5 jaar en niet meer op vakantie buiten schoolvakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door liebrando, 2 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Wij gaan normaal altijd in september op vakantie, buiten de schoolvakantie, stuk voordeliger....Maar nu is onze oudste zoon 5 jaar en is ons verteld dat het nu niet meer buiten de vakantie om mag. Ik vraag me af of je er ook wat aan kan doen? ergens anders toestemming vragen of weet ik veel wat? want een vakantie in het hoogseizoen is enorm prijzig, en best onbetaalbaar voor ons....Maar ik wil toch graag een weekje of midweekje weg. Die ene vakantie in het jaar wil ik me kids niet afnemen......
     
  2. Lovetrust

    Lovetrust Actief lid

    27 jan 2010
    390
    171
    43
    sparen? het geld waar je anders van op vakantie zou gaan apart leggen en gewoon alles wat je extra te besteden hebt sparen voor vakantie, ik vind het heel logisch als iedereen zomaar tijdens schooltijd even op vakantie kan zou het een enorme puinhoop worden want als je het nu doet dan doe je het ook als het kind 6, 7, 8 enz is, school is belangrijk en het is normaal dat ze daar regels aan stellen
     
  3. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Ja daar zit misschien wel wat in maar niet iedereen heeft geld voor een vakantie. Ik ben allang blij dat we in september konden dat scheelde wel 400,00!! Dat is voor ons veel geld, sparen doe je niet zomaar even met 1 loon wat ook nog eens het minimum is met 5 personen.....was het maar zo makkelijk dan had ik er geen probleem van gemaakt dat we buiten de schoolvakantie op vakantie moeten. Dus helaas niet echt een optie voor ons.

    School is idd erg belangrijk maar of ze dat weekje nou missen met vakantie of dat ze een week ziek zijn blijft hetzelfde vind ik. Als ze ziek zijn missen ze ook een week. Misschien wel ongevraagd maar toch....
     
  4. Lovetrust

    Lovetrust Actief lid

    27 jan 2010
    390
    171
    43
    ongevraagd, precies, ziekte is overmacht daar kies je niet voor en tja je weet dat een kind gewoon naar school moet op een bepaalde leeftijd, vind het nogal makkelijk om maar te zeggen ach het is maar een weekje, als ze ziek zijn kan het ook maar goed dat is mijn mening en bijvoorbeeld het ene jaar wel en het andere jaar niet op vakantie bespaart ook weer geld
     
  5. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Als je kind 5 is geworden heb je pech en kun je niet meer buiten de vakanties op vakantie. Alleen als je zelf geen vrij kunt krijgen in de vakantie kan er een uitzondering voor gemaakt worden, maar volgens mij niet in de 1ste 6 eken van een schooljaar en ook niet de laatste 6 weken van het schooljaar.

    Op zich wel logisch want iedereen wil wel buiten de vakanties om op vakantie. Scheelt inderdaad heel veel. Maar kun je niet gaan kamperen in het hoogseizoen, dat is lang niet zo duur als een huisje huren. Want dat kunnen wij ook niet betalen hoor! Wij zitten door mans werk altijd aan het hoogseizoen vast.

    Dus op de legale manier gaat het niet lukken. Maar je kunt het wel illegaal doen, maar helemaal netjes is dat natuurlijk niet.
     
  6. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    sorry dat ik het zeg maar is een vakantie belangrijker als de school van je kind???
    Ik vind vakantie echt een luxe en je kan in de vakantie het ook erg leuk hebben met je kind thuis. Evt een dagje weg enz daarvoor hoef je toch niet op een verre vakantie.
    Ja en het is natuurlijk een nadeel van een kindje krijgen dat je niet meer in de goedkopere maanden op vakantie kan gaan.

    En ziek zijn en spijbelen om op vakantie te gaan is wel een heel verschil en bovendien geef je ook nog eens het verkeerde voorbeeld
     
  7. kikker2

    kikker2 Bekend lid

    8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Nee er is niets aan te doen, vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig, het is alleen kijken waar je iets goedkopers kunt boeken, gewoon goed rondkijken en vergelijken, en het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je naar toe gaat.
     
  8. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ga in de meivakantie op vakantie! scheelt ook een heleboel geld!

    en je hebt nog geluk, ze zijn bezig om de leerplichtsleeftijd bij
    te stellen naar 4 jaar...
    (tenminste, dat zei onze directrice)
     
  9. sannie306

    sannie306 Actief lid

    26 jul 2008
    316
    0
    16
    Vrouw
    Rotterdam
    vanaf 5 jaar zijn kinderen nou eenmaal leerplichtig....je riskeert zelfs een flinke boete, (die zelfs hoger is dan de extra kosten van een vakantie in het hoogseizoen;)) wanneer je je kind ongeoorloofd thuis houdt of op vakantie gaat.

    en denk je dat kinderen hun mond kunnen houden wanneer ze op vakantie gaan of als ze terug zijn op school nadat ze op vakantie zijn geweest???? Ik vind dat dus ook best sneu voor een kind, moet ie geheim houden dat ie op vakantie gaat of is geweest;)
     
  10. Chikai

    Chikai Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Ik ben juf en werk op een school; ik zit dus ook altijd vast aan de hoogseizoen vakanties. Als bij ons een kind een week ziek is, krijgt hij het belangrijkste werk mee naar huis om in te halen. Ik vind het erg vervelend als een kind zomaar een week op vakantie is, want als iedereen dat gaat doen, is het ten eerste een puinhoop...
    Maar daarnaast mag het idd gewoon niet.

    De enige manier waarop kinderen buiten de schoolvakanties om op vakantie kunnen is als ze allochtoon zijn en hun familie gaan bezoeken om bijv. de reden huwelijk, overlijden e.d.
    Daarnaast mogen er kinderen buiten de schoolvakanties op vakantie, als de ouders een verklaring van hun werkgever hebben dat zij niet in de schoolvakanties op vakantie kunnen. Maar hier wordt behoorlijk mee gesjoemeld!!

    Wij hebben nu al een paar jaar op een rij 2 weken meivakantie, is ook een mooie, goedkopere vakantie!!
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Helaas, het mag niet. Je kunt natuurlijk zeggen: ik trek me niks aan van de regels en doe het toch. Prima. Maar dan niet verbaasd staan als je zoon zich over 10 jaar niks aantrekt van jouw regels over op tijd thuis komen. :D
     
  12. Diadeem

    Diadeem Fanatiek lid

    2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ja jammer he wij zitten hier ook alweer een paar jaar aan de schoolvakanties vast!! Het scheelt een hoop geld maar er is niks aan te doen, je riskeer een hoge boete als je je kind thuis hou zonder goede reden. Dan ben je nog duurder uit als een gewone vakantie in zomervakantie. Mijn tip is nou al vast boeken vaak krijg je vroegboekkorting en heb je nog genoeg keus tussen de wat voordelige prijzen. Want de goedkoopste zijn vaak al eerste weg!! Hier hebben we twee weken geleden ook alweer geboekt was hard speuren maar onder de 500 euro per week kom je praktisch niet in het hoogseizoen. VOor minimaal 5 personen dan he! Dus we moeten er echt voor sparen maar dat vind ik niet erg!!
    Parken zoals Center Parcs bijv. die kan je beter uit je hoofd zetten in het hoogseizoen want die prijzen vind ik echt schandalig!!;)
     
  13. vosje2000

    vosje2000 Fanatiek lid

    28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Krokusvakantie?
    Meivakantie?
    Herfstvakantie?
     
  14. Towser

    Towser Fanatiek lid

    9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Er zouden toch ook ooit iets van snipperdagen komen die je op kunt nemen voor kinderen (bv. 5 of zo) Ik vond het wel een goed idee, kun je ook nog eens ergens heen als het het niet superdruk is, maar heb er nooit meer over gehoord. Ergens in Nederland (ik weet niet meer waar, maar ergens waar veel mensen juist in de zomer werken, was op het jeugdjournaal) is en basisschool waar ze in de zomervakantie les hebben en daarbuiten vrij zijn, ik geloof dat je het ook nog zelf kon bepalen wanneer. Je zou dus kunnen verhuizen....
    Ik heb overigens op een school gewerkt waar mensen (wel meestal met kleuters) tegen de directeur zeiden, we gaan dan en dan op vakantie en dan zei de directeur, dat mag niet en een fijne vakantie!
     
  15. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    ik zou me kind nooit stiekem mee nemen. Daarom vroeg ik me ook af of er ook andere redenen waren dat je kind wel buiten de vakantie om weg mag....

    Dagjes weg doen we ook wel, maar ik had ook graag nog een weekje weg gewild met de kinderen, even een weekje in een andere omgeving gewoon even lekker eruit met het hele gezin. En nee niet op verre reizen want daar hebben we al helemaal het geld niet voor, maar gewoon in nederland...
     
  16. mama juul

    mama juul Lid

    25 dec 2009
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

    Ik snap je wel.....
    Ik zal me niet als "heilige "opwerpen en allemaal dramatische stellingen innemen als : illegaal en weet ik wat.
    Het blijft gewoon lastig.
    Je stelt gewoon een vraag volgens mij.
    Ik ga er van uit dat iedereen het beste wil voor zijn kind.

    Ik snap je "probleem", als je echt krap zit zijn de andere schoolvakanties ook nog duur, dus ws voor jou ook geen optie, heel jammer.

    ga anders buiten de schoolvakantie af en toe een weekendje weg....
    www.vakantieveiling.nl is een aanrader.
    zo heb je wel vakantie gevoel en ga je in het hoogseizoen lekker naar het strand, kamperen in je eigen tuin, bbq-en en al die andere gein die vakantiegevoel geven.

    Succes
     
  17. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Wat ook nog een optie is:

    Een woningruil!

    Er zijn vast nog wel meer gezinnen die niet zoveel geld hebben voor een vakantie in het hoogseizoen.
    Dus stel een leuke advertentie samen (bv op Marktplaats ofzo...) en dan beschrijf je de situatie, en of er nog meer mensen zijn, die misschien wel willen ruilen.
    Oja, zit net nog even te denken aan fietsvakanties door heel Nederland. Je kunt dan logeren in gastgezinnen. Zelf heb ik ook zo'n gastenkamer (helaas maar voor 2 personen) maar er zijn genoeg adressen die ook hele gezinnen kunnen hebben. Misschien iets voor jullie?www.vriendenopdefiets.nl

    Succes ermee hoor!
     
  18. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    bedankt mama juul en kisbaba voor de tips!

    Ieder mag zijn eigen mening erover hebben natuurlijk, ik denk er dus anders over dan anderen hier maar dat maakt niet uit, ieder zijn eigen.....het is helaas niet voor iedereen mogelijk om elke maand een bedrag te sparen, ben allang blij als we iets gespaard hebben voor een vakantie. Ik heb het niet slecht hoor je hoort me niet klagen, maar een vakantie in het hoogseizoen is voor ons helaas wel te hoog gegrepen.
     
  19. anouk31

    anouk31 Bekend lid

    22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Ik zit ook in het onderwijs en ben dus ook gebonden aan de schoolvakanties. Wij gaan ook in de meivakantie om de kosten te drukken.

    Mocht je je kind ziek melden en dan op vakantie gaan, heb je 2 problemen. Als 1e krijg je een boete van de schoolplichtambtenaar. En die zijn niet laag! Daarnaast ben je niet verzekerd als je onderweg iets gebeurd. Je kind is nl. leerplichtig op die dagen en zou dus eigenlijk op school moeten zitten.

    Wij vinden het ook vervelend, dat we alleen in de schoolvakanties kunnen gaan. Maar sites al vakantieveiling.nl
    actievandedag.nl en inpakkenenwegwezen.nl doen wonderen!

    Ik hoop dat je iets aan die sites hebt! Succes!!
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn vertaling is anders: helemaal NIET netjes
     

Deel Deze Pagina