vraagje over termijn berekening

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by smiley3, May 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Hallo

Had zelf een bereking waar ik uit was gegaan van me eisprong (die voelde ik zo goed als en met hulp van ovutestten )

Met 8 weken 1 dag een echo gehad ze hebben opgemeten en idd 8 weken en 1 dag zwanger
    krijg over 2.5 week ong een termijn echo ben dan 11 weken 2 dgn.

Als ze weer meten en 11 weken en 2 dgn meten kan ik dan zo goed als zeker ervan uitgaan dat me ei 4 april is geweest?

of werkt dat zo niet

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De echo gaat niet uit van je eisprong, maar van de innesteling. En het is denk ik ook niet belangrijk om te weten wanneer je ei is geweest.... je kindje komt wanneer het klaar is en de uitgerekende datum is ook alleen maar een "geschatte" datum. Je kinjde komt nl ergens in een periode van 5 weken rondom je uitgerekende datum (37 tot 42 weken)

3. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Dank je wel

Dat snap ik, genecoloog zei met termijnecho kunnen ze de bevruchting vast stellen.

Zeg ook niet dat het belangrijk is maar mijn berekening was gebasseerd op me eisprong en niet van me laatste menstruatie namelijk!

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Nee, je kunt nooit met behulp van een echo de exacte datum van de eisprong en/of bevruchting vaststellen. Soms duurt de innesteling langer, staat een kindje even stil qua groei of heeft het ineens een groeispurt. Tevens is het opmeten met behulp van de echo niet zo betrouwbaar. De kruisjes in beeld worden handmatig neergezet. Een milimeter verschil levert meteen al een flink verschil in zwangerschapsduur op.

Waarom is het zo belangrijk om de exacte datum te weten? Als je niet met meerdere mannen het bed hebt gedeeld, doet het er toch niet toe?;)

Rekenen met behulp van je eisprong is altijd nauwkeuriger dan de eerste dag van je laatste menstruatie. Niet iedereen heeft een cyclus van precies 28 dagen met de eisprong op dag 14. Als je de dag van je eisprong weet, reken je daarmee. De zwangerschapsduur is terugrekenen naar je eisprong + twee weken. De uitgerekende datum is de dag van de eisprong + 38 weken.

5. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    dat is niet de reden

bij me vorige zw schap werd ik gelijk ook met termijn naar achteren gezet, en dat was met me laatste menstruatie

nu weet ik dus wanneer me ei is geweest en heb dus ook alleen geklust na me positieve test en dag erna en me ei is tussen in geweest

Dacht dat je met termijn eccho kon berekenen wanneer je eisprong dus was.
    als ik berekening maak via deze site of elders kom ik op zelfde uit dus vandaar me vraag!

6. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Daarom had ik er ook een ;) achter gezet.

7. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als je met de eerste dag van je laatste menstruatie rekent, komt het inderdaad vaak voor dat je achteruit gezet wordt. De eisprong is vaak later geweest dan de standaard dag 14 waarmee gerekend wordt. Niet iedere cyclus is ook precies 28 dagen. Die rekenmethode zit er meestal naast, vandaar de termijnecho. Maar daar kun je nooit een exacte bevruchtingsdatum mee berekenen. Als je precies op je eisprong uitkomt, dan is dat puur geluk en zegt het niet veel.

Share This Page