Mijn oudste is vorige maand 5 geworden maar nog steeds red hij het snachts niet zonder luier. We hebben zelf al van alles geprobeerd, minder drinken, wakker maken voor we zelf naar bed gaan, stug zonder luier naar bed en zelfs bij de huisarts geweest maar die zegt komt vanzelf wel een keer. Hij vind het zelf erg vervelend en schaamt zich erg, wil zelfs niet meer bij opa en oma slapen want niemand mag weten dat hij nog een luier heeft. Wij leggen er geen nadruk op en maken er geen probleem van, de schaamte komt echt uit zichzelf. Hij was met 2 jaar en 10 maanden overdag zindelijk. Iemand tips?
Wat zielig dat hij zich zo schaamt terwijl je daar echt niks aan kunt doen en er echt wel meer kinderen zijn van zijn leeftijd of zelfs ouder! Is ook niet iets dat je kunt trainen zoals overdag wel kan, hij moet echt wakker worden van zijn volle blaas. Misschien dat een plaswekker hem kan helpen als hij het zelf zo graag wil. Meestal is dat pas vanaf 6, maar dit is ook zo sneu. Ik zou dat toch nog een keer bespreken met de huisarts.
Niet dat dit je helpt, maar om je te laten weten dat jouw kind niet de enige is, mijn ruim 5 jarige plast 's nachts ook nog een hele luier vol. Hier helpt ook niets. Mijn zoon schaamt zich er nog niet voor, maar zegt dat hij het nog moet leren... Ik heb ook geen idee hoe we van de nachtluier af moeten. Dus, mocht je de gouden tip tegen komen... ik hou me aanbevolen!
Voelt hij overdag wel goed aan dat hij moet plassen? Daar ligt het probleem ook wel eens, dat het signaal niet goed herkend wordt. Ik ken het helaas, maar hier was het wel extreem (tot m'n 21e), meestal gaat het op jongere leeftijd wel vanzelf over. Ik zou er voor nu niet te veel aandacht aan besteden en als het volgend jaar nog niet veranderd is eens verwijzing vragen voor speciale therapeut. Plaswekker kan je ook proberen tegen die tijd. Voor nu misschien laten merken dat hij niet de enige is? Misschien dat het helpt tegen de schaamte. Er zijn vast wel ervaringsverhalen te lezen op internet.
Mijn oudste was 6 kwam ineens vanzelf Me andere is nu 5 en ook nog luier om ja maak er geen probleem van gemiddeld is 6 ook nog normaal hoor Meisjes zijn gewoon sneller me dochter was met 3 nacht zindelijk en overdag 2 jaar De jongens waren ook net pas voor hun 4e overdag zindelijk Maar dat schamen is wel erg mijne heeft dat gelukkig niet
Mijn zoontje is 5,5 en ook snachts nog plas luiers. Ik haal hem als wij naar bed gaan nog een x uit bed en plast hij maar sochtends heeft hij soms toch weer in zijn luiera geplast. Hij schaamt zich niet. Ik heb geen tip voor je hij zal het toch zelf moeten leren. Zou er geen druk op leggen in ieder geval
Hier heeft de oudste ook nog een luier om met slapen, en elke nacht is hij helemaal doorweekt. Hij was zindelijk met 2 jaar, heel snel. Geen enkele luier kan het plassen tegenhouden. We maken hem wakker als we naar bed gaan om te plassen, hij krijgt al minder drinken en ik heb wel 101 matjes en zeiltjes gebruikt. Maar hij lekt er of doorheen of door het draaien en woelen schuift het matje opzij en lekt hij er nog steeds naast. Ik heb ook niet echt tips voor je, maar denk zelf ook dat het vanzelf komt. Ik heb wel gehoord van een neusspray die de urine aanmaak remt? Ik weet niet of dat iets is?
Dochter (6,5) was hier ook 6. Nu moeten we haar wakker maken om te plassen als wij naar bed gaan, anders gaat het alsnog mis. Ze slaapt gewoon ontzettend diep.
Mijn bijna zevenjarige heeft in zijn hele leven misschien 10x een droge nacht gehad. Heel af en toe blijft zijn luier droog, maar meestal is hij overvol. Hij schaamt zich er ook voor, maar het lukt gewoon niet om droog te blijven. Mijn man was ook pas met 9 jaar droog, haha, dus blijkbaar zit het in de familie.
Mijn dochter van 9 plast ook nog zo goed als elke nacht. Heb bij mijn zoon toender tijd tips gehad als wakker maken voor je naar bed gaat en ze de tijd te laten oplezen zodat ze echt goed wakker zijn en dan te laten plassen. Zelf hun bed laten afhalen (wat heel zielig lijkt) maar het gaat erom dat hun hersenen een signaaltje krijgt dat ze moeten plassen. Na het plassen nog 20 tellen blijven zitten. En regelmatig overdag naar de wc gaan, ook op school. Tips kwamen van ggd.
Klopt, maar dat geven ze niet meer voor bedplassen aangezien het neusslijmvlies aantast. Daarnaast is het ook alleen een tijdelijke oplossing, als je ermee stopt komt het bedplassen gewoon weer terug. Hier had ik de neusspray vanaf een jaar of 12 voor als ik niet thuis sliep, zodat ik geen luiers aan hoefde (op kamp bijvoorbeeld). Bij zulke jonge kinderen zou ik daar nog niet mee beginnen, grote kans dat ze er snel overheen groeien.
Weet je ook de reden achter het zelf bed afhalen? Ik vind het een rare gedachte dat dat zou helpen om het signaal door te laten dringen (bedoel het niet als kritiek naar jou hoor, maar oprecht benieuwd). Ik deed dat overigens wel op een gegeven moment, als mijn luier doorgelekt was, maar heb dat nooit gemoeten. Overige tips heb ik toen inderdaad ook allemaal gekregen van therapeut. Ik had toen een rijmpje dat ik overdag moest horen en dan bedenken of ik moest plassen, om het te gaan voelen. Ook snachts wakker maken met een codewoord. Vaak zijn dit wel goede hulpmiddelen (ik was gewoon een raar geval ) Er zijn dus speciale therapeuten die hiermee helpen, dat is wel een goede eerste stap, maar zal ik pas op wat latere leeftijd mee beginnen. Ik was voor mijn therapeut destijds de eerste die ze niet kon helpen.
Ik heb gehoord dat het bij jongetjes tot een jaar of 8 normaal is. Je kan het niet trainen, de hersenen moeten het signaal afgeven. Wat jammer dat ie zich ervoor schaamt. Hebben jullie gewoon luiers, of gebruiken jullie luierbroekjes? Die lijken meer op een onderbroek. Mogelijk schaamt ie zich hier minder mee. Heb geen ervaring met het absorptievermogen.
Het is al 4 jaar geleden maar wat me nog bijstaat ging het echt om het signaal wat de hersenen moeten afgeven. Ik laat het mijn dochter nu ook doen en pas de andere technieken ook toe maar bij haar levert het tot nu toe niks op. Bij mijn zoon hielp het toen wel.
Geen ervaringen met kinderen, maar ik was zelf pas op mijn 13e 's nachts droog. Van de één op de andere dag plaste ik niet meer in bed, daarvoor waren 99% van de nachten nat. Van alles geprobeerd: plaswekker, ziekenhuisopname van een week, allemaal gesprekken met therapeuten, 's avonds wakker maken om te plassen, niets hielp... Het enige wat ze bij mij gevonden hebben is dat ik mijn blaas niet helemaal leeg met plassen. Sneu dat je zoontje zich schaamt. Je zou een plaswekker kunnen proberen, maar zal er vooral niet veel druk op leggen en het gewoon nog even aan zien.
Vertel je zoon maar gewoon dat 5 heel normaal is om niet droog te zijn S nachts. Tot 7 is geheel normaal! Daarbij is het dan wel een beetje akelig dat jullie er zelf zo veel omheen gedaan hebben want nacht zindelijkheid is echt iets waar je kind hormonaal klaar voor moet zijn. En ja, onze 5 jarige draagt dus ook S nachts nog een luier. Als ik haar laat plassen als ik naar bed ga is ze toch in de loop Vd nacht nog nat.
De andere tips snap ik daarbij inderdaad, maar bij het bed afhalen kan ik die link niet helemaal leggen. Dat is immers al een hele poos na het plassen. Maargoed, kwaad kan het niet natuurlijk. Ik vind het ook niet zielig om dat te doen hoor, is ook gewoon een beetje mee helpen op deze leeftijd. Hopelijk voor je dochter dat het snel verbetert, ik weet hoe vervelend het is. Volgens mij is het trouwens wel deels erfelijk, hier had mijn oom er ook last van gehad tot een jaar of 16. Ik dus tot in de 20. Dochter is nog niet aan zindelijkheid toe dus ben benieuwd straks. Maar we zien het wel.
Mijn zoon van 6,5 is een paar maanden 's nachts zindelijk. Hij vond het zelf heel erg. Logeren deed hij niet. Hij zat er erg mee. Van alles hadden we geprobeerd, wakker maken, belonen, enz. Hielp allemaal niet. Uiteindelijk een plaswekker geprobeerd (we lieten hem niet zelf zijnbed opmaken, ik vind dit niet bij zijn leeftijd passen) en daarmee is hij zindelijk geworden. Superblij is hij ermee. Hij heeft nu logeerafspraken!