Borstvoeding na keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnetje3, 23 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Hoi,

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van borstvoeding geven na een keizersnede. Verliep dit bijvoorbeeld moeizaam (zoals ze vaak zeggen) of ging dit vanzelf goed?

Nog extra "trucjes" uit moeten halen om het op gang te krijgen?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Het kwam bij mij wel later op gang. Ik heb eerst flink moeten kolven, ook omdat ik helaas op de verkoeverkamer al flinke kloven had opgelopen... Tip tegen kloven: purelan/lanoline!

3. Kris81

Kris81 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ook met behulp van kolven, ik had een geplande ks.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    bij mij zijn ze binnen een uur aangelegd. de oudste al aangekleed , de jongste bloot ( voortschrijdend inzicht van het ziekenhuis)

Bij de oudste was ze de 4e dag iets te veel afgevallen maar het kwam toen net goed op gang en hoefde ik niet bij te voeden.

Bij de jongste moest ik na 2 dagen 24 uur kolven vanwege een ct met contrastvloeistof en toen was het al zo goed op gang dat ik niet te veel moest kolven anders ontplofte de boel zowat

Ze hebben allebei de eerste dag bijna alleen op mn borst of naast me in bed gelegen. Kon vooral bij de oudste niets van de pijn en zo'n ienieminiebaby leidde zo goed af.

Hier dus geen enkel probleem. Zou de kleine zoveel mogelijk bij je houden. Kun je zelf makkelijk aanleggen zoveel je wil en zodra ze beginnen te zoeken en te smakken.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Kolven kolven kolven en mijn dochter alleen met cupvoeding laten voeden. Het ziekenhuis heeft heel goed geholpen om allee op gang te brengen

6. Loving

Loving Bekend lid

24 apr 2008
    904
    0
    16
    3x geen probleem geweest. Ik hoefde ook nauwelijks te kolven. Snel aanleggen na de geboorte.

7. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Borstvoeding kwam snel op gang, dochter lag na ongeveer een uur aan mijn borst. Ons ziekenhuis deed toen nog geen gentle sectio, maar ze deden wel hun best om moeder en kind zo snel mogelijk weer bij elkaar te krijgen en op de OK mocht ik haar eventjes op de borst hebben.

Maar helaas viel ze wel flink af, waardoor ik moest kolven en ze bijgevoed moest worden. Gelukkig hoefde dat maar een dag of vijf en daarna liep het al snel best goed.

8. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Drie kwartier na haar geboorte terug op de kamer, ze heeft op de ok bij mij gelegen (ingepakt) en op de kamer huid op huid. Daarna gelijk geprobeerd aan te leggen...en ze dronk tot ieders verbazing (incl die van mij). Het kwam bij mij dus zonder kolven ed vrij snel op gang. Deze keer primaire sectio, maar al wel lekkage, dus we gaan het zien over 3,5 week

9. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hier een spoedkeizersnede en kindje daarna op de nicu. Zodra ik weer bij was ben ik gaan kolven. Tip: kolf met je kindje in de buurt. Pas nadat ik echt even ontspannen met hem kon knuffelen en me realiseren dat ik echt moeder geworden was, kwam de melk ineens als een razende.
    Gewoon blijven kolven dus.. ook als er niets uit komt. En goed luisteren naar de verpleegsters, die weten er ook een hoop van!

10. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier duurde het wat langer voor het op gang kwam. Maar dat kon ook komen omdat mijn baby op de Nicu lag. Ik heb de eerste twee weken niet veel kunnen aanleggen. Maar uiteindelijk is de productie goed op gang gekomen.

11. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Hier een keizersnede nadat er alles stil viel en mama en dochter doodop waren.

Ik heb ongeveer anderhalf uurtje à twee uurtjes moeten wachten tot ik op de kamer was, bij haar. Daarna hebben ze haar onmiddellijk aangelegd en het is eigenlijk erg vlot gegaan. Heb geen extra ondersteuning nodig gehad en heb niet moeten kolven.
    Fingers crossed dat het hier dit keer ook zal lukken op deze manier of mits wat extra hulp!

12. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Het minder succesvol zijn van borstvoeding zal denk ik niet enkel aan het hebben van een keizersnede liggen, maar vooral ook in die tijd daarna. Een keizersnede is een medische ingreep, met natuurlijk gemiddeld genomen meer zieke moeders/ baby's na die tijd dan met een natuurlijke geboorte.

Snel samen zijn met je kindje, moeder in staat zijn om te voeden dan wel kolven, baby in staat om te drinken.. dat zijn belangrijke factoren gok ik zo. Als alles na de keizersnede snel in orde is, lijkt me de kans op succes redelijk normaal.

Hier een spoedkeizersnede gehad en helaas heb ik de eerste 3 dagen mijn zoontje niet kunnen zien doordat ik te ziek was en hij te zwak. Daarna wel begonnen met kolven maar dit kwam voor geen meter op gang. Bij de baby kolven (in het ziekenhuis) was voor mij geen optie. Daarnaast had ik de eerste twee maanden medicijnen waardoor ik de borstvoeding steeds moest weggooien.. Thuis werd hij een huilbaby dus met hem in de buurt kolven werkte eerder remmend.

Uiteindelijk hield mijn, al belabberde, productie er dus gewoon mee op en zoontje wilde ook niet meer bij mij drinken helaas.

13. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Dat klinkt wel heftig, het ziek zijn en niet bij elkaar zijn bedoel ik dan. Jammer dat het met de borstvoeding niet gelukt is, vooral als je het zelf graag wilde.

Verder dus best positieve geluiden gelukkig!

Ik ben zelf niet extreem pro-borstvoeding. Probeer het nuchter te bekijken, maar wil het wel een kans geven, dus goed voorbereid zijn! Mocht het onverhoopt niet lukken door omstandigheden dan is het zo! Denk niet dat m'n kindje er minder gezond of minder gelukkig van zal worden ;)

Ga iig in het ziekenhuis goed bespreken hoe zij kunnen begeleiden.
    Daarnaast (hopelijk) kindje en de kolf in de aanslag! :cool:

Deel Deze Pagina