Hai meiden, Ik maak me op zich nergens écht druk om, maar hier heb ik soms wat twijfel over...mijn vliezen. Mijn kindje is nog helemaal niet ingedaald dus als ze nu breken...zou dat niet goed zijn. Ik weet dat maar 10% van de bevallingen begint met gebroken vliezen en dat dat vast niet gebeurt met 34 weken...maar toch spookt het af en toe door mijn hoofd. Vanaf wanneer kunnen je vliezen spontaan breken?
volgens mij kunnen je vliezen zowiezo wel breken dat risico is er altijd maar heeeel erg klein. bij mij was het bij 40 wk en ook ons meisje was nog niet ingedaald. ben wel gewoon gaan lopen en ze lag dus wat scheef. maar heb haar er zelf gewoon uit gekregen. hier in dld vinden ze het onzin dat je gaat liggen als ze breken. zou het overigens dus wel doen maar echt de kans is klein dat ze breken en je merkt het gauw genoeg.
Je vliezen breken spontaan gebeurt meestal tijdens de bevalling en vroeggeboortes ontstaan meestal wanneer er ontsluiting ontstaat, zelden met het breken van de vliezen. Wel schijnt het te zijn als je veel voorweeËn etc hebt gehad dat je dan een grotere kans hebt op een bevalling die begint met het breken van de vliezen. Bij mij is het in 1 van de 3 kinderen begonnen met het breken van de vliezen, dit was het kindje dat het langst was blijven zitten, nl met 41w. De andere twee (op de datum en 4 dagen eerder) zijn begonnen met weeën. Dat je kindje nu nog niet is ingedaald is normaal en komt vast helemaall goed . En is dat niet zo dan is er ook nog niet zoveel aan de hand. Als je vliezen dan breken ga je liggen en bel je de verloskundige. Die komt dan meteen even langs om te kijken of het dan wel is ingedaald, dit is vaak zo. Niet te druk maken, komt helemaal goed
BIj mij is ook maar 1 van de 3 bevallingen begonnen met het breken van de vliezen. Het was een klain knapje en een beetje verlies van vruchtwater maar niet meteen een erg grote plons. Als ik de baby een beetje omhoog bewoog kwam er dan een golfje. Het is wel verstandig te gaan liggen en de verloskundige te bellen mochten je vliezen breken terwijl je kleintje niet is ingedaald. Het kan nl zijn dat de navelstrang naar beneden zakt en het hoofdje naar beneden zakt en gaat drukken op de navelstreng waardoor de baby geen zuurstof en voeding krijgt.
Zo erg is het niet hoor als je vliezen breken en het kindje is niet ingedaalt. Die van mij was ook niet ingedaalt en wat je dan moet doen is gaan liggen en je mag niet meer lopen.
Bij mij begon mijn bevalling wel met het breken van mijn vliezen. Mijn dochter is geboren toen ze 33,5 weken oud was, maar daar zie je niets meer van hoor!