FSH te hoog, verlate eisprong

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Eva90, 12 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben Eva, 25 jaar, nieuw hier op het forum. Met mijn vriend ga ik een IVF met PGD traject in. Ikzelf ben drager van een erfelijke afwijking, mijn vriend is verminderd vruchtwaar. Nu kreeg ik gisteren de uitslagen van de gynaecoloog terug. Daaruit bleek een verhoogde FSH, niet passend bij mijn leeftijd. Wat kan dit betekenen? Ik lees overal een vervroegde overgang. De gynaecoloog heeft dit niet gezegd. Daarnaast valt mijn ovulatie vrij laat in mijn cyclus (ongeveer 7 dagen voor de menstruatie). Kan dit met deze verhoogde FSH samen vallen? En heeft iemand hier ervaring mee (verhoogde FSH, late eisprong)? Ik hoor het graag!

Groetjes,

Eva.

2. Homeland

Homeland Niet meer actief

Jeetje wat vervelend. Ook dat je geen uitleg krijgt. Hebben ze geprikt op dag 3 of 4 van je menstruatie? Heb net voor je gegoogled en gelezen dat je dan een betrouwbare waarde kunt meten.

3. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie! Ja, was op dag 3 van de menstruatie. Heb de exacte waarden niet gekregen. De uitleg was dat het gek was omdat de andere onderzoeken juist iets heel anders lieten zien, namelijk dat alles goed was. En dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat de IVF gewoon door kon gaan. Maar zit er nu toch wel mee in mijn hoofd. Ook omdat ik me af vraag of ik in een vervroegde overgang zit. Dus daarom vroeg ik me af of er nog meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

4. Homeland

Hoop dat je nog reacties gaat krijgen van ervaringsdeskundigen. Wil zelf ook oa fsh laten testen omdat mijn cyclus steeds langer wordt en mijn moeder op haar 43e al niet meer menstrueerde.
    Succes meid! Hoop dat het uiteindelijk niet zo blijkt te zijn.

5. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dat is ook vervelend voor je! Zou zeker dan FSH en LH laten testen. Ook als je moeder in de vervroegde overgang kwam. Heb je een kinderwens? Hopelijk komen hier reacties van ervaringsdeskundigen!

6. Homeland

Ja die heb ik maar pas gekregen toen ik twee jaar geleden mijn huidige vriend ontmoette en eind maart gestopt met de pil. Heb mijn leeftijd ook tegen me maar wil eerst een gesprek met de huisarts over wat te doen.
    Succes meid!

7. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hopelijk lukt het allemaal! Jij ook succes! Dankje voor je reactie!

8. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Een verlate eisprong en verhoogd FSH duidt inderdaad op POF, de vervroegde overgang. Je amh waarde, kun je met bloed bepalen is van belang.

Verder is het dringend dat je zsm met ivf begint. De kans dat je fors minder eitjes hebt dan een leeftijdsgenote is helaas erg groot.

9. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Poeh, wat heftig! Kan dat ook al op je 25e? Ik ga waarschijnlijk voorjaar 2016 beginnen met IVF. Is dat nog op tijd? Verder is de AMH ook bepaald, en die was helemaal goed. Is dat dan niet tegenstrijdig? En wat kan dat betekenen?

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ja dat is tegenstrijdig, hoe hoog is je Amh waarde?
    En die verhoogde FSH, op welke cyclusdag heb je dat laten prikken. Weet je dat?

Pof op je 25e ( en helaas nog jonger) bestaat, verschrikkelijk is het.
    Ik zou terug om tafel gaan met je arts, meer uitleg is echt wenselijk.

11. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Overigens zijn de kansen met Ivf er wel he? Ik heb het ook. Al is 0,8 een 'hoge' waarde ( veel te laag voor mijn leeftijd of natuurlijke conceptie doorgaans) dan een amh van 0,1. Dan is ivf vaak niet meer mogelijk.

Wat ik al zei, lees je in en vraag de arts er geen doekjes om te winden en een plan van aanpak te smeden samen. Veel succes!

12. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor je reacties! Ik ga eens achter de exacte waarden aan. AMH kon ik terug vinden in een brief. Die was 3,1. Is dat goed? En hoe kan die hoge FSH (geprikt op dag 2 van de menstruatie) verklaard worden? Hopelijk heb ik geen POF. Heb jij POF?

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    3,1 is voor een 25 jarige een goede waarde. Fijn!! Wat raar dat je FSH dan verhoogd is, weet je dat dan? Cd 3 is eigenlijk de beste prik dag maar 2 is ook goed. Als het cd 15 was bijvoorbeeld dan zou ik zeggen verkeerd gemeten.

En ja, ik heb een voorstadium van POF. Mijn amh is veel te laag, mijn FSH is wel goed. Heb nog wel eisprong, die dus ook altijd laat is en de luteale fase is kort. Te kort aan progesteron dus. Als een wonder ben ik afgelopen zomer spontaan zwanger geraakt. 4 jaar lang maand in maand uit geprobeerd en ivf was ons enige redmiddel aldus de artsen in binnen en buitenland. De vewachtig is dat ik reeds voor mijn 40e niet meer menstrueer.

artsen weten maar weinig van dit onderwerp itt diagnoses als pcos of azoospermie. Dat maakt het vaak nog ingewikkelder en langdurig wachten terwijl je de tijd niet hebt.

14. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat prachtig dat je spontaan zwanger bent geraakt! Hopelijk gaat alles goed met de zwangerschap? En zie ook al dat je een tweeling hebt! Wat geweldig. Ben wel een beetje jaloers, hoor, ;).

De FSH weet ik niet omdat ik daar later nog terug voor moest komen. Heb de uitslag niet in de brief gehad, alleen telefonisch gehoord dat hij te hoog was voor mijn leeftijd. Maar de arts noemde geen diagnose.

Misschien heb ik dus ook wel (een voorstadium van) POF. Alleen het geluk dat ik er vroeg bij ben en misschien nog wel kansen heb. Hoop ik in ieder geval! Wat zijn symptomen van het voorstadium van POF? En heb jij er last van dan? Hoe lang is jouw luteale fase trouwens? Die van is 11 dagen. Is dat te kort voor normale conceptie?

15. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    #15 Champetter, 14 nov 2015
    Laatst bewerkt: 14 nov 2015
    Zit er maar even goed achteraan, die FSH waarde.

De kenmerken die ik heb: korte cyclussen van 25-27 dagen met een eisprong rond dag 16-17. Dat maakt de LF som een week, soms 10 dagen. Het progesteron 7 dagen na eisprong is te laag ( 20, vanaf 30 is dat goed). Verder menstrueer ik maar een dag of 2,5 waarvan 1 dag flink en de rest weinig. Dat zijn allemaal tekenen van een technisch zwakke cyclus die passen bij POF.

Ik ben ontzettend blij en dankbaar dat ik de tweeling gekregen heb. Ze zijn echt een lichtpunt na die jaren van verdriet om de kinderwens. Deze derde is ook zo welkom, zo gewenst, ik ben een gezegend mens.

Maar deze aandoening is nog steeds onbekend, dat maakt me verdrietig dat meiden vaak jarenlang ronddolen met het etiket: onverklaarbaar verminderd vruchtbaar terwijl ze pof hebben en kansloos in de wacht staan terwijl je door snel ivf toe te passen wel kansen hebt! De klok is je vijand. Nu denk ik dat jij heel goede kansen maakt hoor door de ivf in het voorjaar op te starten, je amh waarde maakt veel goed! En de LF 11 heb je met ivf geen last van, dat ondervang je met extra progesteron ( utrogestan) waardoor je dat rekt en progesteron toevoegd.

Je zou eigenlijk eens moeten vragen of je ook progesteron mag prikken op de 7e dag na ovulatie. Weet je dat ook weer.

16. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja, dat zijn dan wel 2 waardes die ik nog zou willen weten. De FSH en de progesteron. Zou best kunnen dat ik ook in zo'n voorstadium zit. Cyclus is wisselend, eisprong is laat, menstruatie is 5 dagen, waarvan maar 1.5 heftig, FSH is hoog. Hopelijk gaat de IVF werken en krijg ik ook zo'n wonder als jij! Heb je enig idee of ik kans maak om met een LF van 11 ook spontaan zwanger te raken? Of is dat niet mogelijk?

17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ook met een LF van 11 kun je zwanger worden in natuurlijke cyclus! Maar als je er een verhoogd FSH bij hebt zal het lastiger worden. Maar niets is onmogelijk, dat heb ik mezelf ook bewezen.

Maar als je echt pof hebt moet je het vooral van de ivf kansen hebben. Daar kies je toch al voor vanwege de aandoening, dus het is 'fijn' dat die procedure draait.

18. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    Daar gaan we ook echt voor. Zou geweldig zijn als dat lukt. Optimistisch blijven, maar niet té! Voorlopig houd ik mijn cyclus goed in de gaten en ga ik achter die waarden aan. Bedankt voor je antwoorden. En veel succes en plezier met je zwangerschap!

19. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Jeetje meid, wat spannend het traject wat voor jullie ligt!
    En dan nu zo'n aparte uitslag (te hoge FSH, goede AMH)...
    Helemaal eens met Klaasje; zo snel mogelijk met je arts om de tafel om alles nog eens goed met elkaar te bespreken en een behandelplan opstellen!

Zelf ben ik er 2 jaar geleden achter gekomen dat ik POF heb. Mijn verhaal:

Oktober 2010; ronde 2 zwanger -> Juni 2011 bevallen van dochter
    Juni 2012; Start voor broertje of zusje
    December 2012; zwanger in ronde 6, maar MA
    Februari 2013; zwanger in ronde 2, maar vMK
    Daarna krijg ik het gevoel dat er iets mis is met mij en ik ga voor onderzoek naar de gynaecoloog, Augustus 2013
    FSH = 10 en dat is net ietsje te hoog (ik ben dan 30 jaar)
    Doorverwezen naar IVF kliniek. Daar opnieuw bloed onderzoek, FSH = 5 (netjes!) maar AMH = 0.31 (erg laag!)
    In mijn familie komt POF niet voor.
    Ik zit nog net goed om in aanmerking te komen voor IVF, maar blijk (zoals veel dames met POF) een 'poor responder' te zijn. Ik spuit elke dag 300IE Puregon om te stimuleren, maar er groeit slechts 1 follikel en de IVF wordt gecanceld. In plaats daarvan krijg ik op mijn eigen verzoek een escape IUI en wonder boven wonder wordt ik daar zwanger van -> Augustus 2014 wordt onze 2e dochter geboren!

In Januari 2015 laat ik mijn hormoon waardes opnieuw bepalen; FSH 14,4 (te hoog) en AMH 0.29

Ik ben na beide bevallingen na 12 weken ongesteld geworden en mijn cyclus is 26-35 dagen met een LF van minimaal 12, maar meestal 14 dagen.
    Ik vloei 5-8 dagen, waarvan de eerste dagen behoorlijk heftig.

In het afgelopen jaar merk ik steeds meer overgang kwaaltjes, waaronder gewrichtspijn rondom eisprong en menstruatie, maar vlak voordat ik de lage AMH waarde te horen kreeg 2 jaar geleden, had ik nooit verwacht dat ik POF heb.

Op dit moment hopen we spontaan zwanger te worden van nummer 3 :)

Ik ben erg benieuwd naar jouw verdere plan. Hopelijk met een prachtig resultaat!!!

20. Eva90

Eva90 Bekend lid

12 nov 2015
    642
    1
    18
    NULL
    NULL
    @MamaLarissa: Dankjewel voor je reactie! Wat een verhaal, zeg. En wat mooi dat je al 2 kleintjes hebt. Prachtig! Hopelijk gaat nummer 3 ook lukken. Lijkt me een soort van rustiger, omdat er minder druk op zit. Is dat ook zo? Of heb ik het mis?

Ik denk dat ik maandag even naar het ziekenhuis bel voor een telefonisch consult met de gynaecoloog. Zou het prettig vinden om even exacte waarden te horen en hoe groot de kans is dat ik POF heb. En dus ook wat eventuele kansen na de IVF zijn, bijvoorbeeld met natuurlijke conceptie en diagnostiek ín de zwangerschap. Zou mij ook rust geven, ook al zou het misschien slecht nieuws zijn.

Deel Deze Pagina