mijn zoontje krijgt nu: 4x 250 cc (225 water en 6 schepjes melk en 2 schepjes jbpm) + 1/2 groente potje + 100 cc roosvice limonade is dat te veel vocht? soms merk ik wel dat zn maagje te vol zit en dan spuugd die weer wat meer maar de flessen gaan altijd helemaal leeg in 1 teug.. qua gewicht zou die het wel mogen, hij weegt nu zn 7 kilo. gr marieken
Tygo is ook zo'n 7 kilo en krijgt 5x180/6=200. Dus dat is even veel, hij krijgt daarbij een klein beetje fruit 's morgens 1/4 potje ofzo (we zijn pas net begonnen) En geen diksap/roosvice...
Lijkt mij wat aan de hoge kant qua vocht. Ik vraag me af waarom je 225 ml water in de fles doet ipv 180 met 6 schepjes? Als je 4x 180/6 doet krijgt hij al voldoende vocht dus dat extra vocht en die roosvicee is echt niet nodig lijkt mij. En vanwaar de jbm door de voeding? Van 2 schepjes op 225 cc wordt de voeding volgens mij niet echt dikker en helpt dan toch ook niet tegen spugen?
inderdaad ik vraag met hetzelfde af als sweetness. Waarom zo veel water op 6 sch. voeding. En jbpm werkt tegen het spugen als je flessen verhouding goed is ( het wordt dan dikker) en dat zal niet zo zijn zoals je je flessen nu maakt. In groente zit ook vocht, en daarnaast hoef tje kindje echt geen sap want je kindje krijgt genoeg vocht binnen ruim een liter. dat is genoeg voor een baby
Spugen lijkt mij in dit geval verooraakt omdat hij te grote hoeveelheden in een keer binnen krijgt en ook nog eens in niet juiet verhouding. mijn zoon krijgt overdag 180ml +6. En de laatste avondfles 210 +7 voor de nacht. Ik kan mijn zoon ook wel 240 +8 aanbieden en ik weet haast zeker dat hij het ook in een teug opdrinkt, maar dat het er daarna dus inderdaad wel weer met spugen uitkomt. Mijn advies is je kindje kleinere flessen aan te bieden in de juiste verhouding! Geef je hem zoveel, omdat je kindje bleef huilen/jammeren na een kleine hoeveelheid in de fles? Misschien is zijn zuigbehoefte wel niet vervuld? Je kindje kan ook te snel over een fles doen. Mijn mannetje heeft ook wel eens de fles vrij vlot al leeg en jammert daarna even bij 180 + 6 tot hij even later merkt dat er echt wel wat in zijn maagje is en word daarvan dan ook heel tevreden. max bij zuigelingenvoeding is 1 liter op 1 dag (5 x200ml) opvolgmelk 800 ml op een dag. (4x 200ml)
nou hij stapte al heel snel over naar 4 flessen maar zat toen nog op 175 cc dus zei het cb dat die dan meer mocht drinken. dus ben langzaam op gaan hogen en eigenlijk niet na gedacht bij hoeveel die dan wel mag hebben. heb hem net een fles van 210 water gegeven en daarna zeurde die niet dus dat gaat al goed. de jbpm is omdat hij in het verleden heel erge reflux heeft gehad en nu nog bij te weinig jbpm gaat die spugen en raakt verstopt en bij te veel gaat die aan de diarree. dus bij meer water kan ik niet meer jbpm doen. maar wel minder water merk ik nu.. de roosvice is om de groente weg te spoelen. weet je wat het is, omdat die altijd zo veel spuugde en in het begin maar kleine flesjes kon drinken ben ik zo blij geweest dat die nu wel goed dronk en het meeste binnen houd dat ik er een beetje in doorgeslagen ben denk ik.. kleinere flessen zullen ook een deel van het nat wakker worden verhelpen denk ik.. hij plast zoo veel.. maar goed, bedankt! wij gaan terug naar 210 water en dan 6 schepjes.
Ja, dat klinkt beter. En nog een dingetje. Een kindje mag maximaal 30 schepjes melkpoeder op een dag, ook nog iets om op te letten
Ik zou ook gaan naar 4x 180/6 ( of 210/7, met jbpm naar behoefte). 1/2 potje fruit En water na, om de groente weg te spoelen. Al is dat eigenlijk niet nodig. Waarom zou je roosvicee nageven? Dan liever water, want met roosvicee doe je nog een meer suiker langs de tandjes. En misschien heeft hij nog geen tandjes nu, maar als hij ze wel krijgt kunnen ze beter gewend zijn aan water.
met roosvice is de voeding al wat dikker en blijft beter binnen dan alleen water met jbpm. en het is ook de extra smaak die hij van mij mag. maar vandaag had hij lichte thee want was de roosvice vergeten en dat vind die duidelijk minder lekker. al is hij nog niet zoet georienteerd hoor, hij is dol op zn melk fles.
Wanneer je in de juiste verhoudingen zou voeden dan zou hij niet meer spugen (tenzij hij echt reflux heeft ofzo)... Sorry, maar ik snap echt niet waarom je roosvice aanbied. Het lijkt mij sterk dat het de voeding al zoveel dikker maakt dat hij niet meer spuugt, of je moet wel heel heel heel veel toevoegen. Ik bedoel het helemaal niet bitcherig, begrijp mij niet verkeerd, maar je klaagt dat je schoonmoeder hem zowat al een lange vinger toestopt en zelf geef je hem in mijn ogen ook onnodige zoetstoffen. Durf te wedden dat als jij in de juiste verhoudingen hem voeding aanbied (dus 1 schepje voeding op 30 ml water) dat je dan al een heel ander kindje in handen hebt die ook zeer tevreden is met minder, alleen al omdat je je kindje de voeding in de juiste verhouding bied. Waarom voeg je eigen jbpm toe? Heeft je kindje reflux? Of is hij pas gaan spugen op de (te) grote flessen die je aanbied en ben je daarom jbpm gaan toevoegen? Als dat laatste het geval is dan zou ik het als ik jou was rap zonder jbpm gaan voeden.
Zit toch wel een klein beetje verbaast dit topic te lezen. Ben het vrijwel helemaal eens met wat Zoon zojuist geschreven heeft, het stuk over het mengen van de voeding en de jbpm maar zeker ook het roosvicee/lange vinger stukje. Daarbij, die verhoudingen van de kunstvoeding zijn natuurlijk niet zomaar even bedacht, waarom geef je idd niet gewoon de kunstvoeding zoals het 'hoort'? Dat je nu een klein beetje extra geeft ivm ontlasting bijv, of omdat het zulk heet weer is, oke, maar zoveel meer, dat snap ik echt niet en vind het dan idd ook niet gek dat een kindje gaat spugen.
ik heb al gemeld dat mijn zoontje al vanaf 2 weken oud ernstige reflux heeft. zijn er al mee bij de ka geweest en gebruiken daarom de jbpm. het gaat juist wat beter de laatste tijd dus nee hij is niet in eens gaan spugen omdat ik mn kindje probeer te verzuipen in zn melk. en zoals ik al zij gaat het mij niet om de suiker in de lange vinger maar om het feit dat ze een kind die nog geen eens potjes kan eten al iets hard wil geven. hij kreeg altijd baby thee maar dat kun je enkel in duitsland krijgen en zijn daar niet meer geweest sinds het potje leeg was. we zijn extra vocht gaan geven omdat hij voorheen zo weinig binnen hield. en geloof me, zonder jbpm of de speciale voeding komt alles er binnen een uur weer uit. hoe weinig het ook is. een slokje bad water doet hem al braken. dus doe niet alsof ik achtelijk ben en mn kind verpest. hij is mijn eerste en ik heb de raad van het cb te ver op gevolgd. en de verkeerde verhoudingen gegeven ja. dat geef ik toe. maar nu krijst die na elke fles omdat die meer wil en begint al binnen de 3 uur te vragen om een volgende fles. ik geef het hem niet hoor. maar vind het wel zielig.
Natuurlijk probeer je het goed te doen, maar wie zegt dat ''ie krijst' van de honger? Het kan heel goed zijn dat je kindje gewoon pijn in zijn buikje heeft door die megaflessen of groente of Roosvicee. Hij is nog geen 4 maanden, loop je niet een beetje te hard van stapel? Het maagje van een pasgeborene heeft de 'grootte' van een walnoot.... Wellicht dat het maagje te snel te veel is 'opgerekt'. Waarom ga je niet gewoon even terug naar 5 x 180/6? Eventueel met die JBPM. Hij heeft niet meer nodig dan melk alleen. Succes! En nee, je bent echt niet achterlijk!
Nogmaals: ik bedoel het niet bitcherig. Dit is nu eenmaal het nadeel van tekst, dat ik het moeilijker vind om de toon van mijn verhaal over te laten komen. Laat ik voorop stellen dat ik het goed vind dat je aangeeft advies en raad te willen. Je wilt het beste voor je kindje. Ik denk dat wij het er allemaal wel over eens zijn dat we dat wel uit je bericht kunnen herleiden! Je bent nu aan het klooien met de hoeveelheden en verhoudingen voeding voor je kindje. Voor hem en voor jou niet fijn. Dat hij daarbij reflux heeft is even extra onhandig, maar ook dat is wel weer op te vangen. Je gaf 4 x 250 = 1 liter. Menig advies hier is om even terug te gaan naar minder water met in verhouding de juiste hoeveelheid schepjes. Wat is er erg aan om even terug te gaan naar180 +6 en jbpm en dat x 5? (Misschien is het nu ook nog te vroeg voor je kindje om maar 4 flessen te krijgen, maar kan hij dat over een maandje of twee wel.) Desnoods komt hij dan maar even wat eerder en laten we zeggen om de drie uur ipv om de vier uur. Als dat zonder spugen is dan ben je weer een eind in de goede richting. Dan zou ik vanuit daar weer een overgang maken naar 4 flessen. Daarbij zou ik ze ook niet onnodig verhogen, tenzij je kindje echt aangeeft daar behoefte aan te hebben. Eventueel kun je dan naar 210 + 7 en jbpm. Dat je wellicht 10ml extra water op een fles toevoegt om verstopping te voorkomen is nog te verwaarlozen en houdt de fles wel in verhouding. Ik zou dat roosvice verhaal hierbij gewoon even helemaal achterwege laten. Laat hem het eerst maar weer eens even lekker goed gan doen op alleen de basis, zonder al te veel toevoegingen. Als je kindje daar al een toe is en jij ben begonnen met bijvoeding (in overleg met cb/kinderarts wellicht omdat vast voedsel nu eenmaal makkelijker binnen blijft) en jij breid dit uit dan zal dit wellicht over een poosje wanneer jij besluit bijvoorbeeld weer een overgang te maken naar 4 flessen ook meer ondersteuning geven voor het laten vervallen van een fles. Geen kindje is hetzelfde. Iedere moeder wil het beste voor zijn of haar kindje. En ook jij zal ongewtijfeld je redenen hebben om iets wel of niet te doen, eventueel in overleg met cb/kinderarts etc etc, echter zijn zij ook niet alwetend. Juist omdat ieder kindje zo verschillend is. Wij zijn ook niet alwetend. Ik hoop toch dat je wat aan de adviezen hebt die je hier hebt gekregen en ik hoop dat je er gauw samen met je kindje weer uit komt. Blijf vooral naar je kindje kijken en geef hem waar hij behoefte aan heeft! Ik ben wel heel erg benieuwd naar je keuze en het resultaat!
Ik zou inderdaad de voeding in de juiste verhoudingen geven, dan heb je de jbpm misschien ook niet nodig. Want nu doe je veel te veel water door de voeding, waardoor het veel te dun is. Je kindje krijgt misschien teveel vocht binnen en de voeding verzadigt minder. Dus dan is het op zich logisch dat hij steeds vaker voor een fles komt, want het voedt niet voldoende. De juiste verhouding is 180 ml water met 6 scheppen, en 210 ml met 7 scheppen.
Ik zie dat je kindje net 4 maanden is en ik lees in een ander berichtje dat hij flink last heeft van reflux. Een fles met 250cc is VEEL te groot voor een normale baby van die leeftijd (ook voor oudere babies trouwens), laat staan voor een baby met reflux. Groter dan 180/6 moet je een fles eigenlijk niet maken, bij reflux liever nog 150/5. Bij grote hoeveelheden komt er veel te veel druk op het maagklepje, waardoor je kind meer last krijgt van zure oprispingen. En dat zuur kan de slokdarm flink beschadigen, en is gewoon pijnlijk. Bij reflux geldt nog veel harder als bij gewone kinderen: wat vaker een kleinere fles is gezonder dan minder vaak een grote plens. Verder zie ik dat je OOK nog een flinke portie roosvicee geeft en ook nog eens een frutihap. Het totaal aan vocht dat een kind van 4 maanden binnen mag krijgen ligt zo tussen de 600 en de 1000cc. Daar zit je ruim boven (bijna 20%, fruit telt ook als vocht), en dat is echt niet goed voor de nieren, die kunnen daar flink van overbelast raken. Nog even afgezien van het feit dat je juist bij reflux erg voorzichtig moet zijn met bijvoeden, relfux en aanleg voor allergie of voedselovergevoeligheid gaan vaak hand in hand. Om die reden is het echt beter om vast voedsel niet nu, maar met 6 maanden te gaan introduceren!
Ik zie dat je kindje net 4 maanden is en ik lees in een ander berichtje dat hij flink last heeft van reflux. Een fles met 250cc is VEEL te groot voor een normale baby van die leeftijd (ook voor oudere babies trouwens), laat staan voor een baby met reflux. Groter dan 180/6 moet je een fles eigenlijk niet maken, bij reflux liever nog 150/5. Bij grote hoeveelheden komt er veel te veel druk op het maagklepje, waardoor je kind meer last krijgt van zure oprispingen. En dat zuur kan de slokdarm flink beschadigen, en is gewoon pijnlijk. Bij reflux geldt nog veel harder als bij gewone kinderen: wat vaker een kleinere fles is gezonder dan minder vaak een grote plens. Verder zie ik dat je OOK nog een flinke portie roosvicee geeft en ook nog eens een frutihap. Het totaal aan vocht dat een kind van 4 maanden binnen mag krijgen ligt zo tussen de 600 en de 1000cc. Daar zit je ruim boven (bijna 20%, fruit telt ook als vocht), en dat is echt niet goed voor de nieren, die kunnen daar flink van overbelast raken. Nog even afgezien van het feit dat je juist bij reflux erg voorzichtig moet zijn met bijvoeden, relfux en aanleg voor allergie of voedselovergevoeligheid gaan vaak hand in hand. Om die reden is het echt beter om vast voedsel niet nu, maar met 6 maanden te gaan introduceren!
Ik denk dat je je kindje beter WEL na 3 uur een fles kunt geven, alleen, een VEEL kleinere! En ik zou ook opnieuw contact opnemen met de kinderarts, om te praten over een goede aanpak qua voeding en medicatie.