Ons dochtertje wordt eind augustus 4 en deze week heb ik van de basisschool gehoord dat ze dan al gewoon meteen na de zomervakantie mag beginnen in groep 1. Ze is dan dus nog 3 en wordt pas 4 als ze al in groep 1 zit. Ze is zelf helemaal blij dat ze al naar school mag als ze nog 3 is en dit wordt ook luidkeels aan iedereen verkondigd! Nu hoorde ik vanochtend van een andere ouder op de creche dat het op hun basisschool niet de bedoeling is dat de 4e verjaardag gevierd wordt op school. De kindjes mogen pas op hun 5e verjaardag trakteren en dan wordt het ook in de klas gevierd. Dat lijkt me echt heel vreemd. Je kan een kind toch niet uitleggen dat het niet mag trakteren en dat er op school helemaal geen aandacht wordt besteed aan de 4e verjaardag. Ik ben heel benieuwd hoe dat bij jullie op school werkt.
Hoi, hier hetzelfde gehad. Zoontje is begin februari gestart in een groepje wat toen begon en was pas de 20ste jarig. Hij (en alle andere kinderen) heeft gewoon getrakteerd, ook al vond hij het nog erg spannend. Kinderfeestje doen we pas als hij 5 is en echt wat vriendschappen heeft opgebouwd. Je moet gewoon even aan juf vragen wat de bedoeling is maar waarom niet? Is toch leuk voor ze? Kijk als ze in juli jarig zijn en in augustus naar school gaan dan hoeft het niet echt, maar jarig is jarig toch?
4e verjaardag/afscheid wordt op de peuterspeelzaal (of kdv) gevierd, 5e verjaardag in groep 1. Zo gaat het hier.
Hier op school mag je gewoon met de 4de verjaardag trakteren, maar deed ik het zelf niet. Ze hadden kort daarvoor hun verjaardag gevierd op de psz. Dan vind ik het niet nodig om dat nog een keer te doen. Plus dat ze het naar school gaan al spannend vinden. Niet ieder kind zit er op te wachten om dan zo in de belangstelling te staan op 1 van hun eerste schooldagen. Ik zou het even aan de juf vragen wat bij jullie de gewoonte is. En als ze een paar weken op school zit voor ze 4 wordt kan ik me voorstellen dat ze het best leuk zal vinden om iets lekkers te trakteren op haar verjaardag.
sommige kinderen doen dat inderdaad. zo kunnen de kinderen meteen de naam etc van de nieuweling kennen. wij hebben het niet gedaan. te veel werk. en vond het persoonlijk vreemd.
Hier heeft dochter ook getrakteerd toen ze 4 werd op kleuterschool. Draaide al een paar weken gedeeltelijk mee. De juf vertelde ons toen dat ze dan wel liedjes zingen voor 4 jarige en ze krijgen een mooie grote kaart. Maar klassen rond wordt pas vanaf de 5e verjaardag gedaan.
Hier mogen ze echt pas op school starten als ze 4 zijn jvm verzekeringen.van te voren word er wel geoefend.en de verjaardag word gevierd oo de speelzaal of kdv.
Hier ook. Je kunt natuurlijk ook nog haar verjaardag/afscheid van de psz daar vieren, al is het een paar weken eerder.
Hier is het wel gewoon gevierd. Bij beide kindjes. Ze zijn beiden van 13 september en zijn al half augustus op school begonnen. Toen ze het vierden zaten ze beiden al bijna een maand op school, zou het ook heel raar hebben gevonden wanneer dat niet door was gegaan.
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Zoon heeft met bijna vier getrakteerd op de peuterspeelzaal en dochter op het kdv. Van af vijf op de basisschool. Maar als jij het wilt. Dan zal dat vast wel kunnen. Maar eerlijk gezegd heb ik het niet een keer mee gemaakt niet bij zoon en niet bij dochter.
Ik zou gewoon even overleggen met de school om duidelijk te krijgen wat de bedoeling is. Hier hebben ze het beiden allebei op school gevierd. Dezelfde situatie als TS. Begin juli hield de ps op en daar afscheid genomen en dan meteen na de zomervakantie starten in groep 1 (ondanks dat ze dan officieel nog 3 zijn). En dus de 4de verjaardag op school gevierd. Trakteren, zingen, grote kaart en dan in de gang aan de verjaardagstafel waar dan alle leerkrachten van de school even langskomen om wat op de kaart te zetten (oja en ook nog een feest muts) Kan me voorstellen als een kindje 4 wordt en dan "pas" begint op school (dus echt na de 4de verjaardag) dat school en ouders er voor kiezen dit niet te doen.
Wat grappig dat dat dus zo verschillend is op de verschillende scholen. Ik zal het inderdaad maar gewoon eens even navragen bij de juf voordat het zover is. Het gaat me er niet om dat ik het persé wil, maar ze zit al een paar weken op school voordat ze vier wordt, dus ik kan me voorstellen dat zij het zelf erg leuk vindt om te trakteren op haar verjaardag. Het lijkt me gewoon zo vreemd als er helemaal geen aandacht wordt besteed aan het feit dat er een kindje jarig is. Dat is toch een hele bijzondere dag voor die kids. Maar ik zal tijdens de wen-ochtenden (voor de zomervakantie) eens bij de juf informeren, en dan hoor ik wel of het wel of niet de bedoeling is. Iemand zei hierboven dat kindjes niet voor hun 4e verjaardag op school mochten beginnen ivm de verzekering van school. Dat argument had ik al eerder gehoord, dus ik was er ook niet van uit gegaan dat dit mogelijk was. Bij ons op school werd echter aangegeven dat alle kindjes die voor 1 oktober jarig zijn gewoon meteen na afloop van de zomervakantie mogen starten in groep 1.
ons zoontje heeft toen ook getrakteerd op de psz, en toen eind mei soort áfscheid'' gegeven , speler de wijs daar ,me erg leuk. Nu in juni geeft tie zn eerste feestje met 5 kindjes uit zijn klas.
Hier wisselt het: als je vanaf je derde via het kdv al meedraaide op school (daar kun je hier voor kiezen) dan mag je wel trakteren, als je op je vierde verjaardag begint niet, dan is het te veel. Ik kan me zo voorstellen dat het in jouw geval ook mag, lijkt me idd ook raar om dat onopgemerkt voorbij te laten gaan als een kind al even op school zit.
Hier wordt het ook niet gedaan. Trakteren op school vanaf 5 jaar. De dag van haar verjaardag heb ik haar ook nog niet naar school laten gaan pas na het weekeinde geloof ik
Hier gaan ze pas de dag na hun verjaardag naar school. Ik heb de oudste ook enkel op het KDV laten trakteren. De jongste heeft het er nu al over dat ze zowel op het KDV als op school wil trakteren. Wat we doen en wat er mogelijk is, zien we tegen die tijd wel.
Bij ons is het ook niet de bedoeling. De beredenatie van school is dat voor het eerst echt naar school gaan al spannend genoeg is en dat trakteren en in het middelpunt dan vaak te veel is voor een kindje. Niemand die 4 wordt trakteert dus en waarom jouw kindje hier uitzondering op maken?