Ik word er gek van, doorlekkende luiers bij meisje van 2

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Nora1983, Dec 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,
    ik word er gek van zoals ik al zei ;). Mijn dochter is ruim 2 jaar en een flink lange meid. Ze heeft geen enorme bips, maar zit al in luierbroekje maat 6. Ik gebruik altijd Bumblies(van Coop) of vd Jumbo. Beide luiermerken(die ik overigens al vanaf baby af aan gebruik), bevallen prima, tot nu toe dan...Ze beginnen namelijk door te lekken aan de zijkant, en dan vooral net onder de bips zeg maar. Soms moet ik 2x per dag al haar onderkleding verschonen, dus romper en broek. Vooral als ze én geplast én gepoept heeft. Ook zijn ze niet betrouwbaar als je een lange autorit maakt. ga je op visite, kun je eigenlijk beter voor onderweg oude onderkleding aantrekken om vervolgens je kind op plaats van bestemming haar "nette" kleren aan te trekken:x (of zelfs onderweg op een tankstation al alles moeten verschonen!).
    Ik verschoon haar regelmatig en op vaste tijden. We zijn bezig met zindelijk maken, maar dat wil nog niet echt vlotten. Ook heb ik voor een paar maand geleden grotere rompers gekocht, omdat mijn ervaring de afgelopen 2 jaar was dat bij een te kleine romper een luier ook sneller gaat lekken doordat ie geen ruimte heeft. Ze zit nu in rompermaat 98-104. De allergrootste die je in de winkel kunt kopen(ik zweer bij de rompers van hema, koop nooit anderen). Ze is de laatste tijd weer gegroeid en heb het gevoel dat de rompers alweer te klein worden:$. Ik heb overigens altijd wel de stretch-variant.
    Ben nu aan het kijken naar gewoon ondergoed(heb ik ook een topic over gestart). Sowieso omdat ik het zat ben om mijn kleine meid 2x per dag helemaal uit te kleden om de romper te verschonen en zo veel broeken na een paar uur dragen de was weer in te gooien. Thuis gaat het nog wel, dan heb je alles bij de hand, maar als je onderweg bent is het echt verschrikkelijk irritant.
    Onderbroekje uittrekken/vervangen is dan veel sneller, en ook makkelijker met op het potje oefenen. Daarnaast mss ook makkelijker voor de leidsters op de psz straks(in maart gaat ze starten).

Wie herkend dit probleem ook??

Groetjes!

2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    Zijn je luiers niet te groot? Y is ruim 2,5 jaar en draagt maat 4+ (maar daar lekt ze ook wel eens doorheen als ze te lang doorloopt)

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Ik herken het doorlekken alleen van 's nachts, en dan voornamelijk op de buik. Maar bij een flinke poepluier van de jongste die dan na een nacht ook vol zot met plas, gaat de boel ook via zijn beentjes en soms rug...
    Wat hier bij beide kinderen de enige luier is waarbij ze snachts droog blijven op hun buik (tegen die enorme poepluiers doe ik helaas niks, gelukkig is dat thuis en niet dagelijks) waren de easy up broekjes van pampers. Alle andere luiers lekken door... Met pampers easy up maat 6 blijven ze droog.
    Maar omdat jouw dochter ook overdag doorlekt weet ik niet of dat helpt, dan zit de luier natuurlijk nog lang niet zo vol als na een hele nacht, maar wie weet..

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De luier broekjes van bumbelies vallen zo veel smaller tussen de billen, mijn 5 jarige draagt in de nacht maat 6 bumbelies ( ze weegt 19 kilo en slaapt 12 uur ) en met de luiers gaat het goed, met de broekjes is het om 22u al vochtig. Ik zou dus naar de luiers maat 6 terug gaan. Er is wel een leeftijd dat ze flinke plassen doen, maar het zou ip nog makkelijk moeten kunnen als ze 2 is ( Zie gewicht en formaat van mn kleuter in zelfde maat luier )

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Ik vind het trouwens ook wel groot, maat 6.. Hoeveel weegt ze, en in wekle kleding maat zit ze?

Mn zoon van 3,5 zit sinds deze maand in maat 5 van kruidvat/pampers, hij heeft maat 104 en weegt 15 kilo. Hij draagt luiers omdat hij niet poep zindelijk is en wel 4x per dag poept soms. Hij droeg tot en met maat 98 maat 4 of 4+ en in maat 6 lekt hij inderdaad langs de beentjes door.

6. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik weet het niet, kan het uitproberen om weer een maat terug te gaan, heb die luiers nog liggen. Maar ik vind de luiers zo smal aan de achterkant, moet ze echt heel goed recht doen, zodat haar bips goed bedekt is.

7. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oja, reden dat ik luierbroekjes gebruik is dat onze dochter erg bewegelijk is en een gewone luier om doen een heel lastig karwei is. Ik snap ook niet hoe moeders een staande peuter een gewone luier om kunnen doen, hoe doe je dat met die plakstrips?? ik zat daar als baby-moeder al mee te hannesen, had je er 1 vast, ging ie weer los als je de andere vast wou plakken, of je kind gaat bewegen en die plakkers schieten weer los, of je denkt dat ze eindelijk goed zitten, zit de luier scheef, zakt weer af, haha!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Mede om deze reden gebruikten wij enkel Pampers Babydry, de rest lekte hier vaak door (en vonden we stinken, te stug of zorgde voor uitslag). En daarnaast inderdaad in de juiste maat, niet te groot en niet te klein, en vooral niet te kleine rompers.

9. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Hier dan weer alleen goed resultaat bij Kruidvat luierbroekjes. En heel gestructureerd drinken geven. Zoonlief drinkt in 1 teug een rietjesbeker leeg. Sinds wij hem minder per keer en meer water ipv diksap geven hebben we weinig tot geen ongelukjes meer.

10. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Hier hetzelfde probleem gehad. Zoontje was dan wel alleen de ochtend nat, maar toen overgestapt op Kruidvat luiers en broekjes en nooit meer ergens last van gehad. En zoontje plast vooral alleen maar 's nachts dus die luier heeft aardig wat op te vangen...

Ik vind het persoonlijk ideaal trouwens, staand verschonen ;) zoontje blijft nooit stil liggen op zijn rug, dus dan maar verschonen op welke andere manier
    dan ook.

11. Verox

Verox Niet meer actief

Hier een dochter van 26 maanden, ze draagt maat 98.
    Broekspijpen zijn nog wel wat lang. Wij zijn al overgestapt op onderbroekjes met onderhemdjes maat 92 van de Hema.
    Ze hebben zelfs kleine boxertjes in die maat! Superstoer, en lekker ruim over de billen.

Wij hebben luiers maat 4+ en luierbroekjes maat 5 van het Kruidvat.
    De luierbroekjes zitten inderdaad smaller bij de billetjes als de gewone luiers, maar hier vrijwel alleen last van doorlekken bij de grote ochtendplas.

Lange tijd heb ik haar verplicht op het potje gezet sochtends totdat ze een plas deed.
    Helaas weigert ze dit de laatste tijd. Dus toch weer heel veel pyjamawas.

Ik kan inmiddels zowel gewone luiers als luierbroekjes staand verschonen, maar de luierbroekjes zijn inderdaad een stuk handiger.
    Geen idee wat je kunt doen tegen het vele doorlekken overdag.

Ik vind maat 6 ook wel erg ruim klinken, maar ik ken het merk wat jij gebruikt niet.
    Misschien een goed onderbroekje over de luier?
    Er bestaan speciale oefenbroekjes, die schijnen enigszins absorberend te zijn.
    Misschien deze eens over de luier proberen?

Ook hier lekt ze weleens door, terwijl haar luier echt wel voller kan.
    Een hoop kleine plasjes en de luier kan een flink gewicht aan urine absorberen, maar als ze een grote plas ineens heeft dan kan de luier dat niet snel genoeg opnemen en lekt ze door terwijl de luier nog niet vol is.

12. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dit heb ik pas onderweg een keer gehad! Dl is vrijwel zindelijk, die spaart het soms op tot reuzeplas. Misschien helpt vaker op potje/wc zetten ook nog?

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Bumblies vallen iets ruimer als pampers, maar niet heel veel.

Je zou kunnen overwegen om wasbare luiers te gebruiken, maar aangezien je al bezig bent met zindelijk maken, is dat wel een duur grapje (misschien kun je tweedehands een paar aanschaffen). De pasvorm van wasbare luiers is vaak veel beter.

Verder: voor je weggaat een plas laten doen. Niet vlak voor je weggaat met bijv. de auto laten drinken, maar een uurtje ervoor.
    Vaste momenten drinken en naar het toilet wil bij sommige kinderen ook wel helpen om het zindelijk maken te bevorderen.

Succes!

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Luiers staand aandoen; Kindje met rug naar je toe, zelf de plak strips vast laten houden, luier tussen de benen door ( Evt tegenhouden met je buik of knie ) en dan dicht doen. Ik doe het altijd zo want nadeel van broekjes is dat alles uit moet en dat vind ik met peuters dan weer lastiger, pantoffels, maillot, onderbroek allemaal uit. Met luier gewoon alles op de enkels en mee laten helpen de luier vast houden.

15. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ja, doe ik ook met mijn twee jarige. Zelf helpen vinden ze ook geweldig dus hij mag zelf de luier dichtplakken (die ik dan natuurlijk nog iets strakker plak ;)). Ook merk ik dat je een twee jarige best wel even kunt vertellen dat hij of zij stil moet liggen om een luier om te doen. Luiers absorberen zoveel beter dan een luierbroekje, ik zou echt weer luiers gaan gebruiken als ik TS was.

16. Verox

Verox Niet meer actief

Ik plak een gewone luier van tevoren ook weleens ruim in elkaar als een luierbroekje.
    Als ze er dan netjes instapt dan gaat er soms 1 kant los, maar je moet ze dan toch nog even opnieuw stevig vastzetten.
    Misschien eens proberen?

17. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Doorlekken betekende bij ons of een te kleine romper of een te grote luier. Ik heb de ervaring met rompers van de Hema dat ze krimpen in de was...

18. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Wat fijn, al die reacties. Ik ben overgestapt van maat 6 luierbroek naar maat 5. Daarnaast ook maat 5 gewone luiers gekocht. Lastig aan doen, moet nog ff oefenen, haha!
    Ben nu dus even aan het uittesten of ik gewoon luierbroekjes kan blijven gebruiken(en dan maat 5) of er ook luiers bij moet gebruiken. Als we buiten deur zijn wil ik wel luierbroekjes blijven gebruiken, zoveel makkelijker aandoen op een vreemde plek zoals een tankstation of restaurant.
    Ook heb ik vandaag boxershorts gekocht bij de hema, want die rompers begin ik goed zat te worden(en mijn man ook, dat gepiel met die kleine knoopjes, haha). Ze pas nog wel rompers, maar die ga ik denk ik op hele koude dagen gebruiken deze winter(als het nog winter word, ahum). Straks lekker boxer over luier en een stretch tshirt met of zonder lange mouw onder haar shirt/trui.

19. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Testfase voorbij; mijn dochter draagt nu luierbroekjes in maat 5, dit gaat erg goed, wss was maat 6 dus echt nog een slag te groot!(bedankt voor deze tip!). Ze heeft dus geen gewone luiers aan, dat vind ik dus echt helemaal niks, qua aantrekken.
    Daarnaast heeft ze nu boxers vd hema aan, zoveel makkelijker met verschonen!
    Ik heb bij de hema ook tshirts met lange en korte mouwen gekocht(gewoon in wit en grijs), om de romper te vervangen. Deze heb ik een maat groter(110/116). Ook een paar gewone hemden in zelfde maat.
    Al met al, na even het forum er op na vragen, zelf even goed overwegingen maken, ben ik heel tevreden over hoe het nu gaat met de "ondergoed-fase", haha! bye bye rompers en lekluiers!!!

En iedereen bedankt voor de tips!!!!

20. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Finley is 2 jaar en heeft ook al maat 6 luierbroekjes hoor van het Kruidvat. En die worden hem zelfs te krap gezien de rode striemen op zijn billen en eergisteren zelfs een blaar erbij. Wij krijgen de broekjes zelfs niet goed meer over zijn billen heen. Dus de maat kan prima kloppen bij een 2-jarige.
    Overigens is Finley wel vrij groot (niet dik) voor zijn leeftijd. Hij scheelt niet veel meer met zijn broer Aiden.

Ben dus zelf ook zoekende naar een grotere maat luierbroekje.

Share This Page