Ik woon zelf in een land waar de kans op zika heel erg groot is (volgens zeggen) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mij hier niet druk om maak. Overal zijn er wel dingen waar je je druk om kunt maken. Mensen maken zich toch ook geen zorgen om de griep (wat voor veel mensen ook dodelijk kan aflopen) of als ze roken maken ze zich toch ook niet druk om de consequenties voor het ongeboren kind. Lees vaak hier op het forum dat ze per ongeluk iets gegeten of gedronken hebben en dat ze nu bang zijn op een miskraam of een gehandicapt kindje. De stress en de zorgen die de zwangere vrouwen ergens om hebben is erger. Hoe vaak gebeurd het niet dat vrouwen alles doen volgens het boekje tijdens de zwangerschap en alsnog een miskraam krijgen of een gehandicapt kindje. Ik zou zeggen ga lekker op vakantie en geniet ervan. En inderdaad oppassen met deet. Niet meer dan 20% aangezien het inderdaad opgenomen word in het bloed.
Mijn zwangere collega heeft contact opgenomen met de GGD over het virus (GGD Reisvaccinaties). Het GGD heeft haar vervolgens gerichte informatie kunnen geven over haar vakantie locatie. Ze gaf aan dat het vooral in de eerste maanden van de zwangerschap kritiek kan zijn, deze info is echter van 2 maanden terug, ik weet niet hoe het er nu mee staat.
Je kunt DEET natuurlijk wel op je kleding gebruiken. Als je in de buurt van de zee bent waait het als het goed is constant en zul je weinig last hebben van muggen. Smorgens vroeg en in de avond/nacht kun je lange mouwen en broeken dragen. Als je dan je blote huid nog met 20% DEET insmeert lijkt me dat die ene zikamug je wel met rust laat toch?
Het virus kan in de laatste maanden alsnog zorgen voor een groeiachterstand. de eerste maanden is het kritieker omdat dan het dan meer schade doet maar zelfs in de laatste maanden kan het dus nog voor complicaties zorgen.
Als je up to date info wil. Moet je kijken op cdc ( center for disease control ) van de Amerikaanse overheid. Die houden alle gevallen bij en doen ook onderzoek. Ggd loopt qua info wat achter
Ik ga in juli naar italie,ik heb van de week maar het rivm gemaild. En kreeg onderstaande antwoord: Het is ons niet bekend dat er in Italië het zikavirus is ontdekt. Het zikavirus wordt overgebracht door de gelekoorts- of denguemug ( Aedes aegypti). Deze mug komt niet in Europa voor. Wat betreft het zikavirus hoeven er geen maatregelen genomen te worden. U kunt als zwangere vrouw gewoon op vakantie in Italië. Voor eventuele andere reisadviezen voor uw reis kunt u kijken op www.lcr.nl. met vriendelijke groet, ......................................................................... Ik ga dus gewoon genieten van een heerlijke vakantie. Ik ben dan 28 weken. Ik neem voldoende deet mee. Of de natuurlijke variant.
Oo fijn!!! Wel raar dat ze bij RTL Late Night (uitzending van 26 april) Italie helemaal in het rood hadden staan. Ik ga ook gewoon, neem wel DEET mee voor de zekerheid.
Hoi hoi, Wij hebben 2 wkn geleden een vakantie geboekt naar de Zuid spanje. Nu ook best verontrust!! Zojuist op het RIVM gelezen dat er (nog) niks aan de hand is maar jeej.... Het zou je maar overkomen!! We hebben besproken om de vakantie te annuleren maar gaan dat toch niet doen, we kijken het nog even aan ivm evt negatief reisadvies oid?!
Even wat onduidelijkheden de wereld uit helpen aangezien ik lees dat er een hoop onduidelijkheden zijn. Zika is de hele duur (ook vooraf) schadelijk tijdens de zwangerschap. Het zika virus word niet alleen verspreid door de mug maar ook dmv onbeschermd seksueel contact dus als je partner in een zika gebied is geweest zul je tijdens de zwangerschap veilig moeten vrijen. Deet word afgeraden tijdens de zwangerschap ook op de kleding sprayen is niet zinvol dit geeft schade aan kleding. Er zijn speciale sprays te koop voor op kleding maar ook dit raad ik af tijdens de zwangerschaps. De producten op basis van citroen werken ook prima en deze zijn veilig tijdens de zwangerschap. In Europa zijn er al gevallen van zika bekend waaronder Italië. Ik hoop dat jullie genoeg info hebben.
Ik heb het originele artikel gelezen van de eerste studie die ze hebben uitgevoerd toen het vermoeden bestond dat het zo schadelijk zou zijn. Dit omdat ik eigenlijk in die regio op vakantie zou gaan. Voor de mensen die interesse hebben: MMS: Error.(de link doet het wel gewoon) Het is best wel een stuk om even doorheen te lezen maar het is wel interessant en het geeft een goede kijk op hoe het tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn.
Echt irritant zo op vakantie gaan. Ik ga 27 tm 9 juni naar italie en maak me ook zorgen. De een zegt wel doen, de ander niet. De een zegt dat die mug niet voorkomt en de ander zegt van wel. Deet 20% mag je gwn gebruiken en als je 5 mnd ben mag 30% ook. Daar ga ik zo veel van meenemen. Wat lange linnen broeken en shirts met ook kledingspray met deet. En klamboe's, geimpregneerd. We slapen bij mn schoonouders en de slaapkamer spray ik uur voor slapen in met insectenspray. Denk dat ik ze dan wel zo veel mogelijk op afstand hou. Dan maar niet poepiebruin terug. Boeit me niets. Eerlijkgezegd zou ik liever gewoon niet meer gaan... Denk niet dat het zo'n vaart loopt met zika binnen een maand, maar meer omdat ik niet bij ieder vliegend beest en rood vlekje in stress wil...
Ik ben op dit moment in Italië, maak me ook zorgen bij elk vliegend insect en rood vlekje. Ik las vanmiddag op een italiaanse website dat het wss tot eind mei een heel klein risico is, dus jij doet er idd goed aan met alle maatregelen! Ik heb nog niet veel muggen gespot hier hoor.. En idd bedekkende kleding en een klamboe.
Ik woon in Brazilië en ben zwanger. Weliswaar helemaal in het zuiden waar de mug bijna niet voorkomt (nu al helemaal niet meer omdat het hier koud aan het worden is doordat de herfst is begonnen). Ik smeer me al vanaf het moment dat het in het nieuws was gewoon in met anti muggencreme. Ik maak me er niet echt druk om en dat zou ik al helemaal niet in Europa doen waar er helemaal geen risico is! maargoed ieder zijn keuze natuurlijk
Er is een verschil tussen waar het Zika virus voorkomt, en waar het door muggen verspreid wordt! In Italië zijn gevallen van Zika gemeld. Dat kan doordat die personen in een land geweest zijn waar het zich verspreidt, of doordat ze seksueel contact of bloedcontact oid hebben gehad met iemand die het virus heeft. In Italië komt de muggensoort die dit virus verspreidt echter niet voor. Met andere woorden: het komt in Italië wel voor, maar het verspreidt zich daar niet via muggen. Zolang je daar dus niet van plan bent seksuele contacten te leggen, en je geen direct bloedcontact met iemand hebt, zou je je ook geen zorgen hoeven maken het Zika virus in Europa.
Maar dan moet die tijgermug dus eerst net die sporadische persoon vinden die besmet is, vervolgens die prikken en dan jou prikken. Ik denk dat er wel ergere dingen zijn om je zorgen om te maken...