48 urige werkweek chauffeurs!

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by kleintje88, Jan 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    ROTTERDAM - Nederlandse vrachtwagenchauffeurs mogen vanaf eind maart gemiddeld niet meer dan 48 uur per week werken.

    [​IMG] © ANP

    Dat liet bestuurder Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten woensdag weten.
    De Nederlandse overheid had afspraken gemaakt met de vakbonden dat die maatregel volgend jaar zou ingaan, maar de Europese Commissie legde druk op de regering om het eerder te doen.

    ''We hadden de 48-urige werkweek allang moeten invoeren'', aldus Van den Dungen.

    Welzijn


    In 2001 bereikten Europese bestuurders overeenstemming over de beperking van de werkweek.
    Met de afspraken wil de Europese Commissie vooral de concurrentievoorwaarden tussen bedrijven van verschillende landen gelijktrekken. Daarnaast speelt ook het welzijn van chauffeurs mee.

    Overleg


    Door de nieuwe afspraken zouden werkgevers een kortere werkweek moeten invoeren voor hun personeel. Daardoor kunnen werknemers achteruitgaan in inkomen.
    De vakbonden zijn nog in overleg met de overheid voor een cao-overeenkomst waarin de veranderingen door de invoering zijn opgenomen.


    ----------------------------------------------------------------

    Mijn vriend is chauffeur en maakt nu gemiddeld wel meer dan die 48 uur! Die 48 uur zou voor hem betekennen dat hij minder moet gaan werken, opzich best fijn dan kan hij strax meer bij de kleine zijn maar financieel is het zooooo ongunstig voor ons!!
    Mijn vriend maakt over het algemeen lange dagen (op wisselende tijden) maar is over het algemeen s'avonds en in het weekend thuis (om de week wel een zaterdag maar is daarvoor in de plaats op maandag vrij), die overuren die hij maakt hebben we financieel gezien ook wel nodig!
    Strax met die 48 uur gaat dat dus niet meer want 48 uur is 48 uur en dat betekend dat hij zowiezo 1 dag minder in de week moet gaan werken....
    houd dus ook in dat ik dan een dag in de week extra moet werken, opzich nog niet zo'n probleem maar mijn vriend verdiend wat meer en zit graag op de vrachtwagen om vervolgens s'avonds en in het weekend thuis te zijn voor de kleine...
    Wat vinden jullie ervan? Nog meer chauffeursvrouwen die er toch wel tegenop zien m.b.t het financiële gedeelte?
     
  2. Elin26

    Elin26 Fanatiek lid

    Dec 3, 2007
    1,306
    0
    0
    Twente
    Hey Kleintje 88,

    Hier nog een chauffeursvrouw. Ben er ook helemaal niet blij mee.
    Mijn man moet het ook echt van de overuren hebben, want het basisloon is niet zo heel veel. Wist ook helemaal niet dat dit eind maart al in zal gaan. Pfff, mooi balen.
     
  3. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Nee mijn vriend kwam er ook pas net mee!
    Hij zei ineens: hoeveel uur wil je strax werken?
    Dus ik zeg: nou 24 - 28 uur...
    Dus hij weer: nou maak daar dan zeker maar 28 uur van....
    En liet me daarna dat lezen :S
     
  4. Nou ik moet nog zien hoe dat in de praktijk gaat, mijn vriend werkt gemiddeld 60 uur per week...
    Zou ook inderdaad een finaciele tegenvaller zijn.
     
  5. Elin26

    Elin26 Fanatiek lid

    Dec 3, 2007
    1,306
    0
    0
    Twente
    Nou, da's ook lekker! Had er wel eens iets van gehoord, maar wist niet dat het al zo gauw in ging. We zullen wel zien hoe het loopt, geloof nooit dat dit goed gaat lopen. Bij mijn man op het werk weten ze nooit van te voren hoelang iets gaat duren, dus zal mij benieuwen hoe ze dit uit willen gaan rekenen. Mijn man is nog niet in huis, maar zal hem dit straks eens vragen.
     
  6. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Kunnen ze ook bijna niet regelen!
    Idd veel ritten zijn gewoon al vrij lang.... Maar ja dat zou dus betekennen dat wanneer ze zulke lange dagen maken ze dus misschien maar 3 dagen ofzo zouden mogen werken?
    Dat schiet ook niet op!

    Denk dat veel chauffeurs maar ook werkgevers dit gaan overschrijden...
     
  7. ja dat denk ik ook
     
  8. consider

    consider VIP lid

    Jan 24, 2008
    14,043
    1,860
    113
    Provincie Groningen
    Wow 60 uur per week!
    Hoe blijven ze zolang alert!
    Op zich vind ik het goed dat er een maximum van 48uur wordt gesteld, je moet je toch 48uur concentreren op de weg.
    Maar vind eigenlijk niet dat je er in loon op achteruit moet gaan.
     
  9. Is het trouwens niet zo dat er eerst een 40 uurige werkweek was, wat extra gewerkt was gold als overuren.
    Maar nu word het een 48 uurige werkweek.

    Bijvoorbeeld je werkt 60 uur, dan heb je 20 overuren.
    Werk je nu in maart 60 uur dan heb je 12 overuren.

    Of zie ik het nou verkeerd ?
    Je mag dus wel gewoon je uren maken maar krijgt minder overuren betaald.
     
  10. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Mijn vader was ook vrachtwagenchauffeur (is een tijdje terug veranderd van werk na jarenlang als chauffeur te hebben gewerkt... hij zag verslechtering binnen deze branche en werkt nu aan spoor- en wegwerkzaamheden) en maakte inderdaad ook veel meer uur dan 48. Hij ging altijd naar het buitenland en was alleen in het weekend thuis. Had daardoor inderdaad een prima salaris, juist door die overuren.
     
  11. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Nee van wat ik heb begrepen is het dat ze echt nog maar 48 uur mogen werken en niet meer!

    @ consider: 60 uur in de week is 12 uur op een dag, als je uitgaat van 5 dagen... Daarbij is het niet zo dat ze alleen maar in de vrachtwagen zitten op de weg daar komt vaak ook nog laden en lossen bij en ze hebben tussendoor natuurlijk ook gewoon pauzes!
    Mijn vriend gaat dan ook over het algemeen echt even 3 kwartier plat om te rusten...
     
  12. Merijn

    Merijn Niet meer actief

    Inderdaad, het is ook veel laden en lossen. Daarbij als je inderdaad uitgaat van 12 uur op een dag... Die mensen zitten op dat moment vaak in het buitenland he? Dus dat betekent dat ze in het buitenland, waar ze verder geen sociaal leven hebben behalve hun werk (of naja, dat beetje met andere chauffeurs dan die er soms ook zijn), 12 uur pauze houden. Dat is best lang hoor als je er verder niets te doen hebt ;)
     
  13. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Mijn vriend niet, die zit nooit in het buitenland maar maakt wel idd gemiddeld 12 uur (soms zelfs wel wat meer) maar heeft dan ook vaak wel hetzelfde aantal uren rust....
     
  14. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    hier nog een hoor. maar mijn vriend maakt gelukkig niet erg veel uren.maar zeker wel een 55 per week dus die gaat er ook boven zitten. nu is het wel te doen en zijn loon is hoog. maar ze vergeten gewoon dat een chauffeur zijn over nodig heeft. tuurlijk de onkostenvergoedingen enzo blijven maar daar red je het ook niet mee.

    mensen vergeten dat zonder transport wel alles stil ligt
    het zou botweg betekenen dat een chauffeur rijdend voor een supermarkt(voorbeeld hoor) normaal 12 uur draait nu dus nog maar 9 uur a 10 uur mag rijden dus minder supermarkten kan bevooraden. dus moeten erveel auto's bijkomen want even bodweg gezegt een beetje combinatie kost 100,000 moeten de bedrijven zelf bekostigen niet ieder kan/wil dat dus gaan er meer en meer bedrijven weg cq falliet en er moeten veel chauffeurs bij komen en waar vind je die? nergens want niemand wil tegenwoordig nog op de auto! en ook chauffeurs opleiden is een mega dure hobby want ook veel bedrijven echt niet zien zitten.
    zoveel bedrijven roepen om chauffeurs (oke nu minder door de crisis) en ze krijgen ze niet. omdat ze er niet zijn!

    dit gaat nooit goed komen. een buiteland chauffeur zou dus ergens in het buitenland moeten overstaan omdat zijn uren op zijn? wat een dombo's daar ze denken het te weten maar ze weten helemaal niets
     
  15. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Ik vind het wel goed dat er een grens wordt gesteld. Ergens moet er een grens liggen in wat een juiste maximale belasting is voor werk. 48 uur in de week (gemiddeld) is echt veel hoor. En het is gemiddeld. Het kan dus best zijn dat de ene week 60 uur gewerkt wordt en de andere week 36 bijvoorbeeld. Dat is toch wel te plannen.
    En dat jullie leven van de overuren snap ik, maar als je man ziek wordt, krijgt hij ook geen overuren, dus je zou er nooit rekening mee moeten houden voor de bv de vaste lasten.
    En je wilt je man toch over 25 jaar ook nog alive and kicking hebben en niet uitgeblust en uitgewerkt!
     
  16. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    @judith, wat jij zeg over de gespreide uren zou in theori werken maar even een een voorbeeld. een chauffeur rijd voor een bloemen veilig en moet een lading bloemen naar italië brengen laten we het boven in houden modena is dus 15 rij uren om de 4 uur moet hij minimaal 45 min pauze houden. en omdat je maximaal 8 rijuren mag hebben. is die al 2 dagen kwijt om daar uberhoubt te komen dan is het lossen en waarschijnlijk in de buurt terug laden dus zit hij mischien niet eens aan zijn rij uren maar door het wachten met met laden en lossen zit hij wel aan zijn 15 werk uren en mag hij die dag niet eens rijden. dan mag hij terug weer 15 rij uren en de nodige pauzes en een over nachting met veel pijn en moeite als hij zondags al is gaan rijden is hij vrijdags in de avond laat thuis. om zondags smiddags dus weer zijn halden in te pakken en te gaan rijden.even heel simpel met een 48 urige werkweek zou hij niet aans meer thuis komen en zou hij dus een weekend over moeten staan in duitsland. zonder gezin etc.
    ja dan zou hij de volgende week een korte rit moeten doen. maar wat als die bloemenveilig die niet heeft? heel erg veel bedrijven hebben geen ritten in de buurten omdat deze worden uit besteed aan eigen chauffeurs van de opdracht gever.

    je zeg je mag niet uit gaan van de overuren jawel dat mogen chaufeurs wel. de overuren worden zelfs mee genomen in de hypotheek!en als een cheuffeur ik de ziekte wet komt krijgt hij ook door het uwv een deel ven de overuren gewoon mee betaald.

    mijn vriend is toen hij 18 was de wagen op gegaan zit in de familie iedereen is chauffeur (net als mijn familie)
    die maakte weken van 80 uur dat vond hij heerlijk. hij is van baan veranderd en hij werkt dus nu 55 tot 60 uur maar als hij nu nog minder moet gaan werken daar word hij echt niet vrolijk van en ik ook niet want ik zit met een sjagerijn thuis omdat hij zijn werk/hobby niet mag uitoefenen. het klinkt michien overdreven maar als chauffeur word je geborenmet het asfalt in je bloed. tis een levensstijl.
     

Share This Page