Nederlandse kinderen. Staat er nog een getal bij ofzo?
Ja snap ook niet waarom ze Het er niet gewoon in normaal nederlands neer zetten....er word ook helemaal niks over uitgelegt
Gestational Age [SIZE=-1]+ FL Verburg[/SIZE]: [SIZE=-1]2,20 cm[/SIZE][SIZE=-1]16w6d[/SIZE][SIZE=-1][/SIZE][SIZE=-1]+ AC Verburg[/SIZE]: [SIZE=-1]12,7 cm[/SIZE][SIZE=-1]18w0d[/SIZE][SIZE=-1][/SIZE][SIZE=-1]+ HC Verburg[/SIZE]: [SIZE=-1]14,1 cm[/SIZE][SIZE=-1]17w4d[/SIZE] +FL = beentje +AC = buikje +HC= hoofdje
cd staat voor cerebellaire diameter ofwel de doorsnede van de kleine hersenen en Verburg is de naam van de curve die gebruikt wordt, zoals Lukkiemie al uitlegde.