Hallo, Ik had een vraagje....ik weet dat wat vocht vasthouden tijdens de zwangerschap normaal is, maar sinds een 3-tal weken begint dit in sneltempo te verergeren, vooral in m'n voeten en enkels maar ook in mijn kuiten. Mijn voeten zijn enorm gezwollen, m'n enkels zie ik niet meer. Ik hou regelmatig m'n gewicht bij, soms blijft het wat stabieler om vervolgens een groeispurtje te krijgen, maar zoals je kan zien gaat dit netjes omhoog, niet te vlug, niet te traag. Op 14 weken 2 kg op 16 weken 2,5 kg op 20 weken 4 kg op 24 weken 5,5 kg op 26 weken 7 kg op 28 weken 8 kg op 30 weken 8,5 kg Maar dan plots op 1 week een kilo erbij en de week nadien alweer 1,5 kg. op 31 weken 9,5 kg op 32 weken 11 kg Maandag ben ik bij de gynaecoloog geweest, mijn suiker, eiwitten en bloeddruk was in orde. Ben toen wel vergeten melden dat ik zoveel vocht vasthou, maar toen maakte ik me er ook nog zo geen zorgen in. Maar nu heb ik me gisteren gewogen en ben ik op 2 dagen tijd alweer 1 kg bijgekomen (ik weeg me trouwens steeds nuchter en naakt). Dat lijkt me toch wel heel veel op maar 2 dagen tijd? Sinds gisteren beginnen m'n voeten en benen ook wel pijn te doen, een zware druk. Ik maak me wel wat zorgen dat dit nog gaat verergeren, dan kan ik binnekort nog amper op m'n voeten staan, wat kan ik hier aan doen, zou lymfedrainage helpen? Ik ben alvast begonnen met brandnetelthee en wisselbaden. Alvast bedankt.
Hoi Pinkie, dat is inderdaad wel een rap tempo nu. Fijn dat je controles goed waren, want die zijn bij snelle gewichtstoename heel belangrijk. Je kunt niet super veel doen tegen dit vochtvasthouden, maar drink in ieder geval genoeg (2 liter per dag). Je vocht moet in beweging blijven om het maar zo te zeggen. Ga vaak plassen en leg als het evne kan je benen omhoog. In bed het liefst met een kussen onder je matras, anders knel je de boel weer af. En laat je partner je voeten en onderbenen masseren van onder naar boven. Warm en koud douches op je benen wil de doorbloeding en doorstroming ook wel helpen. Let verder goed op dat je geen erge hoofdpijn krijgt of een gevoel van een hele straskke band onder je borsten naar je rug toe. Als je dat voelt moet je je gyn even bellen voor advies en waarshcijnlijk ook een controle. Volgend ekeer dus wel even melden en bij twijfel van de dingen hierboven ook even bellen. Groetjes Brigitte
Hey Brigitte, Bedankt voor het snelle antwoord. Ik drink zeker voldoende, zelfs buiten m'n zwangerschap zit ik makkelijk aan 2 liter, en de laatste tijd moet ik regelmatig zelfs 's nachts opstaan om iets te gaan drinken. Plassen is ook geen probleem, ons meisje gebruikt m'n blaas graag als trampoline dus het toilet is druk bezet Ik lig meestal wel op m'n zij te slapen (weliswaar met een kussen tussen m'n benen vanwege BI), kan dat kwaad? Jammer genoeg staat m'n vriend er niet om te springen me te masseren dus vrees dat dat er niet inzit. Maar hmmm, ik heb de laatste 4 dagen wel nogal last van hoofdpijn, niet heel erg maar toch...dan beter toch es contact nemen met de huisarts? Want mijn volgende controle bij de gyn is pas met 35 weken. Wat zou dat dan kunnen te betekenen hebben? Nogmaals bedankt en ik zie dat je ook niet lang meer te gaan hebt, ik wens je alvast een vlotte bevalling en een gezond kindje toe.