4de keizersnede ja of nee?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mamavanbo, 13 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    Hallo

Hoe moet ik hier nu aan beginnen hehe.
    Wel we hebben 3 prachtkids, een meisje van 6j, een meisje van 4j en een zoontje van 11 maand.
    En ik moet heel eerlijk zijn, het kriebelt ontzettend hard voor een 4de kindje.

Maar nu komt het. Ik heb al 3 keizersnedes gehad. Mijn bekken zijn veel te smal, kindje kan ook niet indalen.
    Maar bij de laatste keizersnede was te zien dat mijn baarmoeder/litteken erg dun is geworden.
    Mijn gyn zei "het is echt heel dun, een 4de keer zou ik niet echt aanraden maar ik kan het je ook niet verbieden. en moest dat gebeuren dan houden we het met wat extra controles goed in de gaten".

Nu wil ik natuurlijk ook geen levensbedreigende risico's nemen maar toch is het gevoel/verlangen nog zo sterk.
    Ik zelf heb het gevoel dat het nog wel kan, maar ik zie natuurlijk mijn baarmoeder niet.
    En denk soms ook als het echt echt niet meer zou mogen, dat mijn gyn het anders had gezegd.

Wat zouden jullie doen? Gewoon gaan voor een 4de of eerst weer in overleg gaan met de gyn?

Moest er een 4de komen mag ze mij tijdens de ks ook sterliseren, dan hoef ik de beslissing niet zelf meer te maken.

Oh en mijn vorige keizersnedes waren echt een "makkie" als ik het zo mag zeggen, enkel bij de eerste had ik 3 dagen veel pijn, maar zeker bij de derde ging het gewoon vanzelf allemaal.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.248
    36.028
    113
    Tja, ik snap je dillemma. Wij zijn nu bezig voor een 3e en mocht die er komen dan zou dat kindje net als mijn andere 2 kinderen met een ks geboren worden.
    Ik sluit ook niet uit dat we ooit een 4e kindje krijgen, toch moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het denk ik niet zou doen als de gynaecoloog dat zou hebben gezegd. Ik moet er toch niet aan denken dat er óf met het kindje óf met mij als moeder wat zou gebeuren, je zult maar 4 kinderen achter moeten laten.

Aan de andere kant weet ik hoe sterk het verlangen naar kindje kan zijn.

Ik zou zeggen, praat nog eens met je gyneacoloog erover als dat mogelijk is.

3. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik snap je gevoelens heel goed, maar als de gynecoloog dit zo gezegd heeft zou ik het toch echt niet meer aandurven.
    Natuurlijk kunnen ze je het niet verbieden, maar als het sterk afgeraden wordt zegt dat toch al genoeg?

4. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik weet ook niet of ik het aan zou durven.. Je zal je man idd maar met 4 kindjes achter laten..
    En verbieden dat kan niemand je, Maar sterk afraden zegt volgens mij al voldoende over de ernst er van.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    als ik jou was zou ik gewoon nog eens een afspraak met de gyn maken. Dan kan je het gewoon bespreken!
    Ik ken iemand die 4 keizersnedes heeft gehad en toen zei de gyn echt duidelijk, een 5e keer mag absoluut niet!
    En ik denk dat als de gyn dit zo zegt dat het wel kan maar ja... ik zou het dus duidelijk bespreken!

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    volgens mij (maar ik kan het fout hebben) is het risico dat het litteken scheurt en de baby in de buikholte terecht komt en stikt. Volgens mij is dat niet een gevaar voor de moeder....

7. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    excuse me dat ik geen dokter ben.. zoals eerder staat stel dat er iets met jou of met het kindje gebeurd... dat beaamde ik met mijn bericht...

mamavanbo succes met het nemen van je beslissing.. En zoals al eerder gezegd, praat erover met je gyn, die kan je de risico's beter vertellen dan wij!

8. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    ja volgens mij had mijn gyn ook duidelijk gezegd van "nee absoluut niet" als het echt niet meer kon.
    bij mij komt het nu ook over dat het wel zou kunnen mits meer controle.

en als het risico echt te groot is zou ik het natuurlijk nooit doen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.248
    36.028
    113
    Het grootste risico zal vast voor het kindje zijn, maar bij elke ks zijn er risico's voor de moeder. Als het litteken scheurt (en dus de baarmoeder) kan dat niet alleen gevaarlijk zijn voor de baby, maar ook voor de moeder.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier ook twee keer een ks gehad. Bij de tweede bleek het best wel een "puinhoop" te zijn, veel littekenweefsel (litteken zelf was ook heel lelijk.
    Bij de ks vande tweede hebben ze alles wat ze konden herstellen, hersteld. Ziet er van buiten nu mooier uit!
    Toch voelt het voor mij heel griezelig, de boel nog eens open laten halen maar kan me voorstellen dat die wens ook niet zomaar opzij gezet is.
    Jullie zullen deze beslissing zelf moeten maken. Wellicht nog eens een afspraak met een gyn maken?
    Op zo'n moment (nacontrole) neem je ook vaak niet alles goed op of komen dingen anders aan.
    Je bent natuurlijk met je hoofd bij je newborn.

11. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Poeh wat een lastig dilemma. Maar als de gyn tegen mij had gezegd 'beter van niet, maar verbieden kunnen we niet'....dan was het voor mij echt duidelijk geweest. Absoluut niet. Maar ik snap dat het heel moeilijk is als je gevoel nog zo sterk is. Maar misschien moet je in dit geval naar je verstand luisteren en niet naar je gevoel. Succes hoor!

12. girafje

girafje Fanatiek lid

27 aug 2008
    2.136
    0
    0
    leerkracht
    Noord Holland
    Ik zou ook een afspraak maken bij de gyn en alles een keer goed bespreken en evt. laten onderzoeken voordat je een beslissing neemt.

13. Maudje

Maudje Actief lid

2 nov 2006
    141
    0
    0
    Een vriendin van mij is nou zwanger van haar 3de kindje en daar heeft de gyn tegen gezegd dat dit echt de laatste moet zijn. Zij heeft namelijk al 2 keizersnedes gehad en een 4de keizersnede zou gevaarlijk zijn voor zowel moeder als kind. Maar ik zou een afspraak maken bij jouw eigen gyn en dit bespreken. Hij kan jou het beste advies geven

14. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    ik ga morgen eens bellen tijdens het spreekuur.
    moest ze nu echt nee zeggen zou het wel een klap zijn maar goed dan weet ik waar ik ik sta.

hoop echt dat ze het nog ziet zitten.

15. tulip

tulip Niet meer actief

ik ken behoorlijk wat mensen die een keizersnede gehad hebben en bijna alle gyn's adviseren max. 3 keer.

16. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    dat aantal scheelt toch echt van persoon tot persoon.
    mijn vriendin heeft ook 3 ks gehad en daar is het totaal geen probleem voor een 4de.

natuurlijk bij elke ks zijn er risico's maar als je in goede handen bent moet het toch lukken.

maar goed ik hoop gewoon heel erg.

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wow wat een felle reactie... was niet rot bedoeld ofzo...

18. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    Debby eigenlijk denk ik ook helemaal zoals jij.
    Hoop enkel dat het niet wishfull thinking is.

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    het scheelt idd van persoon tot persoon. Ik had gehoord dat je na 2 keizersnedes nooit meer natuurlijk mocht bevallen. Maar mijn gyn heeft mij gezegd dat na mijn 2 keizersnedes nu (en de oorzaak beide keren anders) ik het nog wel een keer mocht proberen mocht ik dat willen, het zag er allemaal nog goed uit.

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    en anders kan je altijd nog een second opinion vragen. Ik ben misschien eigenwijs maar ik zou mijn wens niet zomaar opzij zetten. Kijk als het echt een groot risico is dan zeg ik absoluut niet doen! Maar ik zou wel de mogelijkheid goed onderzoeken.

Deel Deze Pagina