Ja, wij waren net voor het hoogseizoen op Menorca en daar waren een hoop Engelse kinderen van basisschoolleeftijd. Ik vroeg al aan een Engelse moeder hoe dat nou zat dat al die kinderen hier buiten het seizoen om waren, maar die kregen naast de standaard vakantiedagen ook een aantal 'vrij te besteden'/snipperdagen erbij. Geweldig, wat een uitkomst!
Je kunt zeker wel buiten de schoolvakanties om op vakantie!! Maar dan zonder kids van 5 jaar en ouder
Zolang ze nog in groep 2 zitten vind ik het onzinnige regelgeving. Mijn dochter is nu net 6 geworden en zit nog in groep 2 (februarikind, dus lang kleuteren). Wat doet ze op school? 90% is knutselen, kleuren, buitenspelen enz. Een weekje weg tijdens schooltijd zou dan echt geen kwaad kunnen. Vanaf groep 3 vind ik het terecht dat het niet mag, dan leren ze zoveel en zo snel dat een week school missen echt te veel is. Maar goed, als geld een issue is dan kan ik mij zeker voorstellen dat je ermee zit. Vriend van ons is schilder (zelfstandig ondernemer). Die heeft het juist beredruk in de zomer en moet dan zijn geld verdienen. Die kan dus wel vrij krijgen voor zijn kinderen buiten hoogseizoen om. Maar volgens mij hebben ze dat maar 1 keer gedaan, bleek dat de kids teveel leerstof misten en dus na de vakantie veel moeite hadden de boel weer bij te benen.
Wat jammer Mamason, dat je zo over het kleuteronderwijs denkt. Kinderen leren net heel veel in de groepen 1 en 2. Maar denk dat er veel mensen zijn die niet weten welke enorme ontwikkeling kleuters doormaken. En dus goede basis voor groep 3 krijgen. Ik ben het met je eens dat 1 weekje missen (want dat gebeurt ook bij een griepje) niet veel kwaad kan. Maar waar leg je dan de grens. En als er zoiets zou bestaan als snipperdagen voor de kinderen, ben ik de laatste die nee zou zeggen. Mag het dan ook voor de leerkrachten?? Want die zitten ook aan de schoolvakanties vast.
Wel ff off topic, maar ik dacht dat het hier misschien toch wel een beetje in dit topic past. Het blijkt dus dat Nederlandse kinderen heeeeeeeeel veel schooluren maken, vergeleken bij andere landen. Ik heb ooit zo'n grafiekje gezien, en ik stond versteld hoeveel verschil in schooltijden er zijn tussen de verschillende landen. Sommige landen halen amper tweederde van de uren van ons land! Daarbij heeft Nederland ook nog eens bijzonder weinig vrije dagen/feestdagen in vergelijking met andere landen. Wel een voordeel: onze kinderen worden ERRUG slim!
Ik hoorde laatst dat je die regel ook alleen toe mag passen in het voorjaar, omdat ze dan minder belangrijke dingen missen dan in het najaar (begin van het schooljaar). Ik weet niet in hoeverre dat klopt. Mijn man heeft ook een baan waarbij hij eigenlijk geen vrij kan krijgen in de zomer dus maar Demi gaat nog lang niet naar school.
Dat buiten de schoolvakanties om op vakantie gaan goedkoper is staat vast. Maar helaas is hier niet zoveel aan te doen. Qua kosten had ik het ook liever anders gezien maar ze moeten ergens een grens stellen. Het zou vervelend zijn al iedereen buiten de vakanties gaat en er dus elke week wel 1 kindje ontbreekt. Het lijkt me erg onoverzichtelijk ook voor de juf/meester. Wij gaan meestal in mei naar de zon. Nog een beetje betaalbaar en dan ben je toch even helemaal weggeweest. Via vacansoleil hebben ze ook leuke aanbiedingen in nederland en buitenland. Het is zelf zo streng geregeld dat je niet eens een dag later op school mag komen na de vakantie. Wij wilden eens in de mei vakantie weg, we konden uit 2 dezelfde reizen kiezen. De 1 kwam alleen op de 1e schooldag na de meivakantie terug. Het scheelde 400 euro maar we hebben het maar niet gadaan. Stel dat je controle krijgt ben je verder van huis. Vorig jaar zijn ze ook strenger gaan controleren. Het is heel vervelend dat hgierdoor een vakantie voor jullie niet meer mogenlijk is. Maar je zou ook kunnen kijken om het ene jaar wel en het jaar erop niet te gaan, een klein baantje zoeken zodat je dat geld opzij kunt zetten voor vakantie. Ook zou je het hele jaar spullen op marktplaats kunnen verkopen. Ik doe dit ook regelmatig en stop dan alles in een potje om iets leuks mee te doen. Dit kan nogal oplopen en misschien het verschil kunnen compenseren.
Goh, wel bijzonder. Ik heb zowel in Engeland als in Frankrijk op de lagere school gezeten en maakte daar veel meer schooluren dan hier. Plus dat ik ook nog met de bus moest omdat de school niet op loop/fiets afstand was (wat meestal het geval is!). Ook had ik in Frankrijk flink veel huiswerk wat ik in Nederland nooit gehad heb op de lagere school... Ik denk dat het dus een beetje afhangt met welk land je het vergelijkt en wat je naast school zelf nog moet doen. Het aantal schooluren neemt nog altijd niet weg dat je als ouder ook verwacht dat er elke dag een leerkracht staat... OOK de dag voor en na de vakanties! Wat zou je er van vinden als zij opeens zouden bedenken een dag van te voren op vakantie te gaan... School is een recht, geen plicht!
Wat ik me nu eigenlijk wel afvraag: heeft iemand ooit wel eens meegemaakt dat er een leerplichtambtenaar langs kwam? Ik heb dat echt nog nooit van iemand gehoord. Mijn kinderen zijn in het najaar ook best veel ziek geweest. Op de middelbare school was ik zelf ook vaak ziek, maar ik heb echt nog nooit gehoord dat er een leerplichtambtenaar kwam controleren of zo. Misschien in de eerste week na de zomervakantie? Hoewel, ik heb mijn kinderen toen ook thuisgehouden, omdat er een gezin was met Mexicaanse griep, het heel onduidelijk was de maatregelen van school zouden zijn en mijn vrouw zwanger is. Ik heb dit ook zo gemeld op school en weet dat er meer kinderen om die reden zijn thuisgehouden. Of zou de school je dan moeten aangeven, bv. omdat het kind heel vaak ongeoorloofd niet komt? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het werkt, ondanks dat ik zelf in het onderwijs heb gewerkt zou ik het echt niet weten... (Dit is geen pleidooi dus om je kind maar thuis te houden, begrijp heel goed dat er heel gauw een hek van een dam is)
Als school heb je een wettelijke medlingsplicht van (geoorloofd en ongeoorloofd) verzuim aan de leerplichtambtenaar. Onder andere hoor, je moet aan nog meer regels voldoen. Maar hoe de lpa er vervolgens mee omgaat, staat weer los van de school alhoewel er wel terug gerapporteerd wordt. Maar ik woon in de grote stad en daar wordt echt wel gecontroleerd net voor en na schoolvakanties en reken maar dat de boete die je krijgt groter is dan het verschil als je op een ander tijdstip op vakantie zou gaan. Voor TS vind ik het heel vervelend dat het zoveel geld scheelt, maar in dit geval ben ik van mening: regels zijn regels. Onderwijs is inderdaad een recht en ik denk dat we met z'n allen blij moeten zijn dat er nog zoveel aandacht aan wordt besteed alhoewel het helaas steeds minder wordt. En verder sluit ik me aan bij Cygnet!
even duidelijkheid scheppen in elk geval mbt kinderen boven de 12: ik werk in een forensisch psychiatrische polikliniek en wij krijgen steeds meer kinderen aangemeld voor behandeling in verband met schoolverzuim. Dit zijn alle kinderen (en ouders) die niet naar school gaan of te vaak afwezig zijn en via de leerplichtambtenaar worden ze voor behandeling naar ons verwezen. Hoe het precies zit bij basisschool weet ik niet, maar de contacten die wij vanuit onze instelling onderhouden met de LPA geeft in elk geval duidelijk aan dat ze meer en meer controleren, zeker als er twijfel is over de aard van de afwezigheid. Bij ons in de regio hoor ik ook dat het beleid op afwezigheid steeds strenger wordt en de LPA steeds eerder ingeschakeld wordt.
Waarom mag Amalia wel?? Zij is ook leerplichtig.. alleen omdat ze prinses is... Nee stuur die ook gewoon school wanneer ze moet... Wij kregen vroeger soms extra vrij ivm het werk van mij vader en ivm prive stituaties, door moeilijke tijden, maar dat is allemaal in overleg gebeurt met school en artsen. Succes met het vinde van leuke, goedkope vakantie... Misschien last minutes iets?? is vaak goedkoper.
Zou er dan ook een reden zijn dat ze meer controleren, bv. dat er meer mensen op vakantie gaan buiten de vakanties als vroeger? Of dat er, juist met grotere kinderen, misschien minder op gelet wordt door de ouders of ze wel naar school gaan? Misschien omdat ze alleen zijn en moeten werken of zo? En als ouders nou gewoon zeggen dat het kind ziek is, komen ze dan ook controleren? Ik hoorde wel pas, dat ze de vakantiespreiding misschien willen afschaffen. Dat is, naast die snipperdagen misschien ook wel een goed idee, nu hebben we nooit tegelijk vakantie met neefjes en nichtjes. Vroeger gingen we altijd logeren bij mijn tante of zo in de zomervakantie, nu kan dat haast niet meer.
de strengere controle hangt in het VO samen met meer echt spijbelen van kinderen. soms buiten medeweten van ouders om, maar het gaat dan echt om chronische schoolverzuimers, kinderen die soms al snel een maand of langer niet verschijnen op school
Meer controleren op verzuim heeft voornamelijk te maken met beleid vanuit "Den Haag". Verzuim leidt vaak tot vroegtijdig schoolverlaten, ook omdat het ook vaak gepaard gaat met andere problemen en omdat men graag beter vinger aan de pols wil houden en in een vroeg stadium in willen kunnen grijpen. Dit zijn natuurlijk de grote gevolgen die op de basisschool nog niet zo'n hele grote rol spelen, alhoewel daar ook het ongeoorloofd verzuim een grote stijging kent. En dan denk je misschien: ja maar wat heb ik daarmee te maken? Tjsa.... Als je begint met uitzonderingen maken, krijg je nooit zicht op de kinderen en ouders die echt hulp nodig hebben en kon je niet ingrijpen.
En voor zover ik weet gaat Amalia niet/zelden buiten de schoolvakanties om op vakantie hoor! Zij moeten toch het goede voorbeeld geven....
Volgens mij komt de LPA ook niet bij je thuis voor controle maar wordt je bij twijfel of veelvuldig schoolverzuim uitgenodigd voor een gesprek. Nu was er vorig jaar op het nieuws ook een stuk over de leerplichtambtenaar dat ie gewoon op schiphol stond om te kijken wie er met het vliegtuig terug kwam en op school had moeten zijn....gesnapt en meteen een hoop geld armer