Ik zelf heb 4 jaar achter de kassa gezeten en ja het kan heel iritand zijn als je je hele lade vol kleingeld hebt en je krijgt nog veel meer extra maar ik heb het nog nooit geweigerd! Wel dacht ik bij mij zelf he verdorie Wel heb ik de alle eerste klant in de morgen zijn 50 euro briefje geweigerd als ze alleen iets hadden van 30 euro cent, dat doen ze alleen om te wisselen en dat dacht ik ja dikke vinger ik ben geen bank en dan erbij al zou ik het willen ik kon het niet wisselen want ik had bij winkelstart niet genoeg geld in mijn lade En ja er zijn wel is eerste klanten weg gelopen omdat ik de 50 niet kon wisselen maargoed daar kon ik wel om slapen
1 en 2 eurocenten mogen tegenwoordig geweigerd worden door winkeliers, dat is sinds augustus zo er is iets aangepast in de wet. Veel mensen weten het niet maar het is toch zo. En belachelijk dat ze die 5centen niet wilde aannemen ze zijn het gewoon verplicht.
Toen ik achter de kassa zat waren we juist blij met kleingeld... Kan je tenminste wisselgeld teruggeven. Het kwam ook wel eens voor dat ik geen 5 cent meer had (guldens dan nog wel toen) en dat ik dan bijv. 20 cent wisselgeld moest geven ipv 15...
Ja... dat vraag ik me ook af. Want wat zouden ze in het volgende geval kunnen doen? Jij legt het geld op de toonbank. Zij weigeren. Maar jij blijft bij je standpunt: het is een wettig betaalmiddel. Je laat het geld op de toonbank liggen, draait je om en loopt weg. Wat zouden ze dan kunnen doen? Ze kunnen dan moeilijk de politie gaan bellen omdat je niet betaalt hebt! Dan staan ze dus zelf voor paal, omdat ze weigeren een wettig betaalmiddel te accepteren....
Ik bewaar mijn centen (1 en 2 cent sowieso als ik die nog terug krijg) voor de collectebussen waarmee ze aan de deur komen. Als ik veel 5 cent munten heb ook maar die kan ik ook hier bij de slager kwijt...1 en 2 cent worden idd bij sommige winkels geweigerd maar 5 cent is me nog nooit gebeurt.
ik gooi zelf altijd al het kleingeld van 1 cent tot 2 euro in de spaarpotten en breng het eens in de zoveel tijd naar de bank.... heb een hekel om met kleingeld te betalen.... dus misschien is dat een oplossing.....
De key is hier dat de winkelier het van tevoren duidelijk moet aangeven (zo worden briefjes van 100,- ook vaak geweigerd dmv sticker waarop het briefje staat met een rood kruis erdoor). Dan heb je als je binnenkomt die informatie en kun je als klant kiezen of je daarmee akkoord gaat of dat je daar niks wilt kopen. Als het nergens staat aangegeven, dan moeten ze het accepteren.
En nog eentje van het Ministerie van Financien: Wat is een wettig betaalmiddel en moet iedereen dit accepteren? - MinFin.nl
Oke, maar 100,- vind ik nog anders. Daar moet je wrs veel op terug geven zodat je je kleingeld kwijt bent, en je hebt een groot bedrag in de kassa. Maar als je gewoon gepast betaald vind ik het onzin.
Ik vind het ook onzin, maar blijkbaar zijn er winkeliers die er anders over denken... Kijk, als er een rij van 20 mensen staat (Aldi ) en er wil iemand betalen met 20 euro aan 2 cent munten, tja, dan zou ik als caissiere ook nerveus worden maar ja, die kan je dan wel weer goed gebruiken voor al die mensen die daarna niet gepast betalen, lijkt mij dan.
wat een onzin. je mag er gewoon mee betalen, maar er zit volgens mij wel een maximum aan. maar dan nog, geld is geld en dan later nog zo kinderachtig zijn om je kleingeld terug te geven, lekker triest. ik doe het meestal in de spaarpotten en dan 1x in de zoveel tijd naar de bank brengen. liefs doris
ik mag hopen dat jij eens in een rij staat waar iemand zijn boodschapjes betaald met 2 euro centjes en dan mij achter de kassa wand dan ga ik me steeds vertellen na 5 euro 20 ben ik de tel kwijt en ik begin zonder zweten weer opnieuw hoor! sorry ben de tel kwijt mevrouw even overnieuw beginnen tja ik heb de tijd....tot 6 uur en zweten doe ik niet meer achter de kassa hoor! na 20 jaar in een winkel werken
Ik geef dat kleine geld vaak aan collectes. Heb een potje in de kast bij de deur staan, waar regelmatig ons kleine muntgeld in verdwijnt. Je bent even bezig om het in die collectebus te doen, maar ze zijn er wel blij mee.
Bart Smit accepteert hier geeneens 50 euro (meerdere keren meegemaakt helaas) Ja wat doe je dan want ik vind geld is geld en een wettig betaalmiddel maarja als ze je niet willen verkopen houd het op...