Ik ben overgestapt naar Duitsland voor de bevalling en onderzoeken, en daar krijg je elk bezoek een onderzoek. Alsin er wordt een uitstrijkje gemaakt om de ph waarde te bekijken en iets met vruchtwater volgens mij. Ook moest ik urine inleveren. In nederland bij de verloskundige heb ik dit niet meegemaakt. Ik vroeg mij af of het te vergelijken is met een gyn in Nederland?
Nee hoor, gyn doet hier geen uitstrijkje elke keer... Lijkt mij persoonlijk ook niet nodig, worden de zorgkosten nog hoger. Als je aangeeft ergens last van te hebben (blaasontsteking ofzo) dan word je urine getest, zie persoonlijk het nut er niet van in om elke 3 weken op controle bij gyn een uitstrijkje te laten maken, urine te laten controleren etc.
Urine hoefde ik maar 1x in te leveren. Ik ga vandaag weer dus ik zal eens vragen waarvoor het precies is. Ik vond het zo'n groot verschil met nederland en voel me ook wat ongemakkelijk haha. Maarja bij de bevalling is niks meer heilig dus ik zal er maar aan moeten wennen
Ik heb ook mn controles gelopen in Duitsland. Bij mij was het zo: eerste bezoek een uitstrijkje en verder de hele rimram uiteraard (bloed, urine). Bij vervolgonderzoeken was het wel IEDERE keer voelen naar ontsluiting, maar verder geen uitstrijkjes oid. Iedere keer urine en iedere tweede keer bloedprikken. Daar stond wel tegenover dat ik ook iedere controle een echo kreeg Plus rond 24-27 standaard test op zwangerschapsdiabetes. Vanaf 29 weken wekelijks een half uur CTG Bepaalde dingen vind ik ietskes te ver gaan, zoals iedere keer op ontsluiting controleren. Anderzijds vind ik het prima dat er extra op zaken wordt gecontroleerd zoals je suikerwaardes. Ook de controles qua CTG vond ik prima.
Er zit trouwens wel verschil in hoor... de Frauenartzt zit in vergelijking met NL eigenlijk tussen de VK en de gyn in. Je FA doet nl ook de termijnecho, maar geen nekplooimeting. En verder doet ze eigenlijk alles wat een VK ook doet, behalve je bevalling. Toen ik zwangerschapssuiker bleek te hebben, werd ik half overgedragen... de extra groei-echo's gingen via de gyn, de normale controles bij de FA en ivm suiker ging ik naar de internist.
Ik heb het verkeerd gezegd, de eerste keer was het geen uitstrijkje maar toen deed ze gewoon met dr hand (met handschoen natuurlijk) om wat slijm te onderzoeken, deze keer was echt een uitstrijkje. Ze doen wel elk bezoekje een inwendig onderzoekje om de ph waarde te controleren en kijken of er geen infecties zijn. En inderdaad ik moest ook weer urine inleveren. En weer een echo Dat was dan wel weer fijn en had ik ook niet verwacht omdat het in nederland na de 20 weken echo stopt met echo's. Volgende keer krijg ik ook een bloedsuiker onderzoek zei ze. Verder had ze het over schildklierwaardes die goed waren en bloedgehalte was goed.
De gyn in Nederland doet lang niet zoveel onderzoeken. Nog nooit urineonderzoek gehad en ook nog nooit inwendig onderzoek, behalve toucheren op moment van bevalling. Wel elke keer een echo.
In Nederland doen ze dit niet bij de gynaecoloog, zelfs niet als je een cerclage hebt zoals ik. Maar ik vind het geen totale onzin. Bij de helft van de zwangerschappen waarbij het misgaat in het tweede semester, is een infectie in het spel. Bij baarmoederhalsinsufficiëntie wat ik heb, treedt eerst verweking op, op dat moment kunnen er nog pogingen gedaan worden om de zwangerschapsduur te rekken (en daarmee eventueel het kind te redden). Ik heb bij de zwangerschap van mijn dochter* gevraagd of ze mijn baarmoederhals wilden controleren bij de verloskundige, maar nee, dat vonden ze onzin. Bij de zwangerschap van mijn zoontje waren er afwijkingen voelbaar op 12 weken. Niet dat ik daarmee zeg dat mijn dochter* in Duitsland gered had kunnen worden, dat zal ik nooit weten, maar ik vind het onderzoeken van de bmh dus beslist geen onzinnig onderzoek. Ik ben wel benieuwd naar de statistieken, of er in Duitsland procentueel daadwerkelijk minder geboortes zijn in het tweede semester. Als dat zo is, dan zijn de kosten misschien wel te verantwoorden, afgezet tegen de Nicu opnames (en de geestelijke klap van het zwangerschapsverlies in het tweede semester).
Ik heb laatst eens wat te zitten googlen over ph waardes want ik vroeg me af waarom het zo in de gaten gehouden wordt terwijl ik nog nooit een infectie heb gehad. Maar ik las dus dat tijdens de zwangerschap de ph waarde omhoog kan gaan en voor infecties kan zorgen. Ik zag ook staan dat er in duitsland een grootschalig onderzoek gedaan is onder 155.000 vrouwen en dat een regelmatig ph onderzoek het aantal baby's met een te laag geboortegewicht met 30% kan verminderen. Ik heb alleen geen bron terug kunnen vinden dus weet niet als dit de exacte cijfers zijn.