E. is nu 5,5 maand en kan sinds een paar weken lastig haar ontlasting kwijt. Eerst dacht ik dat het kwam om dat we redelijk vroeg met bijvoeding waren begonnen. Ze krijgt elke dag een paar hapjes fruit of groente. Die hebben we een week laten zitten, maar daar is het niet mee op vooruit gegaan. Rijstebloem hebben we helemaal geschrapt, want ik was bang dat dat de boosdoener was. Ik geef haar nu 10cc extra water in de fles en ongeveer 3 druppeltjes olijfolie. En nog is haar ontlasting hard, net dikke klei. Ze heeft er op zich niet heel veel last van qua pijn, maar 's avonds wil ze er niet van slapen. Help ik haar met de thermometer (op aanraden van de ha), dan lukt het haar wel. Maar goed, ik doe dit nu al anderhalve week en nu heeft ze dus al anderhalve week niet zelf gepoept, alleen nog maar met hulp van ons. Ze krijgt ook nutriton (Johannesbroodpitmeel) door haar fles heen, omdat ze anders te veel spuugt. Eerder was haar ontlasting vrij dun, dus ik denk bijna niet dat hier aan ligt! Als ik dit wel schrap, is er op rijstebloem na, hier een alternatief voor? Ik bel morgen sowieso de ha weer even op, maar misschien hebben jullie nog tips en/of ideeën?
Dat is inderdaad nog een goede, nog niet aan gedacht bedankt! Volgens mij heb ik die druppels zelfs nog ergens in huis liggen, hopen dat de houdbaarheidsdatum nog niet verstreken is
Die groentehapjes kunnen best ook de boosdoener zijn hoor, de darmpjes moeten daar enorm aan wennen. Naast olie en extra vocht kun je - als de ontlasting erg lang op zich laat wachten en je kindje heeft er erg veel last van - ook een klein theelepeltje verse jus of kiwisap geven. Dat prikkelt de darmpjes en die legen zich dan. Ook massage van het buikje helpt, met je vingers een rondje maken met de klok mee onder de navel. En fietsen met de beentjes.
En anders kun je ook nog altijd lactulose gaan geven. Dat zorgt ervoor dat de ontlasting zachter blijft zodat ze dit makkelijker kwijt kan raken. Het is overigens een fabel dat de darmen hier lui van worden en/of er aan gewend raken. Je kunt dit gewoon bij de drogist kopen.
Wij zitten met hetzelfde probleem en hier ook nog eens het probleem dat ze daardoor amper drinkt. We hebben de lactulose iom de huisarts nu opgehoogd naar 7,5 ml per dag. Kindicol hielp hier niet snel genoeg ik heb me laten vertellen dat dit iets langer duurt omdat het homeopatisch is. Gisteren had ons meisje een echte drol die leek op een sigaar. Dat is gepaard gegaan met veel gillen zo zielig. Hopelijk dat jouw kleine er ook snel vanaf komt! Anders toch even overleg met de huisarts voor de zekerheid? Lactulose mag je in ieder geval 5 ml per dag geven en idd de darmen worden niet lui. De darmflora wordt geprikkeld waardoor de darm weer aan de gang gaat.
Oh ja wij gebruiken ook al maanden Nutriton en de harde ontlasting is hier van de laatste 3 weken dus het lijkt mij ook niet aan de Nutriton liggen. Dat zou de ontlasting juist ook zachter moeten maken..